Inlägg från: Miss Q |Visa alla inlägg
  • Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • Miss Q

Tycker det är egendomligt att de som är FÖR dödstraff inte kan svara på det här

• Miss Q

Nu fick tråden fart

Pallade inte läsa igenom allt...

• Miss Q
    stjärnströssel skrev 2008-04-15 07:32:55 följande:
    Tittar just nu på tv nyheterna..o man ser Englas mördare gå med hela rena kläder på sig...för mig är det obegripligt!....han äter..han lever..vi filmar honom o behandlar honom..skyddar honom..

Vad anser DU att vi ska göra? Anlita en stackars människa som kallblodigt mördar honom?
    JAG anser att vårt eget samvete är det som driver oss till vansinne till sist, det som gör att vi inser vårt brott. Han kommer få sitt...

Och har han inget samvete är det helt andra aspekter att arbeta med.

• Miss Q

Ja, jag anser att man kan inte bara sitta och skrika dödstraff så fort det är nåt. Den dagen man är beredd att på ensam hand begå mordet så kan man vara med i diskussionen

• Miss Q

Mary Lo:

Ja, det gör nog det...

Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...