Alla unga mammor=)!! Vill ni dela med er av lite förlossingsberätelser??
Hej allihopa! Det är så kul att läsa fölossningsberättelser tycker jag... och speciellt kul skulle det vara om det kom i från er som e unga och friska ;).
Tack och kram
Hej allihopa! Det är så kul att läsa fölossningsberättelser tycker jag... och speciellt kul skulle det vara om det kom i från er som e unga och friska ;).
Tack och kram
Är inte äldre friska?
Iallafall,jag var 19 när sonen föddes.Tyvärr har jaginga positiva minnen och vill aldrig föda vaginalt igen.
Vattnet gick som ett plask 20.00 värkar får jag direkt med 1 minut emellan.Så smärtsamma och intensiva att jag inte kan gå eller stå.Kommer in till förlossningen kl 21.00 och är öppen 5 cm och har nu inga vilopauser alls utan allt är som en enda plågsam värk.Hinner inte med någon EDA som jag hade tänkt mig,lustgasen kunde jag inte med.Spyr oavbrutet pga smärtan och tuppar av ett antal ggr.
Kl 22.20 är jag fullt öppen och får börja krysta,efter 1 ½ fastnar sonen och en bm blev tvungen att utföra yttre press där hon till slut står med knäna i sängen medans en annan får föra in sina händer i mig och sliter ut min stackars pojke.Sprack och fick ett antal bristningar pga detta och blir sydd både invändigt och utvändigt i 1 ½ timme med en bedövning som inte tog.Kunde då tyvärr inte få ha min son på bröstet eftersom jag inte kunde ligga still pga smärtan.
Hade väldigt ont länge efteråt och såg hemsk ut mellan benen,svullen och full av blåmärken likaså på magen efter yttre pressen.
Oj,dödade jag tråden nu
Jo, de e klart att äldre också e friska. dåligt uttryck av mig kanske... sorry!
Inte den roligaste berättelsen.. men det är ju bra att veta att så kan det också gå. hoppas att du har det bra med din son nu och att livet ser ljust ut! =) Kram
Du kan läsa min förlossningsberättelse i min blogg! Den är inte alls lika dramatisk som Valkyriahs, men tur att någon vågar skriva och berätta om något som inte alls är lika lyckat som min förlossning!
min förlossnings berättelse finns i min blogg.
Min förlossningsberättelse finns i bloggen :)
var 17 när älsta sonen kom. (blir 20 nu i sommar)
vi provade "färdknäppen" där man har samlag ett par gånger
på kort tid, då spermierna mjukar upp livmodertappen, och de funakde. Kl.00.00 på natten till den 20.e augusti 05 började värkarna med 3min intervall på en gång. Kom ner till förlossningen kl4 då ja bara hade öppnat mig 3cm. Värkarna stannade upp och ja fick värkstimulerande, och dem satte hål på hinnan. hade värkar som ja klarade mig igenom med lustgas. 22 timmar senare började krystvärkarna, krystade i 27 min, innan pojken kom ut. 9 dagar för tidig. förlossningen tog 22 timmar och 27 min alltså. häftig upplevele !
Andra sonen föddes på morgonen den 12e feb 08.
Vi körde färdknäppen här också. Kommer inte riktigt ihåg
när värkarna satte igång, men de var runt 2 på natten, med 1 min intervall på en gång, så vi lämnade den älsta sonen hos sin pappa (har varannan vecka med älsta, ej samma pappa) ca 4 på morgonen. Värkarna kom tätt och det gjorde mkt ont. Lustgas hjälpte inte denna gång. Efter att ja gråtit och skakar av ren smärta beslutar dem sig för att ta ett till hål på hinnan (hade ett litet, men de kom knappt nå vatten) och efter 2 krystvärkar på kanske 3 min så kom han. 10 dagar för tidig. hela förlossingen höll på i ca 8½ timma. Han föddes halv 11 på morgonen. Ont som fan gjorde de, mkt ondare än med första, men klart värt det.
Yngta sonen är 2 månader nu, och ja skulle redan nu kunna föda fler barn !
Ska sätta in min förlossningsberättelse också trevlig läsning ;)
Började den 23 på kvällen med värkar som knappt kändes därför trodde jag de var förvärkar men de avtog vid 00,00 tiden. Gick och la mig och vaknade vid 9 eftersom jag och Danne skulle till dokkas. Kom fram dit vid 11 och vid 12 började jag få onda värkar vid 13 klockade jag dem då var de 6 min emellan, men trodde själv bara att jag inbillade mig så tog istället 2 alvedoner. Vid 14 öppnade vi julklapparna i dokkas och efter de skulle jag och danne börja fara mot svappis men var först tvungen att åka hem och hämta dannes tatueringsalva. Berättade för danne i hallen att de var nu 2-4 min mellan varje värk. ( hade inte berättat att jag hade värkar) men jag var bombsäker på att de skulle ta 10 h minst så jag skulle till svappis. Klockade mer i bilden hem var då 1-2 min emellan ringde förlossning som sa att jag skulle försöka vara hemma så länge som möjligt eftersom förstföderskor tar så lång tid. Hon sa att jag skulle vara hemma till 6-7 och sedan ringa in igen.
Danne ringde till sin mamma som skulle vänta på volvo så hon kunde ta Daisy. Var på väg hem men värkarna började göra så ont att jag inte kunde sitta still. Danne ringde förlossningen och vi fick komma in, men for först förbi statoil och handla "mat" eftersom vi trodde det skulle ta tid. på statoil var de världens kö fick säkert stå där inne 30-45 min. men det var bättre än att sitta i bilen.
kom in till förlossningen vid 16 blev satt i en CTG i ca 45 min därefter kollade bm mig och jag var öppen 4 cm fick ett rum på förlossningen och fick äntligen börja med lustgasen. det var skit KUL satt och as garva och sa åt danne att stänga av tv:n som pep (fanns dock ingen tv eller någonting som pep) Fick ligga i CTG:en igen men tyckte den gjorde så ont att hon istället la någon grej på Elias huvud (kände inte ens att hon gjorde det) en timme senare gjorde värkarna så ont att jag velade ha EDA då kollade bm hur öppen jag var igen 10 cm sa hon ingen tid för EDA.
Kände ett väldigt tryck neråt och sa någonting åt bm vad minns jag inte, hörde bara att hon ropa - snabbt förkläde och handukar. efter ca 4 krystvärkar var han ute
kl 18,08 kom prinsen till världen. Pytsan att förstföderskor tar lång tid på sig ;)
Kanske ska skriva att jag är 17 år
Nr 1, då var jag 17 år. Hade äggvita och högt bltr.
Blev igånsatt med gel i v 38+2
De satte igång 11.30, vattnet gick 12.00 och N var ute 15.46.
Inga konstigheter alls.
Med nr 2 var jag 19.
Vattnet gick dagen innan bf. Men inga värkar kom.
Till sist fick jag dropp kl 12 dagen därpå. Inget hände ALLS fram till ca 17.
Då satte allt igång med dunder och brak och han var ute 18.50
Inget konstigt där heller.
Efteråt med M blev det massa konstigt som jag ön idag inte vet varför men det är en annan historia.
Kan tillägga att jag tyckte andra förlossningen var värre