Inlägg från: stjärnströssel |Visa alla inlägg
  • stjärnströssel

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

Om man låser in dem på livstid..(vad är det..20 år i värsta  fall?)
    vem säger att dom itne kommer göra nya brott då?

Sen..det till detta med rån, tycker inte  det ska vara dödstraff på sådana saker!
    Utan enbart på mord el mordförsök.

det är en ära att ha barn!
  • stjärnströssel

men hur kan ett barn som blir vålttaget o lever riskera att bli mördad när det inte är dödsstraff på våldtäkter?

Sen..om det nu är så att dödsstraff har så mycket nackdelar o kostar så mycket,så kontrar jag med hur mycket kostar det med behandling,mat o uppehälle under hela personens liv?

Behandling som vi skulle kunna ge till mindre sjuka el massa äldre "normala" mäniskor skulle kunna få någon att prata med om dagarna istället!

Nä...mördarna..dom ska få behandling...mat..,kläder,ja..tv...övervakning hela tiden..medans äldre ramlar omkull i hemmet pga av att dom itne får plats på ålderdomshem el den hjälp dom behöver!

Ge mördarna samma mat varge dag..gärna en flytande sörja!förstår itne varför dom ska ha smakrik mat??
    O tv?? varför?? varför stimuleras dom??
    usch...

Nä...usch..jag tror på er när ni säger att mord ökar vid dödstraff..men jag orkar inte kolla upp om ni har rätt..dock låter det fortfarande osanolikt..
    Jämför med böter på 30 sträcka..inte sjutton kör folk fortare när dom hör att någon åkt fast o fått ordentligt med straff tex!funkar i många andra avseenden.

Jag vill ha bort dom o alternativ 2.  som jag har är att om   måste vi garantera att dom aldrig blir så friskförklarade att dom överhuvudtaget släpps ut!
    Men  tror då dom komemr kosta betydligt mer än dödstraffet...o om dom släpps ut kommer det ev kosta ett oskydigt barns liv.

• stjärnströssel
    Isfjord skrev 2008-04-16 13:17:53 följande:
    stjärnströssel"men hur kan ett barn som blir vålttaget o lever riskera att bli mördad när det inte är dödsstraff på våldtäkter?"Man kan låsa in dem på livstid. Livstid i sverige är livstid, men kan i efterhand bli tidsbestämt. Observera KAN, de kan lika gärna få avslag på ansökan om tidsbestämt. Den som i dag suttit längst i sverige är Leif Axmyr sv.wikipedia.org/wiki/Leif_Axmyr"Sen..om det nu är så att dödsstraff har så mycket nackdelar o kostar så mycket,så kontrar jag med hur mycket kostar det med behandling,mat o uppehälle under hela personens liv?"Läs några av inläggen några inlägg ovanför ditt. Om man inte ska avrätta en massa oskyldiga är det billigare för samhället att låsa in dem på livstid.

förstår itne hur man kan kunna avrätta oskyldiga när dom erkänner!
    O avrättning skall enbart ske i dessa fall när det är tydligt o klart.
    vid osäkra fall så lås in dom på heltid UTAN att dom kan pröva sin dom på något sätt.
    Förstår itne hur vi kan vilja ge en kallblodig barnmördare chansen till ett liv i frihet..

har läst alla inlägg o tror ändå på att behandling under hela livet av mördare kommer kosta mer än en avrättning!

tycker många andra indevider ska få den behandlingen istället som sagt..

O undrar varför dödstraff får folk att döda mer när straff på fortkörning får folk att skärpa sig.

O denne Leif verkar ju kunna få sin dom prövad snart..så det komemr itne förvåna mig om han är ute i det fria år 2009..

förstår itne hur vi kan riskera andra mäniskors liv o släppa ut dessa..tyvärr..trotts alla argument förstår jag inte..är kanske korkad!

