• Burmakatten

Aktivt barn=dålig sömn?

Ni som har eller haft barn som sovit dåligt på nätter-är era barn väldigt aktiva på dagarna? Jag är helt rådvill över vad jag ska göra med sonens sömn. Har sedan han föddes ALDRIG sovit mer än 2 timmar i sträck. Nu funderar jag på om det kan ha något att göra med att han är väldigt aktiv på dagarna. Inte stilla en sekund och nya grejer ska hända hela tiden. Sover aktiva barn helt enkelt sämre? Är det någon som funderar i samma banor?

• Svar på tråden Aktivt barn=dålig sömn?
  • Joonas

Jag har en väldigt aktiv dotter, men hon sover gott... Jag tänker att det kanske har att göra med anledningen till varför de är aktiva? Om deras aktivitet drivs av nyfikenhet eller av oro, kan ju ha betydelse även när de sover. Motorisk oro kan ju vara svår att stänga av så att säga...

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Nasse7

Jag har en aktiv son som inte är stilla många sekunder under vaken tid, men han sover också bra på natten.
    Jag ser det mer som att han tröttar ut sig själv på dagen eftersom han just är så aktiv.

• SofiaochStella

Innan min dotter kunde krypa och röra sig mera som hon ville så hade hon svårt att sova sammanhängade både på natten och på dagen. Hon är och har alltid varit väldigt aktiv det var jättejobbigt när hon var yngre för då blev hon så frustrerad och man fick lov att "roa" henne konstant. Nu är hon 13 månader och inte alls frustrerad utan hon springer runt och leker också mycket för sig själv. Sömnen fungerar också bra nu hon kan sova upp till 3 h i sträck på dagen och sover ca 11 h på natten dock äter hon fortf nattmål vid 4-5 tiden.

• myskatt

Min dotter har alltid varit superaktiv men sover fortfarnade två-tre timmar på dagen och elva-tolv timmar på natten. Hon är två år och fyra månader och hon sov ännu mer när hon va mindre.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • malinka72

Vår lillkille är oxå väldigt aktiv och vi har kämpat med hans sömn nästan hela hans liv.

Jag läste om babywhisperer här på FL och började läsa in mig på det. Det går ut på att man gör ett schema för barnets dag med mat, lek och sov tider anpassade till barnets ålder. För oss gjorde detta underverk med sonens sömn.

• Burmakatten

Tack för svar. Min son är 8 månader och det verkar inte som att han är drivs av motorisk "oro". Han är jätteglad och supernyfiken av sig och håller igång hela dagarna. Tänkte att det kanske hade samband med hans dåliga sömn.

• ModestyBlaze

Jag har en jätte aktiv kille. Om han hinner visa minsta lilla trötthetstecken eller bli utsatt för, för mycket stimulans så märks detta genast på sömnen. Han behöver sova 12 timmar natt och 2 timmar dag och är 1,5 år. Håller jag hans tider sover han som skalman, men bryter jag dessa eller blir han trött (samma som övertrött hos oss men man märker det knappt) så blir också sömnen lidande.

Min erfarenhet är att överaktiva barn ofta behöver MER sömn än man tror och också måste hjälpa dem att just komma till ro och ha väldigt förutsägbara rutiner och mycket stabilitet så de blir mindre oroliga och sover bättre.

Men så funkar det för oss och för många som jag pratat med.

• TorpSara

Många hävdar ju tvärtom. Att barn som sover dåligt blir väldigt aktiva av att de är trötta och försöker hålla igång.

• Burmakatten

Modesty-Min kille haft stort sömnbehov på dagarna, antar att hans aktivitet kräver mer sömn men jag är också orolig för att det kanske är därför han sover dåligt på nätterna. Eller att hans dåliga nattsömn gör att han sover mer på dagen. Vet liksom inte vad som är hönan eller ägget känns det som.

Han kan liksom fortfarande vid snart 9 mån ålder sova 3 ggr per dag och kanske sammanlagt 3-4 timmar. Känns mycket när man jämför med andra i samma ålder. Grejen är att det inte heller går att hålla honom vaken på dagen eller väcka för då blir det bara gnäll och jobbigt för honom och oss. Nu sover han lite bättre på natten när han får sova bredvid mig men jag själv sover skitkasst med honom bredvid.

