• Camillae

Gåstavar

Ska börja använda gåstavar
    och nu skulle jag gärna vilja ha lite tips vad ni har för några stavar  samt
    priser och om det finns några man ej ska köpa osv.

• Svar på tråden Gåstavar
  • Trynträ

Jag köpte ett par för typ tio år sen på Team sportia. Kostade runt 400 kr vill jag minnas. Hopfällbara. Det var på den tiden folk kommenterade och frågade om man hade bra glid eller om man glömt skidorna. Tycker de funkar bra men man får byta ut gummiplupparna lite då och då. Tror inte det är så stor skillnad vilka du väljer.

Om du inte behöver fälla ihop dem för resor och liknande så funkar ju icke hopfällbara alldeles utmärkt. Ska du ha hopfällbara så kolla så att de har bra knäppen som inte går upp eller gör så att stavarna åker ihop efter ett tag.

Angående längden så ska det vara 90 graders vinkel i armbågsleden om du har staven rakt ner.

Lycka till med inköpet!

• Tosseboll

Jag har haft 2 par hopfällbara stavar och de gick sönder efter ett tag (fälldes ihop när jag gick) mina nuvarande har jag köpt för runt hundringen på Biltem, ej ihopfällbara. Funkar jättebra!
    Mitt tips är att inte köpa med för smalt handtag, de är jobbigare att hålla tycker jag!

• Trynträ

Jag har Gipron gåstavar. Dock inte varianten man vrider teleskopstaven utan det är en slags klämma. Den kan man skruva åt med skruvmejsel så för mig har de aldrig åkt ihop.

• Camillae

ingen som har köpt dom som finns på stadium ??
    jag har varit och kollat ett par där för 199 :- hon sa att dom var bra men jag tänkte om någon har såna ....

• Isaxgården

Hej,

Fick mina på posten i dag så jag ska strax ut och prova dem för första gången. Har ingen erfarenhet men kan tipsa om en hyfsat bra sida. http://www.stegraknare.se/

Detta är hämtat i från samma sida:
    Längden på stavarna är viktig, de ska vara lagom långa, ett riktmärke är din egen längd multiplicerat med 0.68, vana stavgångare kan ha något längre stavar.

Mina beställde jag bara för någon dag sedan och redan i dag låg de i postlådan. Snabbt och enkelt. Köpte de billigaste och de ser jätte fina ut. Går att ställa in längden på dem.

Lycka till!

• Isaxgården

Nu har jag varit ute med stavarna för första gången. Det var lite lurigt, men i slutet fick jag kläm på det. Riktigt roligt faktiskt. Men hundarna var inte riktigt nöjda när de inte fick följa med ut

Svar på tråden Gåstavar