• mammatillvictor

Någon som är läkarsekreterare som arbetar på vårdcentral?

Jag ska på jobbintervju på en vårdcentral och har ingen aning om vad jag ska lämna för lönekrav. Vet att man tjänar mer på en vårdcentral än inom te x Sahlgrenska. Någon som kan ge någon hint om vad jag kan ligga lönemässigt? Har arbetat som läkarsekreterare sedan jag gick ut utbildningen 2000.

• Svar på tråden Någon som är läkarsekreterare som arbetar på vårdcentral?
  • Bettiz

Nja, jag jobbar på sjukhus i Stockholm, men har en vän som jobbar på en VC här. Hon började i juni -07 och fick 19000 i ingångslön.

• mammatillvictor
    Bettiz skrev 2008-04-15 20:49:23 följande:
    Nja, jag jobbar på sjukhus i Stockholm, men har en vän som jobbar på en VC här. Hon började i juni -07 och fick 19000 i ingångslön.
    Ok, vet du hur länge hon varit läkarsekreterare? Trodde lönen var högre faktiskt....Har jobbat som läkarsekr sedan jag gick ut utbildningen 2000.
  • Alvi
    mammatillvictor skrev 2008-04-15 21:42:03 följande:
    Ok, vet du hur länge hon varit läkarsekreterare? Trodde lönen var högre faktiskt....Har jobbat som läkarsekr sedan jag gick ut utbildningen 2000.
    Vad jag har har läst mig till är lönen betydligt LÄGRE på de flesta håll...
    Varför trodde du den skulle vara högre?
    Heidi på fjället, utgången mjölk, hur uttalar man Toffifee? Allt du undrar, har Effellarna svar på!
  • Mizz Turko

Jobbar på VC, men lönen är tyvärr lägre inom VC och högre på sjukhus. För på VC får man andra förmåner som gör att lönen inte höjs lika mycket tyvärr.

• mammatillvictor
    Alvi skrev 2008-04-16 09:04:51 följande:
    Vad jag har har läst mig till är lönen betydligt LÄGRE på de flesta håll... Varför trodde du den skulle vara högre?
    Ok....knepigt för när jag gick ut utbildningen 2000 så fick de som fick jobb på vc högre ingångslön än de som började jobba på Sahlgrenska. Primärvården låg mycket högre i flera år efter jag gick ut. Men det kanske har ändrats.
  • Bettiz
    mammatillvictor skrev 2008-04-15 21:42:03 följande:
    [/citat]
    Hon (och jag) gick ut utbildningen i maj förra året.

Mizz Turko skrev 2008-04-16 13:06:05 följande:
    [citat]
    Jobbar på VC, men lönen är tyvärr lägre inom VC och högre på sjukhus. För på VC får man andra förmåner som gör att lönen inte höjs lika mycket tyvärr.
    Precis! Umgås med flera av mina f d klasskamrater, och generellt har vi som fick jobb på sjukhus högre lön än de på VC.
  • Mizz Turko
    Bettiz skrev 2008-04-16 20:03:49 följande:
    Precis! Umgås med flera av mina f d klasskamrater, och generellt har vi som fick jobb på sjukhus högre lön än de på VC.
    fast vi på VC har ju förmånen att få friskvårdspeng och friskvårdstimme under arbetstid bl a. Sen åker vi på många konferenser under året också.

så i det stora hela så är det okey ändå, fast mer pengar skadar inte.
  • Eddan

Det är nog stor skillnad på var i landet man jobbar också. Jag jobbade under många år på en VC i Norrland och efter 24 år i yrket hade jag inte kommit upp högre i lön än 19075:-. Helt otroligt med tanke på det ansvar man har. Vi fick väldigt sällan åka på konferenser också tyvärr. Jag har under alla år bara fått åka på en riktig läkarsekreterarkonferens. En del temadagar inom det egna landstinget ordnades förstås men det var nog bara en - två ggr per år tyvärr.
    Till slut gav jag upp och bytte till ett arbete inom polisen. Lönen är inte bättre här tyvärr men däremot är arbetsmiljön 1000 gånger bättre och det uppväger att lönen inte är speciellt bra.

