• ranya

Släktskap???

Hej!

Jag har en liten rolig fråga;

Min systers son har fått ett barn.
    Jag är ju hans moster, men vad blir jag till barnet, och tvärtom?
    Jag har hört att det kallas farmoster, men det kan ju knappat vara det riktiga??

Dessutom, vad kallas bebisens släktskap till hans kusin?
    Bebisen är ju hennes kusinbarn, men tvärtom...?

*krångligt*

• Svar på tråden Släktskap???
  • Fru hemlig

Gammelmoster är vad du är Han är väl din släktning eller ditt syskonbarns barn skulle jag tro.

• ranya

Tack Fru Hemlig :)

Då vet jag, men har du nån aning om vad det andra släktskapet kallas?

Dessutom, vad kallas bebisens släktskap till hans kusin?
    Bebisen är ju hennes kusinbarn, men tvärtom...?
  • Fru hemlig

Jag vet inte om det finns ngt namn för detta. Intressant tråd hoppas fler svarar

• älskarlivet81

Släktskapet sen blir väl nästkusin (dvs mina kusinbarn och mina egna barn blir nästkusiner)

• ranya

Ja, regionalt uttryckt. Här kallar vi det syssling ;)

• älskarlivet81

Ja och här nere i Skåne är syssling nästa led i släkten har jag för mig..

• ranya

Det är roligt detta med regionala ord och dialekter!

• Fru hemlig

Ja det är jättekul, sysslingar är man när ens föräldrar är kusiner med varandra. Alltså två kusiners barn är sysslingar.

• älskarlivet81

fru hemlig: Här i Skåne är två kusiners barn nästkusiner! Använder ni inte alls ordet nästkusiner?

• Fru hemlig
    älskarlivet81 skrev 2008-04-17 10:17:28 följande:
    fru hemlig: Här i Skåne är två kusiners barn nästkusiner! Använder ni inte alls ordet nästkusiner?
    Nej, jag bor i Stockholm och har aldrig hört det uttrycket användas här. Har nog hört det ngn gång men inte här uppe bland stockholmare. Intressant att ni säger sysslingar om nästa led, jag har för mig att det kallas ngt här som jag måste fundera på för att komma på.
  • älskarlivet81

Jag kollade upp det där med nästkusin och så. Då är det så att enligt wikipedia är sysslingar och nästkusiner samma sak men nästa led kallas bryllingar för alla!

• Fru hemlig

Jag skom just på att det var bryllingar det kallas. Lustigt att vissa släktskap har olika namn i olika delar av landet.

• ranya

Väldigt intressant, på Gotland säger de A-kusiner och B-kusiner (sysslingar och bryllingar) det låter ju jättekul!

Fast syssling, brylling, pyssling och "trassling" låter nog ännu värre, litet som något hämtat ur Trolltider eller kanske Fablernas Värld.

Vidare hittade jag detta på Wikipedia;

Systkinabörn, betydelsen tycks växla mellan barn till ens syskon, syskonbarn och barn till två syskon, kusiner (ålderdomligt).
    Jag hänger inte riktigt med på vad de menar och hur i hela frikden uttalar man det? :D
Svar på tråden Släktskap???