• stjärnströssel
    Gnarl skrev 2008-04-16 13:45:19 följande:
    Stärnströssel.Man kan inte tillämpa barbariska metoder på avskilda delar av samhället. Det blöder in i övriga samhället och gör det mer acceptabelt med diverse idioti. Rädsla, hat, hämndbegär etc. får aldrig ha relevans i lagstiftningen. Det är så diktaturer och fasciststater uppstår. Men du har redan bevisat att du är oförmögen att göra abstrakta kopplingar som dessa, så det här inlägget är förmodligen totalt meningslöst.Vidare så skriver du att du ”tror”, ”känner” osv. gång på gång. Hur vore det att sluta tro så mycket på allt möjligt och istället leta reda på fakta, innan du börjar vifta med högaffeln.
    för det första!jag viftar inte med någon gaffel!
    för det andra!jag vill diskutera o hoppas in i det sista ni kan övertala mig!
    men men..kalla mig oförmögen att göra abstrakta kopplingar,det är enbart du som visar att du itne kan förklara på ett skyst sätt o väljer att andvända nedvärderande ord till någon som tycker el inte förstår vad du menar!

usch!
  • stjärnströssel

Sen..förstår jag fortfarande inte..

"om ett barn blir mördat efter våldtäkt pga av att de tär dödsstraff på det, skulle du vilja ha det på ditt samvete?"

frågar då...Hur känns det att ha Englas liv på samvetet efter frisläppning o behandling??

Sen..på våldtäkter ska det därför itne vara dödsstraff!enbart på dessa.
    O ja..det kanske förpestar en del o att det blöder in i andra delar av sammhället..men det gör ju allt mer el mindre..hur man än gör..det behöver dock inte förpesta allt så det blir ett dåligt otryggt samhälle tror jag.

• stjärnströssel
    SkåneP skrev 2008-04-16 14:37:22 följande:
    "Hur känns det att ha Englas liv på samvetet efter frisläppning o behandling??"Fråga den som bedömde behandlingen som avslutad."UTAN att dom kan pröva sin dom på något sätt."Intressant. Du vill alltså inte att man ska kunna omvärdera domen, det är ju det som PRÖVNING innebär. Dvs en gång dömd ska förbli det oavsett vilka nya bevis som upptäcks. Att du då även är för dödsstraff är ju faktiskt ganska logiskt.
    Nu missuppfattar du mig...jag kontrade med "hur känns det att ha Englas liv på samvetet"
    Efter som det skrivs "hur känns det att ha en oskyldigt dömd till döden"

1.man ska ha ett erkänande för att dömas till döden el mycket tydliga bevis.

Sen..självklart kan det prövas om man får in nya bevis,för mig är det något helt annat än att den som mördat som får sin dom prövad o ev blir frisläppt.
  • stjärnströssel
    Gnarl skrev 2008-04-16 14:39:19 följande:
    Stjärnströssel.Dina argument, både påstående och svar är till stor del känslobaserade. Märkliga kopplingar och logiska volter görs hela tiden. Du har så rätt, jag vet inte hur jag ska bemöta dem.Vidare så fick du agera syndabock för mig efter alla nackskott, avrättning med rostig sked kommentarer etc. Du ska ha cred för att envist hänga kvar i tråden hela 29 sidor. Så det där med högaffeln tar jag tillbaka.
    Jag vill gärna ändra min uppfattning o utveklas, är inte inne på en diskutions sida för att hävda att jag har rätt i allt.
    tack.
  • stjärnströssel

sen..jag kom in för enbart några sidor sedan..så jag missade dom första argumenten mot dödsstraff o har inte heller läst dem.

• stjärnströssel
    meuf skrev 2008-04-16 14:38:40 följande:
    Jag har inte hennes liv på mitt samvete. Men försök att lyfta blicken från ett ovanligt spektakulärt och mediebevakat fall och tänk på alla andra stackars offer. Statitiskt sett är det fler barn som utsätts för övergrepp av släktingar eller bekanta. Många, många fler blir våldtagna än vad man orkar tänka på. Dessa pedofiler vill förstås inte bli upptäckta. Slänger man då in att de riskerar sitt eget liv vid upptäckt så har man en väldigt farlig cocktail. Pedofiler dödar som sagt i huvuddelen av fallen inte sina offer, men skulle man vilja öka på den siffran? Nedan några fakta."The homicide rates in Michigan, Ohio and Illinois rise and fall along with Wisconsin. Michigan, Ohio and Illinois all have the death penalty. Wisconsin does not. In 1994, the average murder rate in a death penalty state of a population of 100,00 was 8.0, for a non-death penalty state, 4.4. In Canada the homicide rate per 100,000 people was 3.09 in 1975, this was when they had the death penalty. In 1976 Canada got rid of the death penalty. In 1986 the crime rate decreased to 2.19 per 100,000 people, the lowest in 15 years.""In Britain, 167 people were one death row. 164 of them said they witnessed at least one execution before the committed their crime. They committed the crime even though they had seen an execution before and that didn't scare them.""...the median death penalty case costs $1.26 million. Non-death penaltycases were counted through to the end of incarceration and were found to have amedian cost of $740,000. The trial costs for death cases were about 16 times greaterthan for non-death cases ($508,000 for death case; $32,000 for non-death case). Theappeal costs for death cases were 21 times greater."
    men...som tidigare sagt..det ska inte vara dödsstraff på pedofiler.
    men livstids fängelse utan prövning till frihet sålänge inga nya bevis för denne person har uppkommit, tycker jag dvs...
  • stjärnströssel

