• o0dizzy0o

Smörgåstårta!!

Hejsan!

Vi ska snart ha dop & vi ska bjuda på sörgåstårta, nu e grejen att ja inte hittar någe bra recpet...nån stans, hade en bok me recept på smörgåstårtor men den e helt borta, liksom mitt minne
    Flört

Så nu behöver ja era kloka själars hjälp att finna de bästa receptet för oss!!
    Det ska va billigt, gå snabbt & Inte va för konstigt innehåll, hälst inge rom el liknande innuti, de e ok åvanpå så att dom som vill (läs jag) kan skrapa av det *haha*

.:*♥♥~Love is my religion~♥♥*:.
  • Svar på tråden Smörgåstårta!!
  • o0dizzy0o

puffar

• Mysis nr1

Lägger till tråden till favoriter så skriver jag recept imorgon . Gör smörgåstårtor OFTA så jag har en del tips. Har tyvärr inte tid att skriva ner dem nu.

***stolt mamma***
  • Ia87

När jag gör smörgåstårta så brukar jag använda formfranska och lägga på baksidan av en inklädd plåt. Den brukar räcka till ca 10-12 per beroende lite på hur mycket man äter .

Första lagret har jag tonfiskröra som jag göra:
    4 burkar tonfisk i vatten
    2 stora rödlökar
    majonäs
    2 stora paprikor
    4 ägg (behövs inte om man inte vill)

Finfördela tonfisken och hacka lök och paprika blanda med majonäs och smaka av med citronpeppar, hacka även äggen om du vill ha det i.
    Bre på ett lager och lägg sedan formfranska på.

Andra lagret har ja en skinkröra som ja brukar göra:
    Rökt skinka
    1 prujolök
    syrliga äpplen
    cream fraich
    lite majonäs
    vitlökspulver

Strimla skinkan och hacka löken och äpplet, blanda med cream fraichen och häll i lite majonäs, smaka av med vilkökskrydda och bre sedan på ett lager.
    Ta sedan ett lager formfranska

Smeten jag brukar ha på för att pålägget ska fästa brukar antingen vara kaviar grädde eller cream chees

kaviargrädde tar du 3dl grädde och vispar hårt, ha sedan i hur mycket kaviar du vill. Jag brukar använda kaviar med dillsmak, gott om man har räkor och så på.
    Blanda och bre på.

cream chees tar jag valfri philadelhiaost med smak och blandar med lite cream fraich eller gräddfil och bre sedan på.

Garnera med valfritt pålägg, jag brukar ha ost , köttbullar, tomat, vindruvor, räkor,ägg, physalis, gurka.

Lycka till
    Kram

• o0dizzy0o
    Mysis nr1 skrev 2008-04-15 20:59:16 följande:
    Lägger till tråden till favoriter så skriver jag recept imorgon . Gör smörgåstårtor OFTA så jag har en del tips. Har tyvärr inte tid att skriva ner dem nu.
    okej har full förståelse Glad
    Väntar med spänning!
    Ia87 skrev 2008-04-15 21:03:38 följande:
    När jag gör smörgåstårta så brukar jag använda formfranska och lägga på baksidan av en inklädd plåt. Den brukar räcka till ca 10-12 per beroende lite på hur mycket man äter .Första lagret har jag tonfiskröra som jag göra:4 burkar tonfisk i vatten2 stora rödlökarmajonäs2 stora paprikor4 ägg (behövs inte om man inte vill)Finfördela tonfisken och hacka lök och paprika blanda med majonäs och smaka av med citronpeppar, hacka även äggen om du vill ha det i.Bre på ett lager och lägg sedan formfranska på.Andra lagret har ja en skinkröra som ja brukar göra:Rökt skinka1 prujolöksyrliga äpplencream fraichlite majonäsvitlökspulverStrimla skinkan och hacka löken och äpplet, blanda med cream fraichen och häll i lite majonäs, smaka av med vilkökskrydda och bre sedan på ett lager.Ta sedan ett lager formfranskaSmeten jag brukar ha på för att pålägget ska fästa brukar antingen vara kaviar grädde eller cream chees kaviargrädde tar du 3dl grädde och vispar hårt, ha sedan i hur mycket kaviar du vill. Jag brukar använda kaviar med dillsmak, gott om man har räkor och så på.Blanda och bre på.cream chees tar jag valfri philadelhiaost med smak och blandar med lite cream fraich eller gräddfil och bre sedan på.Garnera med valfritt pålägg, jag brukar ha ost , köttbullar, tomat, vindruvor, räkor,ägg, physalis, gurka.Lycka till Kram
    ahh *mums* lät jätte gott!
    Tack
  • flashgirl

