• Lindalo

Barn med 1 stycken njure?

Någon som har erfarenhet av att ett barn föds med 1 stycken njure?
    Det upptäcktes förra tisdagen att lill-bebben i magen saknar höder njure.
    Men den vänstra verkar må bra..

Snälla ni som vet något om att leva med 1 st njure,
    berätta!

Får inga vettiga svar av läkarna...
    Svara gärna här eller maila privat: lindathornlund@hotmail.com

Kramisar till er alla...

• Svar på tråden Barn med 1 stycken njure?
  • Lindalo

Höger njure ska det ju stå....

• yaz

Jag har för mig att det går utmärkt att leva med endast 1 njure, den blir lite större för att kompensera förlusten av den andra!

Lycka till!

• Kakmonstret

Det måste ju gå bra eftersom det är vanligt att man tar bort en eller donerar. Så det måste ju gå.

• blueberry

Jag har också hört att den ena njuren kompenserar för den andra. Nu vet jag inte hur det är med så små barn, men vuxna kan ju donera sin ena njure och leva bra med bara en. Jag tycker att läkarna borde svara bättre på era frågor om detta!

Jag tog en titt i ditt krypin och jag lider verkligen mer er. Hoppas verkligen att det går bra den här gången.

Kram

• Minimum

Man klarar sig med ca 30% njurkapacitet, (jag har nyss praktiserat på en njuravdelning) MEN det är ju en påfrestning på kroppen at leva så och de flesta med så stora njurproblem hamnar för eller senare i dialys, MEN med 100% kapacitet i 1 njure klarar man sig utmärkt! och märker ingen skillnad Lycka till!

• Rae

Min morfar hade bara en njure och han levde till han var 65 då han dog av sjukdom (som inte rörde njurarna). Ska nog gå alldeles utmärkt alltså.

• Morbid Mistress

Man har för ett tag sedan konstaterat att min morbror levt med en njure okänt antal år (ev enda från födseln) och han har klarat sig ypperligt.
    //H

• bluesome

Min mamma har bara en njure, hon klagar på värk ibland när det är kallt och så, annars verkar hon inte märka av det.

Svar på tråden Barn med 1 stycken njure?