Jag kan inte riktigt sätta mig in i denna vilja att införa dödsstraff. Jag är så jävla tacksam för att jag bor i ett land som Sverige, där vi slipper ta del av sådana typer av scener.
Jag skulle ha väldigt svårt att förklara för mina barn varför vissa medborgare mördas, varför det är rätt att Staten tar deras liv.
Jag inser också vämjelsen över dessa brottslingar, men hur kan dödsstraff kännas som lösningen? Det är bevisligen ingenting som minskar den här typen av brottslighet: fungerar alltså inte i förebyggande syfte.
Och framför allt: varför vill man leva i ett samhälle som mördar vissa av sina medborgare?
Samt: inser man inte vad utvecklingen av detta blir, att det knappast kommer att stanna vid sexuella övergrepp på barn. Vem ska bedöma vem som ska dö? Vem vill göra detta?
Att vi som inte vill ha dödsstraff "går emot resten av samhället", eller vad det nu stod att läsa i den här tråden, är väl fullkomligt oväsentligt. Det behöver man ju knappas vara historieprofessor eller kulturvetare för att kunna räkna upp tusentals exempel på helt vansinniga saker som har uppmuntrats av majoriteten av folket.
I det här fallet är jag lycklig över att inte tillhöra majoriteten, om så nu är fallet.