-
Ett barn cyklar hem, för första gången själv, och en sjuk jävel sliter av henne ur cykeln och dödar henne. Och du känner ingenting? och det kallar du "att ha en hjärna som du kan tänka med"? Nej, jag själv kallar det fullständigt brist på inkännande. En egoistisk natur som inte kan känna med andra människor och deras sorg.anarkokapitalist skrev 2008-04-14 14:51:24 följande:Själv har jag en hjärna som jag kan tänka med och ändrar inte åsikter så fort ett barn dör.
-
Men det är ju det du saknar. Förnuft alltså. För alla kännande tänkande människor måste ju kunna känna empati. Och många av oss kan t o m ändra åsikt när sånt här händer. Tyvärr är det vissa människor (du kanske?) som endast kan tänka sig hårdare straff när detta händer dem själva och i deras direkta närhet.anarkokapitalist skrev 2008-04-14 15:26:29 följande:Det är fortfarande bättre för mina medmänniskor än om jag saknade all form av förnuft.
Att ha ett visst mått av förnuft innebär INTE att man måste sakna alla känslor. Det är det jag tycker ditt inlägg säger när du anser att "man inte ändrar åsikt bara för att ett barn dör". Ordet "bara" visar i vilken nivå du anser att det här dråpet/mordet ligger på. Dvs det var bara ett barn. -
Jag tror själv inte på dödsstraff. Men att skydda de här brottslingarna från vanliga normala fångar tycker jag är att ta för mycket hänsyn. Stoppa in den här onämnbare mördaren i en vanlig fängelsecell på Kumla, Tidaholm eller annat ej sexbrottslingsstkyddande fängelse. Släpp sen lös honom minst en timme om dagen bland de andra fångarna. Jag tror det vore straff nog för honom. Där kan han bli resten av sitt liv. För även om jag kanske inte tror på dödsstraff (vilket jag tycker är ett för milt straff för vissa) så tror jag på att få sona sina synder.
-
Nix pix.. Så uttryckte jag mig inte. jag sa bara att han skall få släppas lös bland resten av fångarna. Inte vad de skulle göra med honom. Resten är din egen tankegång, inte min.drSteffo skrev 2008-04-14 16:05:24 följande:Läs inlägget ovanför ditt bland annat. Birgitta2 menar att man en timme om dagen ska släppa ut mördaren bland övriga fångar och låta dem ta över vården av honom.
-
Har inte hans rättigheter förverkats egentligen? I och med att han leker gud och tar andras liv lite hur som helst, så borde han faktiskt inte ha rätt till några som helst rättigheter.drSteffo skrev 2008-04-14 15:45:03 följande:För att det inte är förenligt med mänskliga rättigheter?
-
Mänskliga rättigheter skall gälla människor. Men kan man inte bete sig som en människa skall man heller inte tro att man kommer behandlas som en människa. Därför skall de heller inte ha samma rättigheter som vi andra. och dessa mänskliga rättigheter fråntas genom att vi spärrar in dom.
Och ja, lämna brottslingarna till vargarna. Men jag vill inte se blod flyta. Inte alls. Så rå är jag inte. Därmed anser jag att de gott kan få känna av rädsla. Samma rädsla som deras offer troligen kände innan de dog.
jag tror inte att dödsstraff är bra. Jag har sett tillräckligt många dokumentärer där livstidsfångar ÖNSKAR sig döden därför att livstid är alldeles för tufft. Borde de inte tänkt på det innan? -
Fångar som våldfört sig på barn blandas INTE med andra fångar. Det finns specialfängelser och specialavdelningar för dom. Ett exempel är Skogomeanstalten. Där sitter de som gett sig på kvinnor och barn, framförallt barn. Samt sexualbrottslingar. Alla som står lågt ner på listan bland vanliga fångar, skyddas av samhället. Nu har vår käre knutbypastor flyttats därför att han hotats. Skyddas ska dom. Ingen skall få lägga ett finger på dom. De är tydligen alltför värdefulla för samhället. Jag blir bara så trött.Maggis skrev 2008-04-14 17:57:24 följande:De flesta sitter väl med sina medfångar? Eller vad menar du med specialvård? Är de psykiskt sjuka så behöver de ju vård. Hur kan man kalla det dalt?Har du varit på någon rättspsykiatrisk vårdavdelning någon gång? Ingen semesterort, direkt.
-
Jag kan tyvärr inte se något förnuftigt med att klappa en barnamördare på huvudet. För det är vad man gör här i Sverige. Man säger fy skäms och sen frihetsberövar man dom. Men de har tillgång till både rastgårdar, mat, tv, radio osv. Det enda de saknar är friheten.Rabelais skrev 2008-04-14 19:17:47 följande:Hur menar du med att mänskliga rättigheter omfattar djur? Eller menar du att A. Eklund skulle vara ett sådant? I så fall kan jag upplysa dig om ideologier som stämplade människor som "djur" och "underlägsna raser".Det är uppenbart att du saknar insikter och förståelse för grundläggande etik och hur rättsamhällen är uppbyggda. Som tur är skapas lagar av förnuftiga människor som kan skilja emotionella responser från vett och sans.
De mänskliga rättigheterna omfattar djur om de omfattar Eklund. T o m en liten fågel är en högre stående varelse än den där.
Det är tur att inte jag skapar lagarna i landet. Helt klart. För jag hade gjort slarvsylta av honom. Jag har haft en tioårig dotter. Och till skillnad från Carina så blev min dotter vuxen. Det blir aldrig Engla. Min stora skräck var just att hon skulle drabbas av exakt samma sak som Engla. Hon hade tur min dotter. Det hade inte Engla. Men om 15 år är karln ute igen... och då är det en ny som drabbas. -
Enligt forskning så ökar våldsbrotten direkt före och direkt efter en avrättning i USA. Detta innebär att dödsstraff INTE är ett avskräckande exempel. Tvärtom skulle jag vilja säga. De som sitter där på livstid, som verkligen är livstid, önskar de fått dödsstraff då de åtmionstone ser ett slut på det.
-
Det betyder inte att man är sjuk om man begår grova våldsbrott. Däremot kan det betyda en svårt störd personlighet. Och det är inte en psykisk sjukdom som går att bota. Dessa människor måste bort från samhället. Och dessa människor kan verkligen inte få nån hjälp eftersom ens personlighet är så djupt rotad. Det är inte en läggning, inte en diagnos, inte nånting. bara en stört människa. Och vad gör vi med dom? Jo: samhället låser in dom några år och hoppas att de inte skall begå brott om några år. Men så funkar det ju inte. Tyvärr.NiniMe skrev 2008-04-15 12:54:01 följande:Att göra de innan de e försent, de finns så många som vill ha hjälp men dom kan inte få de för de finns inga resurser till de...