tvätta inner kuddar och filtar?
är det viktigt? och hur ofta gör ni det?
ett stort duntäcke får ju inte plats i maskinen knappt??
är det viktigt? och hur ofta gör ni det?
ett stort duntäcke får ju inte plats i maskinen knappt??
täcken tvättar jag minst två gånger per år, kuddar ungefär fyra till fem gånger per år. Varje gång jag renbäddar (ca var tredje vecka) så vädrar jag kuddar, täcken och bäddmadrasser ordentligt.
jag tvättar örngotten och lakanen varannan vecka (vuxna) och dammsuger då sängen.. vädrar inte då jag är mkt allergisk....
Täcken tvättas 2 gånger per år, en gång på våren och en på hösten.
Kuddar tvättas ett par gånger per år, sen slängs dem och nya införskaffas på ikea...
Jag har aldrig tvättat min kudde och kommer inte att göra det heller. Kör med dubbla örngott. Täckena däremot tvättar jag men kudden är jag rädd att den blir förstörd om jag gör det.
är det viktigt att göra? kan man bli sjuk?
nja är du allergiker är det viktigt att tvätta..så bor det massa trevliga saker i sängen efter ett tag...massa kvalster och annan skit fastnar och stannar...om du är mycket allergisk ska jag ge dig ett tips,vädra när det regnar,eller om ni tex har veranda så häng ut sängkläderna när det regnar.för regnet tar enr all pollen osv till marken..det rek min läkare till mig...
men en stort dun täcke får ju inte plats i min maskin: (
men är du allergisk ska du inte ha duntäcke,om det inte är tex gåsdun el dyl..(tror det var gåsdun som var bättre än vanligt)
nä men kör på att vädra det när det regnar,näst bästa alternativet..,,.
: ) tack
så de kan räcka att bara vädra? alltid?
det är ju inte kul att behöv kemtvätt dem...i så fall kanske ett allmänt tvätteri i stan,de brukar ha större maskiner..men just nu får våra täcken int eheller plats i maskinen,så absolut vädra varje gång det regnar...sen kanske man kan köra på att köpa nya täcken lite oftare men ja,det är dyrt...jag har haft mit allergi täcke i säkert fem år nu.men jag har inte råd att köpe ett nytt...