• Anonym

Preventivmedel för överviktiga

Jag har hört att de har ändrat reglerna så att de inte längre skriver ut p-piller till överviktiga. Nån som vet vad som gäller och vad det är för regler? Finns det andra skydd man kan använda istället (förutom kondom)? Man måste ju kunna skydda sig även som överviktig tycker jag.

Tips på bra gynekologer i Stockholm mottagets också tacksamt. Hoppas på svar.

• Svar på tråden Preventivmedel för överviktiga
  • Anonym

Jag har hormonspiral. Funkar kanon för mig.

• Anonym

Kan man använda spiral alltså om man är överviktig?

• Anonym

Va skumt att det är så olika då. Tror jag ska prata med min husläkare om Cerazette då. Tack för tipset!

• Anonym

Kopparspiral har ju inga hormoner, så det borde du kunna ha utan problem.
    Annars kan jag rekomendera Persona P-dator.

• Anonym

Hur går det för dig TS? Hittat något som verkar kunna funka?

• Anonym

Va gullig du är som frågar. Har bokat tid nu hos min läkare för att se om jag kan äta Cerazette. Funkar inte det så hoppas jag kunna sätta in kopparspiral, men vi får se hur det går.

Anonym skrev 2008-04-28 16:56:55 följande:
    Hur går det för dig TS? Hittat något som verkar kunna funka?
  • Anonym
    Suskiv skrev 2008-04-28 17:41:40 följande:
    Du bör kunna använda allt som inte innehåller östrogen. Det är östogenet som ger ökad risk för proppar. Och dem vill man inte gärna ge till överviktiga då de redan har en risk sen innan.
    Va bra, då borde jag kunna ha Cerazette då.
  • Anonym

Åh jag blir så trött och ledsen. Barnmorskan skickade mig till min husläkare, som sa att jag måste boka tid hos en gynekolog. Hur svårt ska det vara att skydda sig egentligen

• Anonym

Får jag fråga vad du har för bmi?

Jag är så himla ledsen nu. Känner mig förnedrad faktiskt.

Anonym (överviktig) skrev 2008-04-29 11:16:31 följande:

Nej, vad konstigt! Detta borde väl barnmorskan klara ändå! Jag är också överviktig och fick Cerazette utan att behöva slussas runt bland olika läkare.
  • Anonym

Men gud va jobbigt!!! Nu ringde jag för att boka läkartid och då sa de till mig att ändå prova med en barnmorska. Orkar inte!!!

Nån som vet nåt bra ställe i Stockholm dit man kan vända sig?

• Anonym

Konstigt att det ska vara så himla olika. Hoppas oxå det löser sig, blir så himla ledsen. Som om jag är värsta freaket och jag har ett bmi på 35. Tack för ditt svar.

• Anonym

Cerazette ger de till dem som har högt blodtryck som många överviktiga kan ha.
    Men långt i från alla tjockisar har högt blodtryck...  Satt och tjafsade som sjutton med min gynekolog i telefonen ang detta.
    Jag gillade inte cerazette...

Däremot så bör jag äta p-piller för att hålla min pco i skackt..

• Anonym

Försök se det som om de är måna om dig, vill ej riskera blodpropp. Men konstigt att det är så olika!!

Anonym skrev 2008-04-29 22:32:14 följande:
    Konstigt att det ska vara så himla olika. Hoppas oxå det löser sig, blir så himla ledsen. Som om jag är värsta freaket och jag har ett bmi på 35. Tack för ditt svar.
  • Anonym

Jo det är klart att de månar om en, men det är ju inte så bra heller om jag skulle bli gravid nu när jag är överviktig. Har gått ner 13 kilo hittills och fortsätter neråt, men jag måste ju kunna få skydda mig. Tycker att man ska få bestämma lite själv också.

Anonym skrev 2008-04-30 11:17:48 följande:
    Försök se det som om de är måna om dig, vill ej riskera blodpropp. Men konstigt att det är så olika!!
Svar på tråden Preventivmedel för överviktiga