• lillsmurfagirl

industrijobb?

Finns det nån här som jobbar inom industrin? utbildning?lön?arbetsuppgifter? Jag gick natur i gymnasiet så jag blev inget..skulle vilja jobba med nåt inom industrin.. vad tjänar en industrielektriker föresten?tungt jobb? Processoperatör?både för stål industri och inom kemi..

• Svar på tråden industrijobb?
  • anarkokapitalist

Det är ganska lugnt jobb och alldeles för välbetalt.
    Så det kan nog vara ett bra jobb.
    Men den försvinner nog snart, tillverkningsindustrins dagar i Sverige är förbi nu, men tills dess så.

• Siili

Se gärna till att ha släktingar som jobbar inom industrin också, då har du oftast en större chans att komma in som outbildad (dvs. ha gått natur på gymnasiet) .

Gabba Gabba Hey
  • anarkokapitalist
    Siili skrev 2008-04-15 01:01:58 följande:
    Se gärna till att ha släktingar som jobbar inom industrin också, då har du oftast en större chans att komma in som outbildad (dvs. ha gått natur på gymnasiet) .
    Fast är inte nästan alla outbildade på en industri då?
    Är väl bara ingenjörerna, administrationen och elektrikerna som är utbildade?
  • Kjell2

TS:
    Jag jobbar som tjänsteman och är utbildad civilingenjör i en stor global svensk industrikoncern.

Nästan alla vi rekryterar till produktionen är utbildade. En vanlig utbildning är någon verkstadsteknisk eller processteknisk gymnaseiutbildning. Att kom till produktion utan någon lämplig utbildning är mycket svårt. Det är ett rätt kvalificerat jobb.

Lönen är helt ok och följer metallavtalet, skiftgång är rätt vanligt. De flesta jobben är inte allt för tunga eller smutsiga men det är en helt annan miljö en t ex ett sjukhus eller ett kontor. Det är rätt mäktig att se när de tippar 70 ton smält stål från en stor behållare.

Även om mycket produktion sker utanför Sverige som fortsätter många koncerner att investera i nya produktionanläggningar i Sverige. Men kraven på de i produktionen ökar i samma takt som automatiserinegn ökar. Man måste vara beredd att lära sig nytt och hänga med utvecklingen.

Lycka till!
    Kjell

• Siili

De flesta jag har träffat på har gått något yrkesprogram på gymnasiet (jag har sommarjobbat inom stålindustrin i många år). De som saknar utbildning har istället en förälder eller annat släkting på företaget och har kommit in den vägen. Fast det kan ju vara speciellt för de ställen jag vet om förstås...Fundersam

anarkokapitalist skrev 2008-04-15 06:44:55 följande:
    Fast är inte nästan alla outbildade på en industri då?Är väl bara ingenjörerna, administrationen och elektrikerna som är utbildade?
    Gabba Gabba Hey
  • anarkokapitalist
    Siili skrev 2008-04-15 13:11:26 följande:
    De flesta jag har träffat på har gått något yrkesprogram på gymnasiet (jag har sommarjobbat inom stålindustrin i många år). De som saknar utbildning har istället en förälder eller annat släkting på företaget och har kommit in den vägen. Fast det kan ju vara speciellt för de ställen jag vet om förstås...
    Fast hur svårt kan det vara att lära sig trycka på lite knappar?
    Dom som gick industriprogrammet i min gamla gymnasieskola var ju liksom inte kände som sveriges hopp =p
  • piixelslyna
    anarkokapitalist skrev 2008-04-15 15:03:37 följande:
    Fast hur svårt kan det vara att lära sig trycka på lite knappar?Dom som gick industriprogrammet i min gamla gymnasieskola var ju liksom inte kände som sveriges hopp =p
    Ja och hur svårt kan det vara att passa några barn? Men visst tusan vill man ha utbildade som jobbar inom förskolan.
  • Siili

Ärligt så måste jag säga att på just det stället jag jobbat på så verkade det inte spela någon roll om man gått ett program inriktat mot industrin, bara man hade gått el, elmek., fordon eller liknande var det ok. De med teoretisk gymnasieutbildning var nog inte lika populära just fär att många oftast inte blir så långvariga på företaget, utan de studerar oftast vidare eller väljer andra jobb (om jag får generalisera)...  Men en yrkesutbildning ger inget mer till just det stället för knapptryckande, packning o.dyl. är man ju ändå tvungen att lära sig där och travers- och truckkort får man ju oftast ta efter anställning...

Fast hur svårt kan det vara att lära sig trycka på lite knappar?Dom som gick industriprogrammet i min gamla gymnasieskola var ju liksom inte kände som sveriges hopp =p
    Gabba Gabba Hey
  • Kjell2
    Kan bara säga att de duktiga CNC-operatörer och processtekniker vi har är guld värda och mycket svåra att ersätta.

Lätt att ha fördommar men en skicklig verkstadsarbeter är Sveriges hopp på samma sätt som många andra yrkesgrupper.

Bara för att man snusade, hade keps och körde moppe när man var 16 betyder inte att man kan vara en mycket skicklig yrkesman 10 år senare och betydligt mer värdefull för ett företag än en nyutexaminerad civilingenjör.

/Kjell
  • Siili

En CNC-operatör har väl oftast utbildning på svarven/fräsen/vad det nu är för maskin som de kör? Räcker det med utbildning inom företaget då eller måste de ha gått t.ex. en ky-utbildning med inriktning mot cnc?

