Inlägg från: anarkokapitalist |Visa alla inlägg
  • anarkokapitalist

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

Suzy QX skrev 2008-04-14 13:39:04 följande:

Ur rent finansierings-perspektiv är det ju en klart lägre kostnad med avrättning ställt mot vård/fängelse i livstid.
    Hur tänker du där?
    Visst om man kör den här modellen så: X misstänks för mord på y, en stpr arg folkmassa drar ut x på gatan och hänger honom.
    Men ska man köra någorlunda rättsäkert och modernt så kostar ett dödsstraff mycket mycket mer än livstidfängelse.
    Så tyvärr, tänk om tänk rätt =)
  • anarkokapitalist

V P E skrev 2008-04-14 14:39:55 följande:

Med tanke på senaste veckans uppbåd och dess tragiska upplösning så känns inte tanken på dödsstraff lika främmande längre.Fast å andra sidan så är det ett lätt sätt att slippa undan ansvar...
    Känns tryggt att folk förlorar förnuftet så fort dom ser något hemskt =)
    Själv har jag en hjärna som jag kan tänka med och ändrar inte åsikter så fort ett barn dör.
  • anarkokapitalist
    Camilla123 skrev 2008-04-14 14:56:11 följande:
    Har du ingen empati i kroppen människa!!?? En man mördar en oskyldig liten flicka och dessutom gjort sig skyldig till andra brott!! Hade jag haft honom framför mig så ja, jag är gärna bödeln! Och du, kanske ska vara lite mer finkänslig när det dyker upp sånt här. Jävla idiot
    Om du med empati menar nån sorts pöbelmentalitet där man enbart vill se blod flyta i sann medeltidsanda, så saknar jag nog det.
    Finkänslig och finkänslig, det var inte jag som kallade en motdebattör för idiot och hotar folk till livet.
  • anarkokapitalist
    Camilla123 skrev 2008-04-14 15:01:46 följande:
    Hotar folk till livet? Jag sa att jag gärna gjort det, och det är jag nog inte ensam om. Nej men den flickans släktingar kanske är inne på denna sidan och du slänger ur dig sånt. Där borde du vara finkänslig.
    Tur att du är så finkänslig för oss båda då =)
  • anarkokapitalist

Suzy QX skrev 2008-04-14 15:08:54 följande:

Enligt TS beräkn så kostar det 1 miljon att avrätta. Kostnad per år för en intern ligger på 600 000. Kostnaden för rättegång osv är densamma oavsett vilket straffet blir. Ta Englas mördare som exempel, han lär inte slippa ut på 15-30 år (erkänt och bevisat via dna) 15 till 30x 600' = 9-18 milj Detta var en kostnads analys inte en etisk. Hur tänker du?
    Fast nu kostar det inte en miljon att avrätta någon, tyvärr.
    Pöbeln - dom förnuftiga
    0 - 1
  • anarkokapitalist
    Linnea84a skrev 2008-04-14 15:08:08 följande:
    kah instämmer helt!!!!jag hade kunnat vara bödel med dej!jag är för dödsstraff, visst ibland kanske det är för lindrit för de oskyldiga men jag hade då aldrig velat ha ut dom på gatan igen och tyvär så kommer ju dom flesta ut inom en snar framtid. anser att man måste vara 100% säker på att man dömer rätt person till döden, får alltså inte finnas någon som helst tvivel.nej jag hade inte kunnat döda mitt egna barn(vara bödeln)!!GIVETVIS INTE!!!!! men hade han(har bara en son förtillfället) våldtagit och dödat ett barn när han blir vuxen så ja,jag hade då inte velat ha ut han igen. hade nog tagit mitt egna liv innan han blev 100% dömd!jag hade skämts över det så otroligt mkt,lite måste ju trots allt vara mitt fel i så fall för det har varit min plikt att fostra han i så många år! som i filmen du tar upp ts så tycker jag gevetvis inte att man ska saken i egna händer men tycker heller inte att pappan ska bli dömd för något!! tror alla kommer ställa sig på ett annat sätt om erat barn,lillasyster/bror, vad som helst blir utsatt för något sådant! personligen så hade jag nog försökt att ta saken i egna händer fast man inte ska om någon som står mig nära hade råkat ut för något sånt, hade varit värt flera år bakom lås å bom för att få bli av med en sån pest!!!
    Om du nu känner så starkt varför flyttar du inte?
  • anarkokapitalist
    Linnea84a skrev 2008-04-14 15:16:54 följande:
    det finns nog billigare sätt att avrätta folk på, rättegångskostnader osv är ju detsamma sen får man väl se till att det blir slag i saken rätt omgående efter dommen. att dom inte ska behöva sitta i år för att få träffa på herre svart huva utan bara någon månad så dom hinner få en del ångest iaf.sen kan man ju använda gamla hederliga avrättningemetoder, behöver ju inte vara dyra injektioner eller liknande, bara ett skott med hagelsprakarn kan inte kosta mer än en 5! å den hade dom kunnat få ur fickan min, jag hade då kunnat bekosta säkert mer avrättningar än vad det lär bli!
    Du är medveten om att du förespråkar ett avskaffandet av rättsäkerheten och införande av ett medeltidssystem?
    Du är alltså emot allt vad det moderna och civiliserade samhället står för?
  • anarkokapitalist
    Linnea84a skrev 2008-04-14 15:18:57 följande:
    och varför i helafriden skulle jag flytta???bara för att jag e för dödsstraff?? snälla nån!! jag e för och emot rätt mkt och står starkt för det, men trivs ändå i sverige och är svensk så nej du jag tror jag stannar! löjligt inlägg måste jag säga!
    Men ditt drömsamhälle finns ju, varför bor du inte där. I Iran t ex så är nästan precis som du vill ha det.
  • anarkokapitalist
    Birgitta2 skrev 2008-04-14 15:20:57 följande:
    Ett barn cyklar hem, för första gången själv, och en sjuk jävel sliter av henne ur cykeln och dödar henne. Och du känner ingenting? och det kallar du "att ha en hjärna som du kan tänka med"? Nej, jag själv kallar det fullständigt brist på inkännande. En egoistisk natur som inte kan känna med andra människor och deras sorg.
    Det är fortfarande bättre för mina medmänniskor än om jag saknade all form av förnuft.
  • anarkokapitalist

