• Anna Panna

Tips på "lekar" i bilen

Vi ska på en weekend-tripp till Legoland om 3 veckor och jag vill ha lite tidsfördriv till barnen i bilen. Barnen är 4, 11 och 13 år gamla.
    Har tänkt fixa ett bilbingo. Mer tips?

• Svar på tråden Tips på "lekar" i bilen
  • lia76

Hmmm tänkte precis skriva bilbingo
    Annars är väl musik uppskattat... roliga låtar...
    Annars vet jag inte

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Anna Panna

Ja, bilbingo pratar de redan om att jag ska fixa så jag får väl knåpa ihop något. Musik är ett bra tips men de har så olika smaker just på grund av åldersskillnaden.
    Mer tips?

• asa1018

När vi var små körde vi djurleken. Den som börjar säger ett ord på A, tex alligator. Nästa ska säga ett djur på den bokstav som förra ordet slutade på - i detta fall r. Detta har vi gjort med städer, namn mm möjligheterna är oändliga

En annan sak är att man ska tänka på något, som tex en känd person. De andra ställer frågor i turordning och man får bara svara ja eller nej.

Ha det så kul!

• lia76

Kan ju även kolla registreringsnummer på bilarna som åker förbi och säga det första man tänker på om man t.ex. ser bokstäverna SRV (SKRUV kanske)
    Eller göra en mening av dem: Ska Rocka Varmt

• Anna Panna

lia76: Att hitta på meningar med reg-skyltarna är ju kanon för de stora killarna - den lille hänger säkert på med sin fantasi.....

• Nymphaea

gameboy, mp3...
    vad är bilbingo föresten?

• lia76

bilbingo... Som jag lärt mej så gör man ett bingoblock...
    5*5 rutor (25 rutor)
    Sen ritar eller skriver man i varje ruta...
    Röd volvo, en gran, en husvagn, gul traktor osv..
    Och när man ser något av dessa så strycker man den rutan
    Tills någon fått en helt full vågrät rad, så har man bingo

• lia76
    Räkna djur eller bilar
    Sitt på var sin sida i bilen och räkna t ex alla  kor eller får man ser under en viss tid. En häst ger fem minuspoäng. Den som har sett flest kor efter en halvtimme vinner. Ett annat sätt är att köra "först till tjugo vinner", eller först till femtio, eller först till hundra… Leken kan förstås göras på många sätt Det behöver inte heller nödvändigtvis vara kor - man kan till exempel räkna bilar också. Då kan man bestämma sig för ett visst bilmärke eller färg att räkna.

-------------

Låt tärningen bestämma
    Bestäm innan leken vad siffrorna på tärningen ska vara för olika saker att göra. Slå med tärningen och gör det som siffran står för.  (Föraren får inte slå.) Här kommer några förslag man kan göra (men hitta gärna på egna saker att göra):
    • Alla sjunger en sång
    • Innan nästa får slå måste man ha sett två husvagnar
    • Alla är tysta tills man ser en lastbil
    • Föraren får berätta en rolig historia
    • Alla får ta en godisbit vid nästa bro
    • Alla är måste sjunga tills man har sett en ko.

--------------

Bingo
    Det är bra att förbereda innan start. Man gör rutor 4 eller 5 i rad, både på höjd och bredd. Sedan fyller man rutorna med olika trafikskyltar, flaggor, parasoll, häst, fågel, buss, polisbil etc. Man kan tillverka ett antal bingobrickor och sedan köra en lodrät eller vågrät rad, två osv. Den som först får en hel rad lodrätt, vågrätt ropar ”bingo”!

--------------

Tysta leken
    Någon börjar och säger: "Tysta leken börjar nu!" och i samma sekund ska alla var tysta och försöka vara tysta så länge som möjligt. Den som klarar sig längst vinner.

--------------

Viskningsleken
    Den går till så här: en av deltagarna viskar en rolig mening till grannen som i sin tur viskar vidare vad han hört till nästa person (den som kör får inte var med).
    Man får inte upprepa viskningen utan man får viska vidare vad man tror att den andre sade. Den som är sist säger högt vad han eller hon hört, och jämför med meningen som den första personen viskade.

--------------

Vem tänker jag på?
    Det här är en kul lek! En i bilen tänker på en person. Det kan vara vem som helst; en kändis, en seriefigur eller någon som alla känner. De andra ska gissa ut vem den här personen är genom att ställa frågor, en och en. Den som tänker på en person får bara svara ja eller nej. När man tror sig veta vem personen är så gissar.

--------------

Sten-sax-påse
    Räkna till tre och gör sedan med handen en sten (knytnäve), sax (med pek- och långfinger) eller påse (håll handen som en påse). Sten vinner över sax men förlorar mot påse. Sax vinner över påse men förlorar mot sten. Påse vinner över sten men förlorar mot sax.

--------------

Ett skepp kommer lastat
    Någon börjar leken och säger till exempel: "Ett skepp kommer lastat med B". Den som står i tur måste då hitta på ett ord som börjar på B, till exempel "boll" eller "bil". Det blir svårare om man bara får lasta skeppet med länder, städer, djur, musikgrupper, filmtitlar eller något annat.

--------------

Fortsätt sagan
    Någon i bilen börjar berätta en historia. Efter tag tystnar han eller hon och nästa person i ledet fortsätter historien. Efter tag tystnar också han eller hon och nästa person i ledet tar vid. Och så fortsätter man på samma sätt, förmodligen tills alla vrider sig av skratt eftersom det kan bli hur knäppa, spännande eller roliga historier som helst.

• Nymphaea

oj! det där ska jag spara! tack :)

Svar på tråden Tips på "lekar" i bilen