• Diorlover

Får du också "råd" från alla äldre?

Har börjat märka att man som ung förälder tydligen inte kan någonting enligt äldre föräldrar. Sen kan man ju inte heller något bara för man inte fått barn innan.

Jag & min sambo är 20 & 27 varit tsm i tre år har en son på 14 mån. Valde att skaffa barn tidigt i vårt förhållande.

Detta stör tydligen många och skall oftast "råda" oss i alla situationer. Vi får inte göra våra egna misstag och det vi anser är fel.

Bara för vi inte vill låta vår son ligga och skrika om han är trött osv. Vi kör inte med några metoder, tror på fri amning och fria sömn. Som sagt är vår son bara 14 mån och tröttar oftast ut sig själv. sover oftast en gång påer dag och hela nätter igenom. Kan hända han sover två ggr på en dag och vi kör till vänner /släkt som bor långt borta. Då kan det va så att han somnar lite senare på kvällen men han vaknar alltid samma tid på morgonen. Så vi skall alltså stanna hemma eller hålla honom vaken! under bil resan hur trött han än är. Jag personligen tkr det är fel. Detta är bara ett av exemplena jag tar. oftast kommer detta från sambon sida av familjen då min familj delar i princip samma syn som jag & min sambo. Samt äldre vänner på min sambo s sida ser ner på MIG som om det bara var jag som valde att skaffa barn tidigt och ung? Får ni också höra "råd" från äldre och att man skall lyssna på dem pga erfarenhet. osv.

• Svar på tråden Får du också "råd" från alla äldre?
  • moosen

vi fick också mycket i början (var 21 när jag fick dottern) Jag var arg i början för jag var inte i rätt läge att säga ifrån heller eftersom man är så känslig i början. Men när det lagt sig så sa jag ifrån och sedan dess så är folk lite mer smidiga med alla råd osv. Låt dom inte trampa på er som föräldrar oavsett om dom är äldre och/eller har fler barn. Ofta är det så med att dom menar väl, men fattar inte att dom trampar en på tårna lite när dom ger råd. Ibland måste man tala om det för dom. Det var till och med folk som inte hade barn själva som talade om för oss hur vi skulle göra osv, men det tolererade jag inte. Sätt ner foten, annars kommer ni vara irriterade konstant och det är jobbigt!

• Diorlover

Det är ju det vi gjort. Jag har tyvärr fått bryta med min svägerksa för hon säger ngt om precis ALLT jag gör hon verkar störa sig på mig personligen. men det är ju itne bara råd. utan tillrätt visningar med. Ska ni itne göra såhär och si och så. JAg blir såå trött på det. Det är ju trotts allt VÅRT barn. och en STOR sak som stör mi. Vi har sagt NOLL socker och minimalt med mjölk då jag är laktos intollerant så läkaren sa till oss att dra ner på det till sonen. Ändå TVINGAR dom i han godis fast han inte vill smaka. mitt framför ögonen på oss och vi sagt nej tre fyra ggr. Så äntligen ahr dom fattat nu när vi börjar bråka på dom. Då får man som svar ja vi FÅR väl börja lyssna på er! jag blir chockad...

• moosen

det är ju respeklöst när ni verkligen sagt ifrån.
    Ni har gjort rätt i att bryta med dom människorna, för kan dom inte respektera hur ni uppfostrar ert barn, så har dom inget i ert liv att göra!

• Diorlover

Jo men det jag undrar är det vanligare att folk gör shär mot yngre folk?

• cammily

ja de tror jag är vanligare. jag fick tips av en på min familje grupp. hennes är 4mån (först) min lilla är 7mån så jag vet inte vad hon ansåg att hon kunde som jag inte redan visste.

ofta är de typ komentarer som :
    är inte de där vantarna lita väl tjocka/tunna??
    asså får hon göra så de skulle aldrig mitt barn få.
    har hon inga rutiner alls eller??

• Diorlover

cammily: precis sånt man får höra. Äldre bli chockade över att vår son somnar sj å sover hela natten fastän vi aldrig kört med metoder och direkta rutiner. vi ahr följt hans mönster och det har gått bra. Är han inte mogen så är han inte.

• cammily

diorlover: samma vår dotter sover när hon vill men har alltid sovit hela nätterna. nån gång ibland kan hon vaka när hon tappat nappen,

hörde en äldre mamma säga till en yngre en dag;
    äldre:- Låter du ditt barn sola solarium??
    yngre- ja ska man inte de??

sen sa aldrig den mamman nått mer till oss.

• Babusjka

Nej, det har jag inte upplevt.
    Jag tror inte jag är typen man kommer och ger råd precis.

Men har det verkligen med åldern att göra?`
    Tycker det verkar vara ett vanligt "problem" bland föräldrar att folk kommer med en massa "goda råd".

• Diorlover

ingen i min ålder har någinsin sagt ngt ellet rättat mig i jhur jag uppfostrat vårt barn.i mitt fall är d bara äldre

• wonky

Hejsan..
    Jag är 17 år och ska få ett barn till sommaren. Min familj tipsar mig om bra saker. Dom finns här för mig som att pappan till barnet inte vill vara med på att ha barnet kvar. (Vi är inte tillsammans.)

Tycker bara det är skönt att få bra tips när man e så pass ung. Det känns helt ok att jag ska få barn.

Svar på tråden Får du också "råd" från alla äldre?