• Anna2barn

HJÄLP!!! Kladdkaka

Jag råkade blanda alla ingredienserna på en gång

Är det någon som vet om det har stor betydelse om äggen och sockret måste vispas först???

Jag la allt i bunken och vispade

• Svar på tråden HJÄLP!!! Kladdkaka
  • Queen70

Det går nog bra i alla fall :)

• Alvi

Man ska inte vispa, det är det enda jag vet. För då blir det inte lika fluffigt. Men lycka till ändå!

Heidi på fjället, utgången mjölk, hur uttalar man Toffifee? Allt du undrar, har Effellarna svar på!
  • supersemlan

Med just kladdkaka borde det funka utmärkt. Huvudsaken att det blir en smet. Kakan ska ju bara bli kladdig och stabbig.

• Anna2barn
    Alvi skrev 2008-04-14 20:04:58 följande:
    Man ska inte vispa, det är det enda jag vet. För då blir det inte lika fluffigt. Men lycka till ändå!
    Vadå inte vispa??? Det står att man ska vispa ägg och socker poröst.
  • Smurfan 81

Ingen aning! Men släng in kakan i ugnen och testa!
    Kladdkaka ska ju vara kladdig och då gör det väl inget om den inte blev så luftig, kan tänka mit att hade det varit en sockerkaka eller typ tårtbotten så hade det inte funkat...

• Anna2barn

Jo, jag ska slänga in den i ugnen. Ska bjuda på kladdkakan på jobbet imorgon och det känns ju inte så kul om man misslyckats. Man kan ju inte smaka på den innan.

• middiz

kladdkakan blir kladdigare om man inte vispar!! mycke godare tycker jag!

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • supersemlan

Är det en "enkel" kladdkaka, dvs med kakao, ingen blockchoklad i smeten? I så fall borde allt gå bra. Ett tips är också att hacka lite blockchoklad och lägga ovanpå, det gör kakan ännu lite läckrare - och kanske ännu mer uppskattad.

• MammasälskadeMinna
    middiz skrev 2008-04-14 20:09:30 följande:
    kladdkakan blir kladdigare om man inte vispar!! mycke godare tycker jag!
    tycker jag me!
  • Dires

men man ska väl vispa när man blanda ägg o socker?? eller menar ni att maninte ska använda elvisp alls utan bara röra om??

• Alvi

Men gud, glöm min pundiga kommentar... Klart kladdisen inte ska vara fluffig...!

Men däremot ska man bara röra ihop ingredienserna har jag hört.

Heidi på fjället, utgången mjölk, hur uttalar man Toffifee? Allt du undrar, har Effellarna svar på!
  • markera

Det kommer inte att göra någon som helst skillnad

Gay by nature-proud by choice.
  • Esperando

Rör om allt mde gaffel. Blir så bra så

Dires skrev 2008-04-14 20:11:42 följande:
    men man ska väl vispa när man blanda ägg o socker?? eller menar ni att maninte ska använda elvisp alls utan bara röra om??
  • Chleeo

Hej hopp, här kommer jag inhoppande...
    Kladdkaka blir godast om man bara rör allt som en smet, i med allt bara, tjwopp, sen RÖRA med sked eller slickepott, ej vispa den ska ju inte bli "fin" så att säga utan lite hårt geggig.

Min kladdkaka brukar uppskattas massor men jag väljer alltid att ha i mörk 70% choklad i som jag baras mält lite lätt i micron i en skål, sen i med den i smeten och rör..

Serveras med lätt vispad grädde, mums!

Enklaste kladdkake receptet är:
    2 ägg
    3 dl socker
    1 tsk salt
    3 tsk vaniljsocker (äkta)
    4 msk kakao
    100-150 gram smält 70% choklad
    1,5 dl vetemjöl
    100 gram smält smör eller om du vill ha flytande margarin
    RÖR till en gegga.
    Grädda i mitten på 175 grader, har du varmluftsugn så 150 grader, i ca 15 minuter, den SKA vara geggig i mitten..

Åh nu blev jag kladdkakesugen, kanske ska slänga ihop en
    Må så gott allihopa!

• supersemlan

Grädda inte för länge bara, den ska som sagt vara kladdig...

• marsbebis

Till TS: så som du gjort nu gör alltid jag! Jag blandar allt och kör sen med elvispen precis så att det blir blandat, i formen och sen in i ugnen på lite mer än 175 grader i exakt 28 minuter - MUMS!!

• Anna2barn

Vill bara flika in med mitt recept

2 dl socker
    2 ägg
    1 dl vetemjöl
    4msk kakao
    1/2 flytande margarin, typ Becel

I ugnen på 225 grader i 8-12 min.

Ta ut och skaka formen några minuter innan den är färdiggräddad.

Svar på tråden HJÄLP!!! Kladdkaka