Irländsk/svensk familj, någon mer?
Min sambo är från Dublin och vi har en liten dotter på 4 mån. Vill gärna få kontakt med andra irländsk/svenska familjer bosatta i Sverige!
Min sambo är från Dublin och vi har en liten dotter på 4 mån. Vill gärna få kontakt med andra irländsk/svenska familjer bosatta i Sverige!
You'll find some here: www.mumsinsweden.com
Min sambo kommer också från Irland, vi bor i Norrhult (några mil norr om Växjö). Vi har bott i Sverige nu i lite över 5 år. Vi har tre barn tillsammans. Varav vår tredje har samma namn som din sambo.
Grattis till den lilla. Hoppas att allt går bra!
Hej hej!Jag har en dotter pa 11manader.Ar tillsammans med en kille fran Fermoy(CO Cork).Jag har bott har i over 6ar nu och trivs kanon.Skulle oxa garna lara kanna andra som bor pa Irland!!
abbeysmum, det brukade finnas en irlandstråd här men den dog ut. Det finns några stycken svenskar som bor på irland här inne på fl. Men prova här:
irlandssvenskar.proboards83.com/index.cgi?
om du inte redan gjort det. De brukar ha lite pubkvällar å sånt. Fast det kanske är fler som bor i Dublin, än utanför.
Jag bor tyvärr inte på Irland nu. Men vi har fortfarande förhoppningar om att det ska bli av att vi flyttar tilbaka. Nu satsar vi på slutet av året. Men det beror ju på jobb och så. Vi kommer dock med största sannolikhet flytta till Dublin för där bor hela sambons familj.
Vi är en mix familj här med! Min sambo är från Dublin och vår dotter som nu är ett år är född där med. Bor sedan i höstas i Göteborg.
Halloj, en till familj här!
Vi har bott i Co Cork de senaste sju åren, vår dotter Clara är född där. Men nu bor vi i Stockholm sedan cirka en månad.
Min man är från Clare. Vi skulle gärna träffa andra irländska/svenska familjer.
Vi väntar en bebis till om cirka tio veckor.
Och jag puffar för MIS, finns gott om irländare där. Själv har jag impoterat en engelsman.
Lilith74, Hur har det gått för er att flytta till Sverige? Var det som du tänkt dig? Handla här www.taylors.se/ när ni längtar tillbaka. (om ni inte är vegetarianer förstås. Sambon längtar nog mer efter riktigt korv än något annat när han har hemlängtan, he he. Tyvärr bor vi för långt bort från stockholm)
Ni som först har bott tillsammans på irland och sedan flyttat till Sverige hur har det varit gör er med kulturchockar, språk, jobb och hela alltet? Här tycker jag det varit en väldigt svår omställning, men det var nog för att vi så hastigt bestämde oss för att flytta hit och inte var förberedda alls. Och det enda vi gjort sedan vi kom hit är att längta tillbaka.
Min irländare har nu blivit svensk... han har kört volvo.. ha ha. Det tog bara 5 år att få in honom i den.
Irrajk: Supersuperbra. Över förväntan. Vi har fått tag i en fin trea i bra område, jag har fått igång f-penningen och alla papper är nästan helt klara, fått flera kompisar med barn redan, lekplatsen är världens bästa kontaktannons
Maken har börjat på svenska och har lite jobbchanser på gång.
Det värsta krånglet har varit flytt av möblerna och magasinering, när vår husföräsljning på Irland drog ut på tiden. Men allt det är klart nu.
Som det känns nu vill jag aldrig mer till Irland, det är ett så otroligt jobbigt land när man har barn eller är gravid, här flyter allt så otroligt bra - bara en sån sak som att folk på myndigheter ringer tillbaka när de lovat!! Eller 0 minuters väntetid på BVC och MVC!!
Maken är jättenöjd också, all natur och alla skogar och vilda djur, fast vi bara bor 15 min från Stockholms C, fascinerar honom.
I dagarna får vi pengarna från vår husförsäljning på Irland också, så nu ska vi börja titta på hus.
Hoppas rätt tillfälle uppenbarar sig för er också.
Vad kul att allting fungerat så bra. Det är skönt när allting funkar. Vi satt idag och pratade om hur vi ska göra och det dröjer nog till slutet av nästa år innan vi är redo. Kanske väntar tills båda de största barnen kan börja skolan. De är 5 och 4 nu. Det är svårt, de börjar ju bli stora nu och skaffar kompisar och hela paketet. Känns svårare och svårare att tänka på att flytta på dem... Dessutom är ju förskola och skola bra här (och det är skönt att veta hur allting fungerar).
Hade din man läst någon svenska innan? Lycka till med jobb!
Vad bra att ni fick sålt huset, det var i sista stund kanske. Fastighetsmarknaden är väl inte den bästa nu, om man ska sälja i alla fall...