Kjell2 skrev 2008-04-15 15:34:36 följande:
    Kan bara säga att de duktiga CNC-operatörer och processtekniker vi har är guld värda och mycket svåra att ersätta. Lätt att ha fördommar men en skicklig verkstadsarbeter är Sveriges hopp på samma sätt som många andra yrkesgrupper.Bara för att man snusade, hade keps och körde moppe när man var 16 betyder inte att man kan vara en mycket skicklig yrkesman 10 år senare och betydligt mer värdefull för ett företag än en nyutexaminerad civilingenjör./Kjell
    Gabba Gabba Hey
  • Kjell2
    Siili skrev 2008-04-15 15:43:20 följande:
    En CNC-operatör har väl oftast utbildning på svarven/fräsen/vad det nu är för maskin som de kör? Räcker det med utbildning inom företaget då eller måste de ha gått t.ex. en ky-utbildning med inriktning mot cnc?
    Uppriktigt sagt vet jag inte exakt. Jag rekryterar inte maskinoperatörer. En del av dem jag har pratat med har någon form av teknisk gymnasieutbildning, andra KY, och några nästan ingen utbildning alls. Mycket av utbildning sker vi interna kurser och OTJT.

/Kjell
  • jessapessa
    anarkokapitalist skrev 2008-04-15 00:53:20 följande:
    Det är ganska lugnt jobb och alldeles för välbetalt.Så det kan nog vara ett bra jobb.Men den försvinner nog snart, tillverkningsindustrins dagar i Sverige är förbi nu, men tills dess så.
    Nä, är det så? Jag har hört helt andra saker, att det inte är förbi, inte på långa vägar.

Jag jobbar i alla fall inom industrin, tillverkar lastbilar på Scania.
    Lönen är helt okej, fick 4000 kr i löneförhöjning av att byta jobb =)
    Har jobbat inom restaurang i 6 år, och har ingen som helst utbildning men fick jobb i alla fall =)
    Tycker att det är ett kul jobb, tungt ja, hög volym, ibland, men jäkla skoj =) =)
  • smedn85

Har haft 2 jobb inom industri produktion, och det kan vilken apa som helst kunnat lära sig på 1 vecka. Första var på en firma som gjöt plast-detaljer till volvos hjullastare, andra var ett betonggjuteri. Det var egentligen bara skitjobb i väntan på ett riktigt.

• anarkokapitalist
    jessapessa skrev 2008-06-20 21:37:30 följande:
    Nä, är det så? Jag har hört helt andra saker, att det inte är förbi, inte på långa vägar.Jag jobbar i alla fall inom industrin, tillverkar lastbilar på Scania.Lönen är helt okej, fick 4000 kr i löneförhöjning av att byta jobb =)Har jobbat inom restaurang i 6 år, och har ingen som helst utbildning men fick jobb i alla fall =)Tycker att det är ett kul jobb, tungt ja, hög volym, ibland, men jäkla skoj =) =)
    Varför skulle man vilja ha produktionen i Sverige när man kan få samma kvalite i andra länder mycket billigare och dessutom slippa Sveriges alla antiföretagarregler och fackmaffian?
  • jessapessa
    anarkokapitalist skrev 2008-06-21 14:50:00 följande:
    Varför skulle man vilja ha produktionen i Sverige när man kan få samma kvalite i andra länder mycket billigare och dessutom slippa Sveriges alla antiföretagarregler och fackmaffian?
    Ja, den frågan kan inte jag svara på i alla fall.
    Tycker den lät lite negativ faktiskt.. konstigt att Scania är så stort i Sverige då, som lägger ner två ställen i Sverige för att göra större i Södertälje, och fortsätta ha egen tillverkning i utlandet..
    Antiföretagarregler, vad är det? Fackmaffian?
  • anarkokapitalist
    jessapessa skrev 2008-06-22 16:45:40 följande:
    Ja, den frågan kan inte jag svara på i alla fall.Tycker den lät lite negativ faktiskt.. konstigt att Scania är så stort i Sverige då, som lägger ner två ställen i Sverige för att göra större i Södertälje, och fortsätta ha egen tillverkning i utlandet.. Antiföretagarregler, vad är det? Fackmaffian?
    Visst finns det stora industrier i Sverige men dom blir knappast fler.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med Scania.
    Med antiföretagerregler menar jag alla krångliga regler som företag måste följa, staten lägger sig i alldeles för mycket i hur företag styrs. Det privata ägandet respekteras inte, kapitalismen får inte utvecklas i frihet.
    Med fackmaffian menar jag att fackföreningarna har en nästan gigantisk makt i Sverige och kan i praktiken styra över företagen. Facken kan ta till strejkvapnet utan att företaget kan göra något alls.
  • Kjell2
    anarkokapitalist skrev 2008-06-21 14:50:00 följande:
    Finns många andledningar att ha produktion i Sverige. Om lönekostanden är en mycket liten del av produktionskostnaden påverkar inte löneläget produktionskostanden mycket. Då är det viktigar att ha bra kompetens på de som jobbar,

Svenska lagar om arbetsrätt mm har sina sidor men även andra länder är långt ifrån perfekta. Det svenska systemet är nogorlunda förutsägbart.

Har man gjort stora investeringar i maskiner mm kan det vara dyrt att bygga upp nytt i annat land. Då är det bättre att fortsätta investera i Sverige.

Har man stor del av sin föräljning i Sverige blir det valutarisker med tillverkning i Sverige.

Svenska industriarbetera har ofta hög kompetens vilket ger ett mindre behov av förmän mm. Trots högre löneläge blir produktionen billigare i Sverige.

Personalomsättningen är låg i Sverige jämfört med många låglöneländer.

Ett låglöneland är sällan ett låglöneland i all evighet.

Vi har hyfsat bra lagar och domstolar i Sverige för patent och varumäkesskydd.

Beroende på var råvaror köps och de färdiga produkterna sälj kan transportkostnaderna bli en faktor.

/Kjell
Svar på tråden industrijobb?