• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ser du floaters?
  • Sencha

Ja. Ibland mer, ibland mindre.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Siili

De är ena envisa rackare!

Leather Cravat skrev 2008-04-15 02:49:30 följande:
    Yes hela tiden.Fast har blivit värre dem senaste månaderna (så mycket att jag seriöst tror en flugsvärm är efter mig!) . :S
    Gabba Gabba Hey
  • sär skriven

Vet inte om det är samma fenomen jag har? Små ljusfläckar och ljusstavar som blinkar till i ögonen, finns där konstant. Jag har fått det förklarat som ögonmigrän?

• sydneygirl

Ja, hela tiden. Heter väl glaskroppsavlossning eller nåt annat knepigt.

Vad tror ni de skulle säga här på jobbet om jag sjukskrev mig p.g.a glaskroppsavlossning? Låter ju minst sagt allvarligt...

• Skogshallon
    Svar på #15
    Fast ett ögonmigränsanfall pågår väl oftast mellan 20-30 minuter varje gång och då ser man ljusblixtar/prickar och synen påverkas. "Floaters" kan man ju se tillfälligt om man tittar mot något ljust etc...
  • Siili
    Skogshallon skrev 2008-04-15 13:43:22 följande:
    Svar på #15Fast ett ögonmigränsanfall pågår väl oftast mellan 20-30 minuter varje gång och då ser man ljusblixtar/prickar och synen påverkas. "Floaters" kan man ju se tillfälligt om man tittar mot något ljust etc...
    Mina är så många och irriterande att de syns bara det är någorlunda ljust. Men i vanliga fall syns de oftast om man tittar mot ljusa ytor eller är ute i solljus och liknande.
    sydneygirl skrev 2008-04-15 13:31:01 följande:
    Ja, hela tiden. Heter väl glaskroppsavlossning eller nåt annat knepigt.Vad tror ni de skulle säga här på jobbet om jag sjukskrev mig p.g.a glaskroppsavlossning? Låter ju minst sagt allvarligt...
    Ja, jag hittade en sida där det stod att det också hette glaskroppsavlossning. Vi kanske ska testa det för sjukskrivning då.
    Gabba Gabba Hey
  • sär skriven

Jag har konstant ögonmigrän, sa de när jag sökte och berättade mina symtom. Alltså, det går aldrig över utan är hela tiden.

Skogshallon skrev 2008-04-15 13:43:22 följande:
    Svar på #15Fast ett ögonmigränsanfall pågår väl oftast mellan 20-30 minuter varje gång och då ser man ljusblixtar/prickar och synen påverkas. "Floaters" kan man ju se tillfälligt om man tittar mot något ljust etc...
  • Siili
    sär skriven skrev 2008-04-15 14:13:15 följande:
    Jag har konstant ögonmigrän, sa de när jag sökte och berättade mina symtom. Alltså, det går aldrig över utan är hela tiden.
    Påverkas din syn något?
    Jag har också såna där blixtar och så ser det ut nästan som små bubblor som spricker och det blinkar till. Fast jag har även såna där bubblor i kedjor... Jag har frågat olika optiker/ögonläkare och en visste inte vad jag pratade om,  de andra gav "floatersförklaringen". Fundersam Fast skulle det bli värre så ska jag komma in på undersökning genast fick jag veta.
    Gabba Gabba Hey
  • sär skriven

Jag är så van, men visst är det irriterande. Det tycks bli värre när jag blir trött, och då kan jag faktiskt inte läsa för mina ögon tappar förmågan att fokusera, dessutom.

Siili skrev 2008-04-15 14:17:32 följande:
    Påverkas din syn något?Jag har också såna där blixtar och så ser det ut nästan som små bubblor som spricker och det blinkar till. Fast jag har även såna där bubblor i kedjor... Jag har frågat olika optiker/ögonläkare och en visste inte vad jag pratade om,  de andra gav "floatersförklaringen". Fast skulle det bli värre så ska jag komma in på undersökning genast fick jag veta.
  • Johan 79

Jag har dessa jämnt mer eller mindre. Floaters, blixtrar, ljusa punkter, mörka punkter som blinkar till. Jag har levt under långvarig mental stress och panikångest. ifall någon annan av er lider av detta och är rädd för det så kan jag meddela att det är ännu ett symptom på panikångest. Jag har reagerat starkt på dessa och de skickar mig in i panikångest när jag är mentalt stressad. Att veta att det är ett symptom (alla dessa syngrejer) gör det inte mindre skrämmande.

• Saywhaaat

Ja det gör jag, började i början av 30 års åldern, jag är 40 nu.  Jag har vant mig numera, bryr mig inte, men i början var det skitannoying.  Jag har varit till ögonläkare och då har dom tom sett mina floaters i glaskroppen.  har ej blivit värre, men inte bättre heller, förutom att jag vant mig då.

• piiiinkcat

Har haft problem med det i flera år. Skall på magnetröntgen på måndag och se om det sitter förankrat djupare någonstans. Har synortfall och flimmer och allt möjligt fel med ögonen. Ibland är jag helt blind på ena ögat.

Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ ...å en liten ängel född 050817 (Arwen)
Svar på tråden Ser du floaters?