HJÄLP!!! Kladdkaka
Jag råkade blanda alla ingredienserna på en gång
Är det någon som vet om det har stor betydelse om äggen och sockret måste vispas först???
Jag la allt i bunken och vispade
Jag råkade blanda alla ingredienserna på en gång
Är det någon som vet om det har stor betydelse om äggen och sockret måste vispas först???
Jag la allt i bunken och vispade
Det går nog bra i alla fall :)
Man ska inte vispa, det är det enda jag vet. För då blir det inte lika fluffigt. Men lycka till ändå!
Med just kladdkaka borde det funka utmärkt. Huvudsaken att det blir en smet. Kakan ska ju bara bli kladdig och stabbig.
Ingen aning! Men släng in kakan i ugnen och testa!
Kladdkaka ska ju vara kladdig och då gör det väl inget om den inte blev så luftig, kan tänka mit att hade det varit en sockerkaka eller typ tårtbotten så hade det inte funkat...
Jo, jag ska slänga in den i ugnen. Ska bjuda på kladdkakan på jobbet imorgon och det känns ju inte så kul om man misslyckats. Man kan ju inte smaka på den innan.
kladdkakan blir kladdigare om man inte vispar!! mycke godare tycker jag!
Är det en "enkel" kladdkaka, dvs med kakao, ingen blockchoklad i smeten? I så fall borde allt gå bra. Ett tips är också att hacka lite blockchoklad och lägga ovanpå, det gör kakan ännu lite läckrare - och kanske ännu mer uppskattad.
Ok, tack alla
men man ska väl vispa när man blanda ägg o socker?? eller menar ni att maninte ska använda elvisp alls utan bara röra om??
Men gud, glöm min pundiga kommentar... Klart kladdisen inte ska vara fluffig...!
Men däremot ska man bara röra ihop ingredienserna har jag hört.
Det kommer inte att göra någon som helst skillnad
Jag har vispat ihop alla ingredienser på en gång med elvisp.
Rör om allt mde gaffel. Blir så bra så
Hej hopp, här kommer jag inhoppande...
Kladdkaka blir godast om man bara rör allt som en smet, i med allt bara, tjwopp, sen RÖRA med sked eller slickepott, ej vispa den ska ju inte bli "fin" så att säga utan lite hårt geggig.
Min kladdkaka brukar uppskattas massor men jag väljer alltid att ha i mörk 70% choklad i som jag baras mält lite lätt i micron i en skål, sen i med den i smeten och rör..
Serveras med lätt vispad grädde, mums!
Enklaste kladdkake receptet är:
2 ägg
3 dl socker
1 tsk salt
3 tsk vaniljsocker (äkta)
4 msk kakao
100-150 gram smält 70% choklad
1,5 dl vetemjöl
100 gram smält smör eller om du vill ha flytande margarin
RÖR till en gegga.
Grädda i mitten på 175 grader, har du varmluftsugn så 150 grader, i ca 15 minuter, den SKA vara geggig i mitten..
Åh nu blev jag kladdkakesugen, kanske ska slänga ihop en
Må så gott allihopa!
Grädda inte för länge bara, den ska som sagt vara kladdig...
Till TS: så som du gjort nu gör alltid jag! Jag blandar allt och kör sen med elvispen precis så att det blir blandat, i formen och sen in i ugnen på lite mer än 175 grader i exakt 28 minuter - MUMS!!
Vill bara flika in med mitt recept
2 dl socker
2 ägg
1 dl vetemjöl
4msk kakao
1/2 flytande margarin, typ Becel
I ugnen på 225 grader i 8-12 min.
Ta ut och skaka formen några minuter innan den är färdiggräddad.