Inlägg från: Rabelais |Visa alla inlägg
  • Rabelais

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

@Linnea84a et al.: Dödsstraff är och kommer alltid att förbli oetiskt och ovärdigt en rättstat. Vad flera i den här tråden glömmer när de gapar om tortyr och dödsstraff som rimlig påföljd är att de i sin iver att visa sig empatiska och medkännande intar det exakta motsatsförhållandet gentemot gärningsmannen i.e en total avsaknad av empati.

"De som gör sådant förtjänar inte empati" brukar svaret bli och det är här dilemmat kommer in. Om man slår fast att en person kan förlora rätt till empati och medkännande måste man också definiera en gräns där detta sker vilket givetvis är omöjligt. Vidare missar man att inse motsägelsen i att kräva öga för öga: Att upprätthålla en rättstat på etiska grunder innebär att beakta människovärdet även i de fall då förövaren bortsett från detsamma.

Annars kan i överlåta rättviseskipningen till kvällstidningarna och exekvering av påföljd till pöbeln.

• Rabelais
    PigeonP skrev 2008-04-14 15:44:11 följande:
    Ja, varför inte
    För att vi inte lever på medeltiden. Rättstaten bygger inte på hämnd, den bygger på vård, beskydd och återanpassning.
  • Rabelais
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 16:34:17 följande:
    Sen..vem säger att bara för att det är modärnt samhälle vi lever i o att gammla instinkter är fel??Tror mycket handlar om vad det är för instinkter o att ibland kronglar vi till det lite väl mycket i det modärna samhället.
    Så, för att jag är större och starkare skall jag kunna ta det jag vill ha? Skall den starke ha rätt just för att han eller hon är större och starkare? Eller skall vi ha ett samhälle grundat på etiska principer där människovärdet är okränkbart och absolut?
  • Rabelais
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 16:32:24 följande:
    ja..jag är för dödsstraff.Dock är ska det vara i fall där det är solklart som tex detta fall med Engla nu..när han erkänner tex.Skulle nog inte kunna mörda mitt eget barn dock..men skulle mitt egna barn  vara tex barnmörderska o erkänna det..ja..då önskar jag att jag kunnat göra så mitt barn dör...för inte kan mitt barn må vidare bra o inte heller vill jag utsätta fler för detta som hänt.
    Det finns inga solklara fall. Vet du hur många människor som erkänt e.g Palmemordet? Skulle vi enligt dina principer avrätta dem allihop för att de erkände?
    Du får gärna förklara fördelarna med dödsstraff och särskilt hur de kan vara större än nackdelarna.
  • Rabelais
    drSteffo skrev 2008-04-14 16:49:08 följande:
    Vi kanske ska återgå till häxprocesserna också?Alla som någon gång postat i Ockult-forumet skulle ligga risigt till (liksom alla andra för den delen).
    Har du läst kvällspressen på sistone? Häxprocesserna lever kvar i pappersformat.
  • Rabelais
    Camilla123 skrev 2008-04-14 17:13:35 följande:
    Och ja, om de mänskliga rättigheterna även omfattar djuren, som i detta fall Anders Eklund, då vill jag riva upp FNs deklaration.
    Hur menar du med att mänskliga rättigheter omfattar djur? Eller menar du att A. Eklund skulle vara ett sådant? I så fall kan jag upplysa dig om ideologier som stämplade människor som "djur" och "underlägsna raser".

Det är uppenbart att du saknar insikter och förståelse för grundläggande etik och hur rättsamhällen är uppbyggda. Som tur är skapas lagar av förnuftiga människor som kan skilja emotionella responser från vett och sans.
  • Rabelais
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 17:53:45 följande:
    jag tycker det finns många bra argument för dödstraff.Och om inte...så sätt dom med dom andra fångarna!ingen jäkla dalt med specialvård osv!!
    Ge ett enda bra och hållbart argument för dödsstraff då. Hittills har du inte producerat något.
  • Rabelais
    NiniMe skrev 2008-04-14 23:43:36 följande:
    Ingen finansiering, ett skott i pannan, billigt och effektivt... Har man ett erkännande så why not!!
    @Cohiba: Och dylika stöder Einsteins teori.
  • Rabelais

Mary Lo skrev 2008-04-15 12:30:53 följande:

Det värsta är att det nog finns ett helt gäng som är beredda att på ensam hand begå mordet ifråga. *ryser*
    Knappast. Många här skriver att de är beredda att avrätta e.g Englas misstänkte mördare men om det skulle kommit till skott (sic) skulle de inte klarat att genomföra det. Snacka går ju.
  • Rabelais

Som jag har uppfattat diskussionen är den ganska meningslös eftersom två helt olika värdeperspektiv konfronteras: de som anser att människovärdet är absolut och okränkbart (motståndare) och de som anser att människovärdet är relativt och bestäms av ens handlingar (förespråkarna).
    Det svenska rättsystemet intar den förra ståndpunkten vilket är varför straff och vård används istället för hämnd och övergrepp. Förespråkarna anser detta vara förkastligt eftersom det, enligt dem, inte tar offrets situation i beaktande vilket är en felaktig slutsats. Vad de missförstår är dels att man inte kan göra en kränkning ogjord genom hämnd eller nya kränkningar dels dubbelmoralen i att predika öga för öga.

Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...