Inlägg från: Mary Lo |Visa alla inlägg
  • Mary Lo

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

drSteffo. Du är en mycket klok människa. Kyss

Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 17:15:03 följande:
    Jo..självklart ska dom få vård..men inte om man är så sjuk att man mördat någon oskyldig människa..Någon stanns går min gräns för vård..vissa är inte psykiskt sjuka enbart.dom har en läggning..och läggningar kan man enligt mig inte bota.
    Är det en läggning att mörda oskyldiga människor eller är det en handling man begår på grund av att man är sjuk i huvudet? 
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 17:30:31 följande:
    kan vara en läggning....beror på hur brotten begås.
    Hur menar du nu? Om han exempelvis äter av kroppen och dricker blodet (rituellt mord)? Bra exempel på det är ju den här senaste kannibalen som dödade sina fostersystrar. Han är schizofren. 
    Det är inte vedertaget att exempelvis nekrofili är en läggning: det kanske är ett utslag av sinnessjukdom? 
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 17:38:30 följande:
    om det är ett sexmord el något annat tex
    Vad jag är ute efter är att desto djupare man går in i diskussionen, desto fler undantag blir det. 
    Att spontant känna att dödsstraff är en fin idé är en sak men det baseras väldigt mycket på känslor. Vilka jag har respekt för. Men diskussionen blir ihålig om den endast baseras på detta och till slut finns det lika många åsikter i frågan som det finns undantag. Du tycker att den och den ska dödas, medan en annan tycker något annat.
    Det finns inga bra argument för dödsstraff i mina ögon.
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 17:53:45 följande:
    jag tycker det finns många bra argument för dödstraff.Och om inte...så sätt dom med dom andra fångarna!ingen jäkla dalt med specialvård osv!!
    Som jag ser det finns det endast ett enda argument och det är: hämnd. Vilket inte är ett bra argument då ett rättssamhälle inte kan baseras på hämnd. 
    Vad du menar med specialvård förstår jag inte. Jag arbetar själv med rättspsykspatienter och något daltande förekommer absolut inte.
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    Cyberdansken skrev 2008-04-14 21:01:34 följande:
    Svar på #101Jag tror inte det varar 15 år tyvärr. Om inte han knyts till ännu fler mord.Jag ser en hel del i denna tråden som förespråkar "straff" som primärt ska fungera som terapi och förbereda brottslingarna till att röra sig i samhället som nyttiga medborgare igen.Jag tror att dom som anser det vara fallet är i otakt med största delen av svenska folket. Alla som jag känner - alla - tycker att det svenska rättsväsendet daltar med brottslingarna.Nu ser jag här i tråden dom som tycker att det är för att vi inte vet hur det går till och det är naturligtvis möjligt att det spelar in, men vi ser ju dom som släpps ut och på nytt begår sexualbrott och våldsbrott.Som många anser jag att om inte fängelsestiden kan göra brottslingarna "friska" så bör man allt se till att förvara dom längre tid så i alla fall vanligt folk känner sig tryggare.När samhället tar på sig ansvaret att skydda folket (har våldsmonopol) och sen inte klara av uppgiften då riskerar man ett samhälle med stor sannolikhet för att folk tar lagen i egna händer, för att skydda sig själv och sin omgivning.Det vill jag inte gärna se, därför önskar jag hårdare tag i både polis- och rättsväsendet. Så vitt jag vet finns det inga som helst statistisk belägg för att vård minskar återfallsrisken för sexualbrottslingar?
    Karolinska institutet presenterade för två år sedan forskning angående att just adekvat vård minskar återfallsrisken för sexualbrottslingar. 
    "hårdare tag" är en formulering som kan betyda väldigt mycket, men jag är helt överens med dig om att det behövs nya resurser inom kriminal- och psykvården. 
    Detta betyder inte att jag är positiv till dödsstraff.
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    Cyberdansken skrev 2008-04-14 21:21:55 följande:
    Jag förtydligar gärna vad jag menar med hårdare tag.flera poliser på gatan än vid skrivborden och flera pengar till att följa upp tips (då hade Anders Ekby redan suttit inne) samt flera pengar till efterforskning (och flera närpoliser som jobbar förebyggande), flera fall där rätten utnyttjar strafframen när brottet rent faktiskt är grovt och bättre kontakter mellan dom olika myndigheter så tragedier som Rödeby kan undvikas.Sen efterlyser jag en högre grad av personligt ansvar överallt i vårat samhälle, då tror jag att vi skulle slippa ifrån mycket av diskussionerna om rätt och fel.
    Jag förstår dig och håller till viss del med dig. Men... är du för eller emot dödsstraff?
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo

Jag kan inte riktigt sätta mig in i denna vilja att införa dödsstraff. Jag är så jävla tacksam för att jag bor i ett land som Sverige, där vi slipper ta del av sådana typer av scener. 

Jag skulle ha väldigt svårt att förklara för mina barn varför vissa medborgare mördas, varför det är rätt att Staten tar deras liv.
    Jag inser också vämjelsen över dessa brottslingar, men hur kan dödsstraff kännas som lösningen? Det är bevisligen ingenting som minskar den här typen av brottslighet: fungerar alltså inte i förebyggande syfte. 
    Och framför allt: varför vill man leva i ett samhälle som mördar vissa av sina medborgare?
    Samt: inser man inte vad utvecklingen av detta blir, att det knappast kommer att stanna vid sexuella övergrepp på barn. Vem ska bedöma vem som ska dö? Vem vill göra detta?
    Att vi som inte vill ha dödsstraff "går emot resten av samhället", eller vad det nu stod att läsa i den här tråden, är väl fullkomligt oväsentligt. Det behöver man ju knappas vara historieprofessor eller kulturvetare för att kunna räkna upp tusentals exempel på helt vansinniga saker som har uppmuntrats av majoriteten av folket.
    I det här fallet är jag lycklig över att inte tillhöra majoriteten, om så nu är fallet.
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo

Jag undrar då, precis som TS gör: skulle du resonera likadant om det gällde ditt eget barn? Luta dig tillbaka och säga "nä men det är självklart att h*n ska ha ett skott i pannan"?

NiniMe skrev 2008-04-14 23:43:36 följande:
    Ingen finansiering, ett skott i pannan, billigt och effektivt... Har man ett erkännande så why not!!
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    Cyberdansken skrev 2008-04-14 23:41:02 följande:
    Svar på #108Emot, just för att man inte kan rätta till en felaktig dom.www.truthinjustice.org/DNA-weak.htm
    Okej, då hänger jag med. Intressant länk. Du har helt rätt i detta.
    Mucósus orificium.
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...