• o0dizzy0o

Smörgåstårta!!

Hejsan!

Vi ska snart ha dop & vi ska bjuda på sörgåstårta, nu e grejen att ja inte hittar någe bra recpet...nån stans, hade en bok me recept på smörgåstårtor men den e helt borta, liksom mitt minne
    Flört

Så nu behöver ja era kloka själars hjälp att finna de bästa receptet för oss!!
    Det ska va billigt, gå snabbt & Inte va för konstigt innehåll, hälst inge rom el liknande innuti, de e ok åvanpå så att dom som vill (läs jag) kan skrapa av det *haha*

.:*♥♥~Love is my religion~♥♥*:.
  • Svar på tråden Smörgåstårta!!
  • SusanneJ

jag gör alltid dagen innan, och sen så dekorerar jag samma dag.

jag tar creme fraiche och majonäs som grundsmet.

lager 1: grundsmeten blandat med (bredbar) leverpastej och bostongurka
    lager 2: grundsmeten blandat med riven ost och hackad paprika
    lager 3: grundsmeten blandat med strimlad skinka el kalkon och hackad purjolök

vilken ordning du har dom gör man som man vill. jag brukar ha hönö/julia kaka eller formfranska.
    sen täcker jag tårtan med grundsmeten och dekorerar med (valfritt) tex; ost, sallad, skinka el kalkon, hackad gurka, tomat, paprika. jag vad man vill  

jag brukar smaka mig fram så jag vet inte hur mycket (dl o liknande) du ska ha.
    men om du tycker att majonäsen smakar för mycket och du har slut på cf så kan man blanda i lite kaffegrädde el matlagningsgrädde. det neutraliserar lite.

(¯`°?.¸ ღ Ebba 061210, och lilla skrutt i magen ღ ¸.?°´¯)
  • kiron

Lager2: Tonfisk, purjolök, creme fraich, i burk majs, salt o peppar.
    Lager1 & 3: Räkor, rödlök, hackat ägg, creme fraich, dill, salt o peppar

Garnera mmed räkor, lax, ägg, sallad o massa annat gott!

------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Själv så AVSKYR jag smörgås tårta som innehåller leverpastej (sorry). Kan faktiskt inte äta det!
    Eller röror med cocktailbär bläää

Lycka till!

Mamma till Hugo 070421
  • SusanneJ
    kiron skrev 2008-04-15 22:38:16 följande:
    Lager2: Tonfisk, purjolök, creme fraich, i burk majs, salt o peppar.Lager1 & 3: Räkor, rödlök, hackat ägg, creme fraich, dill, salt o pepparGarnera mmed räkor, lax, ägg, sallad o massa annat gott! ----------------------------------- ----------------------------------- --------------------------------Själv så AVSKYR jag smörgås tårta som innehåller leverpastej (sorry). Kan faktiskt inte äta det!Eller röror med cocktailbär bläääLycka till!
    jag är inte heller så förtjust i leverpastej. när jag gör till bara familjen brukar jag ta bort det lagret.

sen personligen så hatar jag allt som har med fisk och skaldjur att göra. ägg går bra, men det är bara om det är uppepå så att man kan pilla bort det.
    det är tur att smaken är som baken. tänk om alla skulle tycka om samma saker.
    (¯`°?.¸ ღ Ebba 061210, och lilla skrutt i magen ღ ¸.?°´¯)
  • Freijas mamma

vill du ha skaldjur lr ost & skinka??? jag tar beställningar så jag gör rätt ofta men frågan e vad du vill ha???

♥¸.?°´¯) ♥ Våran älskade Freija är här ♥¸.?°´¯) ♥
  • flashgirl

man ska göra smörgåstårtorna dagen innan o se till o plasta in de ordentligt så de inte blir torra men garneringen gör man samma dag.

• o0dizzy0o
    Hej alla förlåt har inte haft tid att skriva , de ska va tre olika smörgåstårtor me olika fyllningar, en skagen/tonfisk och en me leverpastej och sen en annan, de enda reseptet ja har klart e den me skagen/tonfisk. va snälla ni e som ger mig massa tipps ska försöka gå igenom allt ordenkligt i kväll :)
  • Freijas mamma

jag skulle inte rekomendera att ha olika för då vill alla smaka på alla!!

• o0dizzy0o
    Freijas mamma skrev 2008-04-17 19:25:38 följande:
    jag skulle inte rekomendera att ha olika för då vill alla smaka på alla!!
    jo men alla kanske inte äter allt heller o de e de ju bättre o ha olika så att man kansk gillar nån av don som ja o min sambo kommer garanterat inte att äta samma :) vi gillar olika saker :)
  • Freijas mamma
    o0dizzy0o skrev 2008-04-18 16:45:46 följande:
    jo men alla kanske inte äter allt heller o de e de ju bättre o ha olika så att man kansk gillar nån av don som ja o min sambo kommer garanterat inte att äta samma :) vi gillar olika saker :)
    japp man gör ju som man vill...hoppas d blir bra iaf
  • o0dizzy0o
    Freijas mamma skrev 2008-04-18 20:34:20 följande:
    japp man gör ju som man vill...hoppas d blir bra iaf
    Tack :)
  • o0dizzy0o
    nu ska ja maila alla recept/länkar till kompisen som ska hjälpa mig att baka så ska vi välja ut några bra :) Tack för alla hjälp!

*kram på er*

Svar på tråden Smörgåstårta!!