• Mizz Turko
    Eddan skrev 2008-04-17 09:39:34 följande:
    Det är nog stor skillnad på var i landet man jobbar också. Jag jobbade under många år på en VC i Norrland och efter 24 år i yrket hade jag inte kommit upp högre i lön än 19075:-. Helt otroligt med tanke på det ansvar man har. Vi fick väldigt sällan åka på konferenser också tyvärr. Jag har under alla år bara fått åka på en riktig läkarsekreterarkonferens. En del temadagar inom det egna landstinget ordnades förstås men det var nog bara en - två ggr per år tyvärr. Till slut gav jag upp och bytte till ett arbete inom polisen. Lönen är inte bättre här tyvärr men däremot är arbetsmiljön 1000 gånger bättre och det uppväger att lönen inte är speciellt bra.
    Får man fråga vad du jobbar med inom Polisen? och vad du tjänar.

har en väninna som jobbar som "administratör" hos polisen, lämnar ut pass etc och har lön över 20000 kr. (ingen utbildning har hon, bara gymnasiet)
  • Eddan

Mizz Turko: jag har väl liknande arb uppgifter som din väninna. Min titel är assistent men de säger även receptionist, kanslist och liknande när de pratar om min tjänst. Jag lämnar också ut pass, har hand om olika tillståndsansökningar, tar emot olika anmälningar, hittegods mm. Tack vare min vana att skriva efter diktat så kommer jag även att skriva förhörsprotokoll framöver. Jag har fått 18000:- som ingångslön så även här så är det väl en nackdel att man jobbar ute på bonnvischan. Hade jag haft liknande jobb i en stad hade jag säkert fått bättre lön. Det var många sökande till den här tjänsten men jag tror att jag hade en stor fördel tack vare att jag hade jobbat som läkarsekretare så länge. Jag har  stor erfarenhet av att jobba med sekretess, jag har stor lokalkännedom etc.
    Ibland kan jag sakna patientkontakten som jag hade på VC, det är av naturliga skäl inte lika mycket folk som passerar på polisstationen men jag trivs utomordentligt bra på min nya arbetsplats och skulle inte vilja tillbaka till min gamla arbetsplats även om lönen där skulle bli högre.
    I framtiden är det även meningen att jag ska gå en utbildning för att kunna jobba som civilutredare och det kommer att bli väldigt spännande och intressant och även en chans för mig att höja min lön hoppas jag.
    Sorry TS att det blev lite OT! Generad

• Bettiz

Mizz Turko skrev 2008-04-17 09:00:30 följande:

fast vi på VC har ju förmånen att få friskvårdspeng och friskvårdstimme under arbetstid bl a. Sen åker vi på många konferenser under året också.så i det stora hela så är det okey ändå, fast mer pengar skadar inte.
    Vi har också sjukvårdspeng och friskvårdstimme!
  • Mizz Turko
    Eddan skrev 2008-04-17 10:58:34 följande:
    Mizz Turko: jag har väl liknande arb uppgifter som din väninna. Min titel är assistent men de säger även receptionist, kanslist och liknande när de pratar om min tjänst. Jag lämnar också ut pass, har hand om olika tillståndsansökningar, tar emot olika anmälningar, hittegods mm. Tack vare min vana att skriva efter diktat så kommer jag även att skriva förhörsprotokoll framöver. Jag har fått 18000:- som ingångslön så även här så är det väl en nackdel att man jobbar ute på bonnvischan. Hade jag haft liknande jobb i en stad hade jag säkert fått bättre lön. Det var många sökande till den här tjänsten men jag tror att jag hade en stor fördel tack vare att jag hade jobbat som läkarsekretare så länge. Jag har  stor erfarenhet av att jobba med sekretess, jag har stor lokalkännedom etc. Ibland kan jag sakna patientkontakten som jag hade på VC, det är av naturliga skäl inte lika mycket folk som passerar på polisstationen men jag trivs utomordentligt bra på min nya arbetsplats och skulle inte vilja tillbaka till min gamla arbetsplats även om lönen där skulle bli högre. I framtiden är det även meningen att jag ska gå en utbildning för att kunna jobba som civilutredare och det kommer att bli väldigt spännande och intressant och även en chans för mig att höja min lön hoppas jag.Sorry TS att det blev lite OT!
    Det låter roligt jobb faktiskt . Som sagt så kan man aldrig nog jämföra lönerna.

Kul med att du ska få utvecklas, det kan man inte göra så mycket som läkarsekreterare och det är nog det jag saknar mest.

Bettiz
    Många av mina gamla klasskamrater har tyvärr inte det, fast då har sjukhuset eget gym, som de får utnyttja. Fast jag tycker det är skönare att gå till sitt "eget" vanliga gym.

Kan säga att vi förra året var borta på 2 á 4 dagars konferens med hela jobbet, i Gotland och i Selma Spa i Sunne. Kul var det
  • Juice

Kolla med läkarsekreterarförbundet eller SKTF,  dom vet bäst hur mkt du ska begära =)
    Min mamma har jobbat som läkarsekreterare på en vårdcentral i Sundsvall i ca 15 år, hon hade ingen utbildning inom det utan har lärts upp. Hon har nu 20.000 före skatt. Men det är ju olika för olika län och beroende på erfarenhet och utbildning och sånt, så 20.000 kanske är för lite för dig.
    Hon trivs som fisken i vattnet och jag har själv därför velat börja jobba som läkarsekreterare eller som medicinsk sekreterare som det numera ofta kallas.