enbart dödsstraff på mord el mordförsök.

• stjärnströssel
    SkåneP skrev 2008-04-16 15:10:29 följande:
    Om jag tar lagen i egna händer och slår ihjäl en dömd mördare innan han fått sitt straff, ska jag dömas till döden, eller ska jag belönas?

man får inte ta lagen i egna händer.
    så ja..tyvärr blir det dödsstraff då..

Bättre att vänta på förhoppningsvis rättvis rättegång o se vad domen blir.

• stjärnströssel
    Birgitta2 skrev 2008-04-16 15:13:35 följande:
    Enligt USA-modell eller Kina-modell? Inte ens USA har dödsstraff på endast mord (på en person). Det krävs mer än så. Mord i samband med kidnapping, mord i samband med annat brott, mord på flera, mord på polis osv (capital murder). Om du mördar din granne så ger inte detta dödsstraff ex.vis.
    ve inte hur deras modeller ser ut...men enligt mig så är det fel att mörda i alla lägen om det inte är dödsstraff.
  • stjärnströssel
    Birgitta2 skrev 2008-04-16 15:33:16 följande:
    Eftersom man aldrig nånsin kan garantera att inte en oskyldig avrättas om man dömer till dödsstraff så är det fel metod, och kommer alltid vara. Om man dömer till livstid finns ju faktiskt en viss chans för oskyldigt dömda att komma ut igen. Det går inte vid dödsstraff.Det finns ett par förtvivlade fall där internerna vägrade överklaga sina dödsdomar. De orkade inte med dödsdomen och vetskapen att de faktiskt var helt oskyldiga. De avrättades efter bara ett par år. Hade de överklagat och väntat in nya bevis hade de blivit fria. De flesta dödsdömda i Texas sitter mellan 8-13 år. I Kalifornien hinner de inte bli avrättade. De dör av ålderdomssvaghet. Fast för tillfället sker inga som helst avrättningar i hela USA sen ett drygt halvår tillbaka.

Jo..men åter igen..dom skall erkänna o bevisen ska vara otroligt tydliga annars.
    Vet dock att det finns en risk iallfall..o det är fördjäkligt...men vad väljer vi mellan?
    Att släppa ut en mördare efter 20-30 år som kanske mördar igen.

• stjärnströssel
    Gnarl skrev 2008-04-16 15:35:28 följande:
    [citat]"hur känns det att ha Englas liv på samvetet"[/citat]Som medborgare kan jag bara vädja till de beslutande organen sköter dessa ärenden på bästa sätt, dvs jag lägger min röst hos dem jag anser representerar mig bäst. Eller så kan jag försöka bilda opinion på olika vis. Jag anser inte att hårdare straff och införande av dödsstraff löser några problem. Med andra ord, Englas liv är inte på mitt samvete, utan på mördarens. Om man spärrar in folk på livstid, borde det rimligtvis inte ha samma eller liknande effekt som dödsstraff? Dvs att man inte vill lämna vittnen efter sig.

det förstår jag att det inte är..lika så att inte dödsdömda mäniskor finns på mitt samvete.

Dock förstår jag att det är negativt med dödsstraff om man redan har dödat någon o det finns vittnen som du skriver...

hum..

spärra in dom då.men ta bort alla saker o låt dom leva på samma soppa varge dag.
    Tycker det känns jobbigt att dom har det så bra.

• stjärnströssel

utan massa behandling.låt dom vara helt o lägg behandlingarna på gammla "normala" mäniskor el ungdomar.

