• JCM02

Blinkhinnor och avmaskning?

Hej!

Har tittat här på forumet angående avmaskning, vi har tagit oss an en hemlös katt =) och vi har varit hos veterinären, och tagit den första vaccinationen, men katten är 4 år och redan kastrerad vid 1 års ålder. vi kanske skulle ta tagit den andra vaccinationen? eller?? nu fick han grundvacc. en gång till. Han måste väl ha fått den första vid kastrering och öronmärkningen.

Då hans öga var lite varigt och veterinären sa att jag skulle badda det med ljummet vatte, och om det inte blev bättre, skulle vi återkomma. Han var röd innuti och under ögonlocket. Men han är bättre, inget gult gegg. Men det är svårt att komma åt, då katten stänger ögat, men vi försöker

Angående avmasking och så, jag ser inga tecken på mask i avföringen, men såg att någon pratade om "blinkhinnor" och mask, Menar dom hinnank som går över ögat när atten blinkar kanske? Vad har blinkhinnan i ögat med mask i kroppen att göra?

Är det bra att avmaska en katt, när den inte har mask, eller kan man göra det för säkerhets skull, förebyggande syfte?

Går det bara att köpa på apoteket eller måste veterinären skriva ut det?

/Sandra

• Svar på tråden Blinkhinnor och avmaskning?
  • sappe

Om du inte har avmaskat katten så gör det.Du kan köpa avmaskningsmedel på apoteket....

• Malin Th

Katter och hundar har två "ögonlock", ett vanligt som vi har och sen blinkhinnan som finns i ögonvrån. När katten stänger ögat så stänger den med både blinkhinna och ögonlock. Om blinkhinnan blir mkt framträdande, dvs börjar närma sig pupillen så kan det vara så att katten har mask.

• Malin Th

Aha, det var inte riktigt det du undrade..
    Blinkhinnan kan framträda om något irriterar katten.. Mask, infektion osv

• JCM02

Okej, men då är det blinkhinnan, alltså liten typ skinnbit som sitter vid tårkanalen, för han är röd i ögat. Det ser ut som lite bit skinn vid tårkanalens sida som träder fram lite. Den är inte mycket, men ibland syns den tycker jag.

Och ibland börjar man ju bli helt knäpp och tror man ser i syne.

Konstigt att inte veterinären sa nåt om det..

Men vi börjar att avmaska honom, så får vi se om det går över.
    Men jag tror att det är en ingfektion i ögat, då han var väldigt geggig för va 10 dagar sen då allt började..

Han ska ändå avmaskas, och sen ska vi ju till vetrinären om ca 3 veckor igen..

Det löser sig alltid.. =)

Tack för svaren!

Svar på tråden Blinkhinnor och avmaskning?