• Burmakatten

Modesty-Min kille haft stort sömnbehov på dagarna, antar att hans aktivitet kräver mer sömn men jag är också orolig för att det kanske är därför han sover dåligt på nätterna. Eller att hans dåliga nattsömn gör att han sover mer på dagen. Vet liksom inte vad som är hönan eller ägget känns det som.

Han kan liksom fortfarande vid snart 9 mån ålder sova 3 ggr per dag och kanske sammanlagt 3-4 timmar. Känns mycket när man jämför med andra i samma ålder. Grejen är att det inte heller går att hålla honom vaken på dagen eller väcka för då blir det bara gnäll och jobbigt för honom och oss. Nu sover han lite bättre på natten när han får sova bredvid mig men jag själv sover skitkasst med honom bredvid.

• ModestyBlaze

Hej BurmaKatten,

Jo det är lite knepigt det där. Dels så har ni nog lite 8-mån ångest kvar. Och sen sjunker sömnbehovet vid 9 mån till ca. 14 tim/dygn och de absolut flesta bör gå över till 2 lurar/dag om man nu vill ha en längre sammanhängande natt.

Min son sov 45 min på fm och 1tim45min på dagen runt 12.30. Sen kan man på em tycker jag klämma in en 5 min lur, INTE LÄNGRE detta påverkar nämligen inte natten, men ger det avbrott som de behöver.

Jag hade lääääänge "Promenad vila" i vagnen istället för sista luren väldigt länge just för att sonen skulle orka hela kvällen och ville han så bjöd jag på max 5 min lur.

Kanske detta skulle klara dig genom dagen och därmed ge dig bättre nätter? Vad tror du om den tanken?

• Josefine85

Min lilla kille på snart 10 månader är väldigt aktiv. Han är så aktiv och nyfiken att han inte ens har tid att sova på dagarna. Han har ALLTID sovit dåligt och oroligt på nätterna. När han var mindre och sov på förmiddagen och eftermiddagen så sov han inte ett dugg bättre. Nu får man vara glad om man åtminstone får honom att sova 40 min till 1 timme i sträck. Idag har han endast sovit i 40 min fördelat på 3. :S Ändå har han vart vaken sen 6.40 och somnade kl 20.30. HUR orkar han? Jag fattar inte?

Mammas Finaste Loke 070622
  • Burmakatten

Hej! Ledsen att jag inte svarat tidigare. Modesty- Jag undrar om du kanske har rätt i att jag ska låta honom sova lite mindre. Idag har han sovit 3 pass a 40-45 min varav det sista vaknade han ur vid 15:15, lite för lite känns det som. Somnade nu för kvällen strax innan 20. Det var lite jobbigt den här sista tiden, mycket gnäll men man kanske kan gå ut och gå eller låta honom sova 5 minuter. Det bästa vore ju om han sov 2 pass om dagen antingen lika långa eller ett kortare o ett längre. Grejen är bara att han oftast vill sova efter lunch vid 12-12:30 och då är det ju så långt till kvällen om han inte sover på em också. jaja jag ska laborera lite och se om något funkar lite bättre.

Tack för svaren!

• ModestyBlaze

Var så god. Prova gärna den där 5 min luren det tror jag kan vara en mjuk övergång till 2 lurar.

• Barbamama08

Mitt barn på två år är väldigt aktiv, pigg och alert som sjutton.

Hade hon inte sovit på dagarna hade hon säkert kunnat somna 21 varje kväll. Men på dagis har dygnsrytmen rubbats genom att de låter henne sova där, så ända sedan hon började där har hon varit uppe till 23. Vi måste upp 7-7:30, dvs jag måste väcka henne då. Det är ingen ide att få henne att försöka somna innan hon blir trött.

Jag skulle inte säga att hon sover dåligt, men hon somnar alltså sent. Hon är ju alltid jätteglad, och har aldrig sovit oroligt, men har ett litet sömnbehov.

Svar på tråden Aktivt barn=dålig sömn?