hej ja gör ofta smörgåstårta o den ja gör älskar alla... ingen har inte tyckt om den. t.om. barn älskar den.

till bottnar har ja antingen hönökaka eller fransbröd utan kanter. första lagret: blanda vispad grädde, gräddpastej och hackad inlagd gurka

andra lagret: blanda vispad grädde, hackade hårkokta ägg, lite salt, majonnäs och hackad skinka (med smak av vitlök o bacon)

översta lagret: blanda vispad grädde o lite majonnäs o bre på ett tunt lager över o runt om garnera med vad som helst. ja brukar ta köttbullar, ägg, räkor, majonnäs, gurka tomater, skinka. lycka till.

• o0dizzy0o
    flashgirl skrev 2008-04-15 21:17:31 följande:
    hej ja gör ofta smörgåstårta o den ja gör älskar alla... ingen har inte tyckt om den. t.om. barn älskar den.till bottnar har ja antingen hönökaka eller fransbröd utan kanter. första lagret: blanda vispad grädde, gräddpastej och hackad inlagd gurkaandra lagret: blanda vispad grädde, hackade hårkokta ägg, lite salt, majonnäs och hackad skinka (med smak av vitlök o bacon)översta lagret: blanda vispad grädde o lite majonnäs o bre på ett tunt lager över o runt om garnera med vad som helst. ja brukar ta köttbullar, ägg, räkor, majonnäs, gurka tomater, skinka. lycka till.
    lät med massa gott

en fråga....kan man låta smörgåstårtan stå över natten utan kyl?
    I lokalen där vi ska va e de bara ett litet kylskåp...får inte platts för mycket där inte..
  • love66

smörgås tårtor blir godast om man gör dagen innan, ja gör alltid dagen innan.
    men lägger ja räker på brukar ja lägga på de som ska ligga på samma dag som den ska ätas

• versan
    o0dizzy0o skrev 2008-04-15 21:42:51 följande:
    lät med massa gott en fråga....kan man låta smörgåstårtan stå över natten utan kyl?I lokalen där vi ska va e de bara ett litet kylskåp...får inte platts för mycket där inte..
    NEJ! Om du inte vill riskera att matförgifta alla som kommer på dopet.
    Dom lär inte tacka dig för en eventuell  matförgiftning.
    Hur kallt har ni ute? kan du ställa ut den på balkongen med plastfolie över?
    Om det inte kommer sol på smörgåstårtan så går det att förvara den där men ej om temperaturen går över 5plus grader.

Annars ta flera 1.5liters plastflaskor fyll dom med iskallt vatten Och lägg in dom i frysen så dom fryser ihop till isflaskor.
    Sen kan du ha dom i botten på ugnen och ställa smörgåstårtan i ugnen (lägg gärna isflaskor på sidan av smörgås tårtan/tårtorna också.
    Så kan du förvara dom kallt.
    Eller så gör du likadant men lägger ned smörgåstårtorna i en kartong men med samma "kylprincip"
    Se till att du plastar in smörgåstårtorna innan du gör detta.
    Annars torkar den ihop runt kanterna & det är inget gott.
  • versan

Så här såg våran dotters Dopsmörgåstårta ut.

Mera bilder på tårtorna finns i mitt galleri under Desiree's dop 2006

Svar på tråden Smörgåstårta!!