• Juice

( Dom har mkt konferenser och träffar ute, friskvård mm )

• Eddan

Mizz Turko: just det här med att man får chansen att utvecklas, att kunna komma vidare är väl en av de största drivkrafterna till att jag bytte arbetslivsinriktning. Efter 24 år som läkarsekreterare insåg jag att jag bara stod och stampade och har gjort så i många år. Jag är direkt ingen karriärstyp men man vill ju ändå känna att man får lite mer stimulans i jobbet. Jag har gått igenom många olika faser i yrket genom att jag jobbat så länge och varit om datorisering och andra större ändringar men det räcker liksom inte i längden. Jag känner även att jag nu mera räknas som jämlik inom myndigheten. Inom landstinget kändes det mera som en hierarki med läkare, sköterskor, uskor och så vi längre ner på stegen men så känns det faktiskt inte längre. Jag har också redan varit på flera träffar och konferenser fast jag inte ens har jobbat ett år. Landstinget sucks !

• Balkongfia

Jag gick ut för några år sedan. cirka 3-4. Vi hade rätt intressanta diskussioner kring lönen. Då var ingångslönen 16.500!!!! Det var vad jag fick på mitt sommajobb, då hade jag iofs en termin kvar. När vi slutade hamnade de flesta runt den summan. Jag toppade ligan men mina 17000. Detta trots att jag även har annan högskoleutbildning!!! Vet att någon/några av tjejerna fick några mer hundralappar men det låg där någonstans. Jag har oxå för mig att VC betalar lite mer.

Jag tycker att du skall stå på dig och begära 20 000 det är inte orimligt! Det är ju som bekant brist på sekr så du ligger ju i ett guldläge. Det är faktiskt inte värre än att de säger att det är för mycket begärt och erbjuder dig en sämre lön. Och då får du bestämma dig från det.

"vi" måste ju sätta ribban för att de skall förstå värdet av vårat arbete.

Själv är jag nöjd med att jobba inom SU, det finns otroliga möjligheter till vidareutveckling och stimulans. Dock skall man komma ihåg att det gäller att vässa armbågarna och göra sig hörd. Vi, jag och min kollega, har lyckats med att få vår avd att förstå att utan vårat arbete skulle avd inte funka så bra som den gör.

Så mitt råd i slutändan är att du skall stå på dig! Säg 20 000 räkna med att hamna någonstans kring 19 000 och det är en hyfsat bra lön tyvärr. Men då har du slått ett slag för oss kvinnor som har valt att jobba med ett underbetalt arbete!

• Balkongfia

Förresten. Jag har varit iväg nästan en hel vecka på konferens, 3-dagars utbildning för sekr, gått kurs i projekthantering, sitter med i en utvecklingsgrupp där jag har skaffat mig rätt mycket att säga till om, och även varit med i "hemsidegruppen". Allt handlar om hur mycket man gör sig hörd och hur mycket man vill. När det gäller kursen i projekthantering tog jag reda på att den fanns, pratade med min chef och sa att jag ville gå den och sedan var det fixat. Hon blev jätteglad att jag ville gå den.

Sedan har vi flexsystem. Än så länge kan man om man vill få ihop det och vara ledig en hel vecka. (Fast då blier det ju några timmar minus på flexkontot). Vi har pausgympa varje dag!! Det är nästintill aldrig några problem med att vara ledig. Ja förmånerna är många hos oss.
    Även om det finns några nackdelar oxå. Sekr släktet har en viss klang av att inte göra sig hörda, utan bara säga ja och amen och fixat och trixa åt alla på avd/arbetsplatsen. Men tar man för sig OXÅ kommer man långt.

Så man får ställa sig frågan vad man vill ha ut av sitt arbete.

• Balkongfia

Med risk för att vara tradig, tre inlägg på raken. Men jag glömde

Lycka till på intervjun!

• Eddan

Balkongfia: det handlar ju också om hur stor arbetsplatsen är. Är man bara två sekreterare så kan man inte gärna flexa, eller hur? På vår VC så drog man ner från 2,0 sekr till 1,5 och då finns det inte något utrymme för varken flex, andra arbetsuppgifter, att ta sig iväg på konferenser etc. Då gäller det bara att se till att hålla näsan ovanför vattenytan och hinna med det mest akuta. En heltid går åt bara för att hålla receptionen öppen. På eftermiddagen fick man även sitta i receptionen och skriva journaler fast man då blev avbruten av patienter hela tiden (detta eftersom vi bara var en sekr på em).

Svar på tråden Någon som är läkarsekreterare som arbetar på vårdcentral?