• Anonym (hänget)

Hängmage

Jag har fött två barn som vart och ett var väldigt stora, alla trodde att jag skulle få tvillingar båda gångerna för att min mage var så stor. Pga det har jag fått bristningar hela vägen från venusberget till långt upp över naveln och de sträcker sig runt hela mig och möts nästan bak i ryggen. Min hud har alltså blivit VÄLDIGT uttänjd och magen hänger som en fladdrande säck på mig. De flesta andra som fött barn av dem som jag känner ser inte ut så på långa vägar. Hängmagen stör mig så mycket att vårt sexliv blir förstört, jag kan inte känna mig attraktiv och vägrar att visa mig naken för min sambo. Och det är verkligen inte jag att vara så pryd, jag var tvärtom väldigt ohämmad tidigare. Men jag ser så hemsk ut på magen, som ett skrynkligt hängande russin, ja det ser till och med värre ut än på gamla 80-åriga tanter (har sett många nakna sådana då jag jobbar i vården) och jag som bara är 30. Jag kommer aldrig att kunna acceptera min kropp som den ser ut nu och kommer definitivt att göra en operation när jag är säker på att jag inte vill ha fler barn. Känner någon igen sig i det här? Hur tacklar ni det? Jag tycker verkligen det är jättejobbigt. Svårt att hitta byxor som passar också, för magen är liksom inte proportionerlig med resten av min kropp. Och svettigt blir det där under vecket där hud ligger mot hud. Svara nu inte ni som bara har en liten hängmage eller bullmage, visst kan alla känna sig fula och feta, men detta är abnormt. För att ni ska förstå vad jag menar så kan jag berätta att jag kan gömma mina fingrar helt under hängmagen, vilket innebär ett häng på ca 8-10 cm. HATE IT!!!

• Svar på tråden Hängmage
  • TheMilky

Du kan inte få operation då? Eller betala en själv?

• Anonym

Kan du inte operera då? göra en bukplastik, jag sparar själv till en! Du kanske till å med kan få av landstinget om du har svåra besvär!

Jag vet hur du känner, min man har inte sett mig naken på 7 år!
    Ska klämma ut sista kotten här i juni sen opererar jag mig!

• Anonym (hänget)

Jag tänker definitivt operera mig, men vi hade liksom tänkt oss ett barn till om ett par år när jag läst färdigt. Så innan dess är det ju ingen ide att försöka fixa det utan bara att bita ihop antar jag. Men hur går man tillväga för att få operationen betald av landstinget? Ska man spara till en själv så lär man ju vara 50 bast innan man får råd att operera sig.

• Anonym

som sagt jag har ju väntat tills sista barnet, på läkares rekomendation!
    Dom bruka ju annars ha avbetalningsplan hos plastik kirurgen eller ta ett banklån..ännu bättre ränta!

kollade du länken? visst blev hennes mage snygg efter?!

• Kimma72

Här är en till som haft samma bekymmer. Jag gick upp MASSOR i vikt till min lilla kropp, huden brast som du beskriver långt upp över naveln och naveln flyttade sig och satt på sidan av magen. Hela magen såg deformerad ut. Likaså hade jag ett svettigt häng som du beskriver och byxor så som jeans eller andra med linning och knapp gick inte, jag gick i joggingbrallor i flera år. När jag fått mitt sista barn sökte jag hjälp.Jag var då 24 år gammal och såg ut som en 80 åring på magen. Inte blev det bättre av att min pojkvän (inte pappan till barnet) såg mig frammåtlutad över vasken en dag utan nåt på överkroppen och utbrister förskräckt "Örk,fyfan vilken hängmage du har!". Han blev inte gammal men orden satte sig behårt i mitt huvud och jag utvecklade precis som du fruktansvärda komplex.

Efter 3 års tjat på kirurgerna på stadens lasarett fick jag så äntligen "plastik kirurgi" godkänt och ett halvår senare blev jag opererad. Operationen tog 7,5 timme. Det visade sig att mina bukmuskler sneda och raka hade brustit och aldrig vuxit ihop, att min bukhinna satt i mellangärdet som en rullgardin och att mina tarmar åkte in och ut mellan mina magmuskler som de ville. Tro fan jag hade tarmproblem.