Suzy QX skrev 2008-04-14 15:23:45 följande:

Fast nu kostar det inte en miljon att avrätta någon, tyvärr.Pöbeln - dom förnuftiga0 - 1Kan inte hålla med där och du kan inte komma med siffror heller. Min diskussion rör sig enbart om den ekonomiska aspekten. Och du kommer inte med några motargument alls egentligen. Seså bättre kan du.Och vilken anledning har du att jämföra mitt inlägg med ordet pöbel? Det skulle vara intressant att höra hur du tänker. Och besvara mig på de grunder som jag skriver mina inlägg.Jag har på inget sätt sagt att man ska avrätta folk i något av mina inlägg?
    Läs på kompis
    www.deathpenaltyinfo.org/article.php

Jag tror jag såg siffran 470 000 dollar där nånstans.
  • anarkokapitalist
    PigeonP skrev 2008-04-14 15:27:28 följande:
    Inte så bra att argumentera en allvarlig fråga genom att använda sig av ironi va?Självklart behövs en rättegång först, hur hade du tänkt dig att det skulle fungera annars?
    Avskaffar vi rätten att överklaga så kan vi ju lika gärna skita i rättegången och allt. Ja varför inte bara börja skjuta av dom misstänkte direkt.
  • anarkokapitalist
    drSteffo skrev 2008-04-14 15:31:08 följande:
    * A 2003 legislative audit in Kansas found that the estimated cost of a death penalty case was 70% more than the cost of a comparable non-death penalty case. Death penalty case costs were counted through to execution (median cost $1.26 million). Non-death penalty case costs were counted through to the end of incarceration (median cost $740,000).(December 2003 Survey by the Kansas Legislative Post Audit)* In Tennessee, death penalty trials cost an average of 48% more than the average cost of trials in which prosecutors seek life imprisonment.(2004 Report from Tennessee Comptroller of the Treasury Office of Research)* The death penalty costs California $114 million per year beyond the cost of life without parole, or $250 million (one quarter of a BILLION dollars per execution.Rone Tempest, Los Angeles Times, March 6, 2005)* In Maryland death penalty cases cost 3 times more than non-death penalty cases, or $3 million for a single case.(Urban Institute, The Cost of the Death Penalty in Maryland, March 2008)Källa:www.amnestyusa.org/Facts-and-Figures/Cost-of-...
    Tackar =)
    Pöbeln - dom förnuftiga
    0 - 2
  • anarkokapitalist
    Birgitta2 skrev 2008-04-14 15:30:25 följande:
    Men det är ju det du saknar. Förnuft alltså. För alla kännande tänkande människor måste ju kunna känna empati. Och många av oss kan t o m ändra åsikt när sånt här händer. Tyvärr är det vissa människor (du kanske?) som endast kan tänka sig hårdare straff när detta händer dem själva och i deras direkta närhet.Att ha ett visst mått av förnuft innebär INTE att man måste sakna alla känslor. Det är det jag tycker ditt inlägg säger när du anser att "man inte ändrar åsikt bara för att ett barn dör". Ordet "bara" visar i vilken nivå du anser att det här dråpet/mordet ligger på. Dvs det var bara ett barn.
    Bara för att man kan tänka så betyder det inte att man kan tänka rätt.
    Sen så tycker jag inte att ha empati är lika med att vilja se blod flyta.
    Som sagt jag har en hjärna att tänka med så jag ändrar mig inte bara för att något hemskt händer. Och om jag nu skulle balla ur och önska livet ur någon då så hoppas jag att mina medmänniskor har förnuft nog att fatta att det inte är jag som bör välja straff.
  • anarkokapitalist
    Cyberdansken skrev 2008-04-14 21:01:34 följande:
    text
    Han kommer aldrig att komma ut igen.
  • anarkokapitalist
    Cyberdansken skrev 2008-04-14 21:23:32 följande:
    Svar på #104Inte om han kedjas till flera brott, då blir han väl en ny Quick.
    Räcker med mord på en tioåring så är man aldrig ute igen.
  • anarkokapitalist
    malla76 skrev 2008-04-15 07:09:46 följande:
    jag har inte läst hela tråden.Men personligen tycker jag aldrig att det är rätt att döda någon för att bevisa att det är fel att döda.Jag är för spö straff. Låt den som har gjort något så hemskt som att tagit någonsliv och då menar jag inte endast bokstavligt man kan ta någons liv på många sätt bland annat genom våldtäkt och övergrepp.Låt den människa få lida sig genom resten av sitt liv det tycker jag.
    Men att skada någon allvarligt för att bevisa att det är fel att skada någon går bra?
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...