lövet2 skrev 2008-04-14 10:08:46 följande:
Duger den här, TS? 6:e barnet i förkortad version:Vi hade lite bekymmer med barnvaktsfrågan inför förlossningen. Mina föräldrar var inte friska. Då lovade min lillebror att ställa upp - bara jag inte fick för mig att föda barn tidigt en söndagsmorgon! 9 dagar före Bf var jag pigg, glad och energisk. Bakade och stod i. 8 dagar före Bf (en söndag förstås) kl 05.00 vaknade jag av kraftiga värkar - gissa om min bror blev glad! Jag är ingen morgonpigg person, och jag behöver frukost inom en kvart på morgonen, för annars förvandlas jag till ett monster. Nu hade jag rätt häftiga värkar var 5:e minut och skulle ringa en massa telefonsamtal. Det blev ingen frukost! En hastig kaffekopp med 5 sockerbitar i, var vad jag hann med.Taxichauffören var en polare till mig. Vi satt och diskuterade namn till babyn, och han ville att babyn skulle uppkallas efter honom om det blev en kille (vilket jag var övertygad om).Jag kom fram i samma skick som jag for - av någon anledning har värkarna alltid lugnat sig lite i taxin! Kopplades till CTG i en skön fåtölj, sedan Bm kollat och sett att jag var öppen 7 cm. Där i fåtöljen kom morgonhumöret ikapp mig ....Jag gnällde oavbrutet; "Ingen frukost har jag fått minsann!", "Jag har ingen lust att föda barn vid den här tiden på morgonen - jag far hem igen!", "Finns det inget kaffe på det här stället?", "Jag fryser - har ni inte råd med uppvärmning?". Det värsta är att maken hade tagit med vår nya videokamera, så mitt klagande finns bevarat för eftervärlden ....En sköterska kom med en glassdrink och en kopp kaffe, och det var rena dunderkuren! Jag blev som en ny människa och tog mig upp stående för att underlätta värkarbetet lite. En gåstol var perfekt att luta sig mot. Synd att jag aldrig prövat det tidigare!Det dök aldrig upp minsta lilla problem, utan när krystvärkarna kom behövde jag bara lägga mig i sängen och krysta.Kl 09.00 föddes en förtjusande liten pojke! Maken blev så rörd för att Storebror äntligen fick den Lillebror han önskat sig varje gång, att han inte kunde filma mer. Han bara satt där och stirrade på babyn. Och ja, sonen fick namn efter taxichauffören!
Jo, den dög väl

malikko skrev 2008-04-14 10:14:58 följande:
Tycker alla de där "utan min sambo hade jag aaaldrig klarat graviditeten/förlossningen/livet" kan dra... Måste man så kan man, så det så. (Hoppas jag iaf) Många kvinnor som HAR partners föder ändå med "enbart" barnmorskor med sig och tycker det är det bästa eftersom de har mer erfarenhet och kunskap än en rådvill karl som står och trycker.Doula annars?Jag tycker inte att läsa massa förlossningsberättelserna hjälper mig ett dugg! Man kan ändå inte bestämma hur ont man kommer ha eller hur lång tid förlossningen kommer vara. Jag har tänkt på smärtlindring och att syster ska vara med - att sedan titta på "Barnmorskorna" kan vara kul för att det är nära som ämne, men inte för att jag tror mig kunna lära mig någonting.Jag tror blint på att allt löser sig när jag väl kommer dit. Det är ju liksom ändå naturligt...
Jag tänker också lite sådär att när JAG gör det så är det MIN grej, och man måste bara ta sig igenom det.