Naveln var nästan avsliten från sitt fäste och hade trasslat ihop sig till en längd av 0,5cm inuti, den skulle varit en decimeter. Naveln plockades ur och plockades "isär" och det gjordes en ny "fot" och den fick ett nytt fäste MITT PÅ magen.

Totalt sett är jag mycket glad att jag envisades, enligt kirurgen skulle jag varit död om jag fått ett slag mot magen eller försökt bli gravid. Naveln hade slitit loss blodkärl och till och med kanske huvudpulsådern och jag hade dött av blodförlust.

Idag har jag fortfarande massa bristningar trots att all överskottshud togs bort, naveln ser konstig ut men går åtminstone inåt, det gjorde den inte förr. Jag är född med en missbildning i magen som tydligen som ger dessa skador vid graviditet, vi är 1 på 100 000 kvinnor som föds med denna "defekt". Jag som trodde det var för att jag bara var 18 när jag fick barn första gången.

Idag har jag ingen ryggskott, har lärt mig leva med min smått rynkiga mage och de 40cm långa ärren som går till höger och vänster över min mage. Jag kan aldrig göra lika många sittups som en vanlig svensson och jag har lite svårt för strama byxor och bälten men totalt sett mår jag hur bra som helst. Det tog över 1,5 år att bli helt återställd och de första 6 månaderna var kämpiga. Måste bära korsett och fick inte lyfta mer än 1kg. Men det var värt alla smärtor. Jag har en valk på magen som kvinnor normalt sett inte har, men det är långt ifrån så illa som förr då jag kunde dra ut huden på magen som på en shar-pei hund en 15-25cm ifrån kroppen.

Sök hjälp när du är klar med barnafödandet TS, det finns hjälp att få men du måste stå på dig.

• Anonym (hänget)

Nu har jag kollat länken och ja, magen blev ju jättebra! Så sugen man blir!

Kimma, vilken historia! Ibland undrar jag ifall mina magmuskler inte heller växt ihop som de ska, för när jag spänner dem så blir det liksom en spetsig topp mitt fram på magen, ser helmysko ut. Ja, jag får väl släss för ekonomiskt hjälp, annars tar jag ett lån så att jag kan bli snygg igen innan 40.

• Anonym (Gravid)

Hejsan alla!! Jag har inte magen jag vill ha!! Jag födde min son för två och ett halvt år sedan och jag gick upp 35kilo när jag väntade honom!! Jag va inte jättesmal innan, vägde 70kilo och tyckte att allt va underbart!! I v36 med min son så "sprack" magen upp i lila fina strimmor!! Jag mår dåligt av detta och har svårt med att känna mig sexig!! Nu väntar jag vårt andra barn och jag har inte gått upp jätte mkt i vikt men nu är jag nervös för att jag ska få ännu värre mage efter det här!! Bröst har jag liksom aldrig hafr stora innan heller men jag känner ju att man har två påsar hängandes, man ska alltså INTE ligga på sidan utan bh.....*ler*!! Jag har mina funderingar över hur man ska göra efter den här graviditeten, jag vill fixa till mig men jag vet inte vad jag känner för det här med att betala så mkt pengar!! Men tänk känslan av att kunna ta på sig ett par jeans utan att ha hängmage över!!

• Mysflint

Jag hade också en sån mage efter 72 kilos viktminskning och hade inte fött några barn alls. Jag hade inte en tanke på att gå runt med den magen tills efter barnafödande så jag gjorde en förlängd bukplastik där dem tog skinn från mage, höfter och lite från ryggen. Det kostade 80.000 och jag har en platt mage och kommer ha en fin gravidmage i framtiden. Behövs det en justering sen så gör jag en hos samma kirurg.

• Anonym (Gravid)

Mysflint!! wow.... du har varot duktig!! Jag har en vän som gått ner 68 kilo och där hänger det lite överallt om jag får säga så!! Men det är även där ett problem med pengarna!!! Skulle vilja ha råd med en operation!! Hur väljer man sedan kirurg??

Svar på tråden Hängmage