• stjärnströssel
    SkåneP skrev 2008-04-16 15:46:31 följande:
    1. Man kan erkänna utan att vara skyldig.2. Tydliga bevis. Har vi redan i dag, det kallas "bortom rimligt tvivel". Men ändå blir det fel. Ändp händer det att oskyldiga döms. Man kan helt enkelt inte lita på ett komplicerat så blint att det tillåts ta livet av folk. Hur kan DU garantera att ingen oskyldig dödas?
    Jo..helt sant..men självklart måste det vara ett erkänande med massa bevis inblandat.

men men..börjar förstå att risken för flera mord är större med dödsstraff.
  • stjärnströssel

helt sant.dock är det inte det som gjort att jag ändrat mig, dvs att alla kan fela.
    Tror att vi i sverige är långt mycket klokare o ordentligare än många andra läder.
    Utan argumentet att vittnen oxå riskerar att bli dödade...
    men samtidigt så tror jag risken att vittnen blir mördade är stor trotts icke dödsstraff...

• stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-16 16:18:29 följande:
    stjärnströssel: jag tycker att du - oavsett om vi har olika åsikter eller ej - mer och mer framstår som en öppen människa med självdistans. Det är inte ofta man läser i detta forum att människor är inne och diskuterar för att lära sig något - snarare är de inne här för att ha rätt. 
    tack...o jag vet vad du menar
    är glad över att jag ändrat mig o utveklat mig.

tack för trevlig diskussion.
  • stjärnströssel
    meuf skrev 2008-04-16 16:38:52 följande:
    Ok, men vad har då dina upprepade kommentarer om Engla med något att göra?Anders Eklund hade möjligheten att döda Engla för att han inte hade befunnits skyldig till något brott som renderat fängelsestraff för tidpunkten i fråga. Ditintills hade han blivit fälld för våldtäktsförsök, misshandel och våldtäkt har jag för mig. Inte en enda gång för mord. Efter mordet på Engla blir han uvudmisstänkt och gripen för detta. Senare erkänner han detta och mordet på Pernilla. Så på vilket sätt skulle det ha hjälpt Engla om dödsstraff hade funnits i Sverige?Och jag förstår fortfarande inte vad du grundar ditt tyckande på.Är det bara hämnd? För statistiken, forskning och erfarenhet talar ju emot att dödsstraff är avskräckande eller ens kostnadseffektivt. I USA så är faktiskt en majoritet av opinionen mot dödsstraff just nu just p g a kostnaderna. Ytterligare en majoritet av befolkningen och polsien tror inte att det är avskräckande. Det finns t o m politiker som har propagerat för dödsstraff som har ändrat inställning när de ser hur systemet INTE fungerar: "In January 2000, Governor George Ryan of Illinois imposed a moratorium on the imposition of the death penalty in Illinois. In reviewing death penalty cases since 1977, he determined that 13 death row inmates in the state had been cleared of murder charges, compared to 12 who had been put to death. Some of the 13 inmates were taken off death row after DNA evidence exonerated them; the cases of others collapsed after new trials were ordered by appellate courts. "There is a flaw in the system, without question, and it needs to be studied", Ryan said. Ironically, the Republican Governor had campaigned in support of the death penalty. Ultimately in January 2003, Governor Ryan commuted all death sentences to prison terms of life or less"Om det nu bara är hämnd, kan man då inte bara låta någon vakt spöa upp eller tortera fångarna som du "tycker" har gjort sig förtjänta av dödsstraff istället för att döda dom? Det vore ju en riktig hämnd. Eller kanske statligt anställda kan våldföra sig på våldtäktsmän?

som sagt..har ändrat mig..som du kanske ser om du läser.
    Men jag är nu för livstidsinspärrning för mord o grov misshandlare,pedofiler o andra grova brottlingar.
    Tycker även att dom inte ska få ha någon rätt att få yttra sig om vilket fängelse dom ska vara på heller.
    Sen tycker jag även att alla som behandlar dessa mäniskor ska ta hand om äldre el unga "normala" istället..där behövs det massa folk.
    Dessa dömda mäniskor ska enbart ha en vakt som passar dom o äta soppa om dagarna.
    Självklart inte anlita några som är dumma..men är dom dumma mot varran i fängelserna så låt dom vara det..sålänge dom inte mördar varandra. 

• stjärnströssel

eller om någon fånge mördar en annan fånge..så skulle jag inte sörja det faktiskt..

Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...