• Karisma

Söka nytt pass, men inget idkort.

Hej,

Den 25:e April är det tänkt att vi ska till Tallinn över helgen och pass är nödvändigt.

Men, kom just på att mitt gamla pass ju har fel efternamn, är ju gift nu. Jag har dessutom inget idkort eller papper från skatteverket med mitt nya efternamn då min plånbok blivit stulen.

Vad tror ni, räcker det att min make har med sig sitt körkort eller måste jag även ha med mig papper på att jag bytt efternamn? Kommer jag hinna få nytt pass inom 2veckor? Vet inte om det är högsäsong just nu att plocka ut nya pass.

Ska ringa polisen imorgon, men tänkte att ni kanske hade svar till mig.

/Kristina

• Svar på tråden Söka nytt pass, men inget idkort.
  • Kajsan
    Karisma skrev 2008-04-13 16:18:39 följande:
    Hej,Den 25:e April är det tänkt att vi ska till Tallinn över helgen och pass är nödvändigt.Men, kom just på att mitt gamla pass ju har fel efternamn, är ju gift nu. Jag har dessutom inget idkort eller papper från skatteverket med mitt nya efternamn då min plånbok blivit stulen. Vad tror ni, räcker det att min make har med sig sitt körkort eller måste jag även ha med mig papper på att jag bytt efternamn? Kommer jag hinna få nytt pass inom 2veckor? Vet inte om det är högsäsong just nu att plocka ut nya pass.Ska ringa polisen imorgon, men tänkte att ni kanske hade svar till mig./Kristina
    Strunta i pass och skaffa sånt ID som du får hos polisen , det får du åka till tallin på, och det tar en v att få.
    Då har du ID på en gång.
    Du måste ha med dig nån som kan styrka vem du är bara när du begär det.
  • Hertha

Jo jag behövde med mig pappret om namnbytet, det funkade med det som man får hem automatiskt när man bytt namn.

• Wildblomma

Det tar en vecka att få passet så det borde du hinna. Tror att du måste ha papper från skatteverket och sedan någon som kan legitimera dig. Jag fick använda både lappen om namnändring från skatteverket och sen gamla legitimationen. Kanske behöver du personbevis också eftersom du inte har någon legitimation men som sagt, ring och fråga.

• LyNxQ

För att skaffa pass räcker det väl att man har sånt där personbevis som man skaffar från skatteverket?

Ha en trevlig resa förresten!

• Karisma

Åhh jag har inget sånt papper och hinner ju inte få det så jättefort gissar jag. Kan man ansöka om pass och sedan lämna in det där papperet då man hämtar passet?

Vi ska utomlands nästa sommar, så det vore perfekt om jag kunde hinna få ett riktigt pass, då är den biten bortgjort.

• Runguska

Om du har e-legg kan du skriva ut personbevis direkt från skatteverkets hemsida.

Min hemsida - www.kulturellt.se
  • Karisma

Åhh ser nu att man kan skriva ut personbevis själv hemma om man har bankid. För visst var det ett sånt jag skulle ha?

Jag har dock ingen skrivare, kan man använda bankid i annan dator än ens egen. Måste man göra ngt speciellt för att det ska fungera. Tänkte springa över till pappa isf.

• Hertha

Du får skaffa ett bankID till hans dator också men det går ju fort.

• miababia
    Hertha skrev 2008-04-13 16:44:43 följande:
    Du får skaffa ett bankID till hans dator också men det går ju fort.
    har du swedbank(säkert möjligt med andra banker oxå) så kan du ladda ner bankID på ett usb minne och ta med till din pappa.
    annars kan man väl gå till skattemyndigheten och få ett personbevis
  • Karisma

Jag laddade ner bankid till pappas dator, det fungerade. Mina usb portar är trasiga, så jag kan bara bränna ut grejer från datorn.

Tack alla som hjälpt mig, hoppas det här räcker nu till imorgon då jag ska till polisen. Kommer ringa först så jag inte kör 12mil i onödan.

Så tack än en gång.

• Karisma

Hoppas åxå att allt ordnar sig, lite surt bara att vara i v25 under resans gång. Ganska treevligt att få i sig lite alkohol nu då man är utan barn på en resa. Men coca colan blir jätte bra den med. Får försöka hitta ngt bra varuhus och handla lite barnkläder billigt.

Tur bara att jag kom på det här idag och inte om en vecka. Hur som helst kan jag ju alltid ta ett provisoriskt pass, kändes bara onödigt dyrt med 980:-. Då blev det ju inte så billig resa i slutändan.

ringer polisen direkt imorgon bitti kl8 då de öppnar.

/Kram K.

Svar på tråden Söka nytt pass, men inget idkort.