• Anonym

Ska man beställa blommor fram vid kistan?!

hejsan

ska på begravning om en vecka och undrar om det är "etikett" att beställa ett blombinderi fram till kistan?

och om det inte är minnesstund efteråt, om man skänker pengar till nån fond kommer det fram på nåt sätt då? känner att man vill ju ändå visa att om man inte skänkte blommor så tänkte man på familjen ändå.

hur funkar det?

kommer givetvis ha blommor att lägga ovanpå kistan.

• Svar på tråden Ska man beställa blommor fram vid kistan?!
  • lurv

När min pappa dog så bad vi folk att stödja cancerfonden istället för att skicka blommor. Efter begravningen så kom det hem en vit mapp med separat gåvobevis på vilka som hade skänkt pengar dit. Kommer inte ihåg om det stog summan de had skänkt men jag har för mej att det inte gjorde det.

• Repris

Att beställa blommor är väl helt en smaksam. Oftast brukar ju de närmaste göra det och jag är av åsikten att hellre skänka pengarna än lägga dem på blommor som försvinner efter några dagar.

Har de bett om pengar till något välgörande ändamål får de anhöriga ett gåvobrev där det står att du skänkt pengar, men det står inte hur mycket! Du kan också välja att skriva en personlig hälsning till de anhöriga.

• Silence is golden

När du sätter in pengar till en fond på deras post el bankgiro.Så anger du ju vems bår det skall vara till.I vilken kyrka och klockslag.Sedan läses det ju upp "om" det är minnesstund och dets tår at du skickade in gåvan till fonden.Hursomhelst så får anhöriga ett bevis på att du skickat den summan till den fonen.Där står ju ditt namn också.

• litenTua

om du skänker till en fond och uppger i vilket namn (alltså den avlidne) så får de anhöriga hem ett papper på det. Min mamma gick bort det och det var inte så många blommor vid kistan men otroligt många som hade skänkt pengar till barncancer fonden och det känndes så bra. Ha en liten ros med istället vid begravningen och lägg på kistan och välj sedan en bra fond..

• pinse

Det beror på...
    Är du nära anhörig så beställer man blommor. Men annars så räcker det bara med blomma att lägga vid kistan. Annars så kan ni skänka pengar och skicka ett brev/telegram till de anhöriga och berätta att ni skänkt si och så mycket.

• Annanym

Man får ett gåvobevis OM man har ordnat gåvan via begravningsbyrån! Inte om man bara sätter in pengarna. Frågan om blomma beror ju på hur nära ni är, men är man inte så nära, är på plats under begravningen och lägger handblomma så räcker det.

• Silence is golden
    pinse skrev 2008-04-15 13:08:04 följande:
    Det beror på...Är du nära anhörig så beställer man blommor. Men annars så räcker det bara med blomma att lägga vid kistan. Annars så kan ni skänka pengar och skicka ett brev/telegram till de anhöriga och berätta att ni skänkt si och så mycket.
    =================================================================En nära anhöörig kan även lägga pengar till en fond ist för blommor.Det hela är väldig individuellt.
  • Repris

De flesta "stora" fonder har även att man kan betala via internet eller ringa in. De frågar då till vems minne det är och har alla uppgifter i datorn. På så sätt får den anhörige ett gåvobevis. Det behöver alltså inte gå genom begravningsbyrån.

(Jag har gjort på detta sätt två gånger den senaste månaden, till Sjöräddningssällskapet och till Cancerfonden)

Annanym skrev 2008-04-15 13:08:23 följande:
    Man får ett gåvobevis OM man har ordnat gåvan via begravningsbyrån! Inte om man bara sätter in pengarna. Frågan om blomma beror ju på hur nära ni är, men är man inte så nära, är på plats under begravningen och lägger handblomma så räcker det.
  • FH Mamma

Man gör som man vill.
    När min mormor dog i vintras så ville hon inte ha massor med blommor tex. Så bara våra föräldrar köpte blommor till att ha vid kistan, de köpte även handbuketterna.

• Annanym

Repris: Det är helt sant. Det jag egentligen menade, men inte uttryckte, är att man inte bara kan sätta in pengarna och få ett gåvobevis.

Svar på tråden Ska man beställa blommor fram vid kistan?!