• lesspappa

Umgängessabotage med mormor

Hej,
    Jag hoppas jag kan få hjälp. Har en dotter på 4 år tillsammans med mitt ex.
    Mitt ex och hennes mamma blev osams för en skitgrej för 5 månader och deras konflikt är djupt rotad och kommer inte lösas.(Lång historia så jag besparar er den). Jag tar inte någons parti i bråket då jag inte vill bli inblandad.
    Nu är det så att mormor och morfar har träffat vår dotter sen hon föddes väldigt mycket och vår dotter älskar att vara med dem och frågar efter dem mkt.
    Då de är osams förbjuder mitt ex att jag låter dem träffa vår dotter för hon anser de ska fråga henne om de vill träffa henne. Dessutom säger hon till mormor att hon absolut inte får fråga mig om umgänge av vår dotter.
    Jag struntar i det här bråket för det rör inte mig och jag bryr mig endast om en sak; VÅR DOTTER som vill träffa dem.

Därför lät jag de träffa dottern i helgen och då blir hon rabiat och ringer mig att jag svikit henne. Såvitt jag vet gör jag som jag vill med min dotter på helgerna så länge ingen kommer till skada.
    Tyvärr är mitt ex extremt aggressiv ( en av anledningarna till seperationen ).
    Eftersom det är helt omöjligt prata med henne har jag för mig att det är lagstadgat att barnen ska kunna träffa sina mor/ och farföräldrar. Har jag iaf nåt att kontra med om så är fallet.

Tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Umgängessabotage med mormor
  • geggan

Oj, nej jag tror inte att det är det .Kontra med att du är vuxen. Hopn verkar inte riktigt klok.

• Anonym

ts
    Det är såklart en jobbig sits du har.
    Mamman kan inte anklagas för umgängessabotage då det gäller
    far o morföräldrar o inte du heller det är ju mellan er endast o
    mellan dotter/föräldrar.
    Din fd har relationsproblem med sina föräldrar den behövs lösas
    dem emellan.man måste ta dotterns/din fd relationsproblem på allvar men det är ju sorgligt för dottern.
    Jag tycker dock du gjorde fel som lät dem träffas då det är som
    det är.
    Det är ju samtidigt fel att mamman låter bråket gå ut över
    deras relation men
    låt tiden få ha sin gilla gång och låt dotter/föräldrar reda
    ut problemen det är det bästa för dottern också.
    Hon känner ju saker mer än man tror o ser och behöver inte
    vibbarna som hon kanske får ändock fast omedvetet.
    Kan du försöka medla mellan dem (utan barnets närvaro då förstås)
    jobbigt för dig men det är det du kan göra för barnets skull,
    att se till att relationen blir bättre på ngt sätt..
    det beror ju på ngt att din fd har dessa problem med sina
    föräldrar och de kan inte sopas under mattan utan behöver
    pratas om (utan att barnet är med).
    Kankse de kan gå till en gemensam psykolog det har hjälp
    många för att få hjälp med kommunikation.

• olpansfamilj

De finns en lag som säger att barnen har rätt till farmor/farfar och mormor/morfar! Ring socialen och kolla....

• olpansfamilj

jag tror att det var ca 2 timmar i månaden

• 7barns mamma

TYcker du ska säga till exet att hon ska skita totalt i vad du och er dotter gör när hon är hos dig. Du har ingen anledning att leka medlare och försök få henne att förstå att er dotter är den som blir lidande av detta. Har själv retat mig på saker mitt ex gör och inte gör,tex får våra två döttrar lov att gå och lägga sig före halv åtta på helgerna när de är hos honom och hemma lägger de sig åtta på vardagar,men vad ska jag göra åt det,så länge det inte är skadligt för barnet så är det ju han som bestämmer. Så hon har inte så mycket att komma med,även fast det INTE är lagstadgat att morföräldrar ska ha umgängesrätt. Stå på dig!

• Leija
    olpansfamilj skrev 2008-04-16 11:45:38 följande:
    De finns en lag som säger att barnen har rätt till farmor/farfar och mormor/morfar! Ring socialen och kolla....
    Jag har för mig det jag med, att det finns en lag om barnet har det behovet. är det tex en farmor barnet aldrig träffat men sen att hon kommer på att hon har 'rätt' till det efter 7-8 år, kan man neka...
  • 7barns mamma

Motion
    2005/06:L305 Umgängesrätt för mor- och farföräldrar

Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen begär att en sådan ändring i föräldrabalken görs att nära anhöriga, som mor- och farföräldrar, får rätt att föra talan om umgänge.

Motivering

Barn har behov av umgänge med fler personer än endast sina föräldrar. Även andra personer som står dem nära som till exempel mor- och farföräldrar. Det finns idag alltför många barn som förnekas denna kontakt ofta efter det att barnens föräldrar har separerat. Det händer också att olika slags generationskonflikter ligger bakom denna separation.

I Sverige finns ingen lagstadgad rätt för mor- och farföräldrar att träffa sina barnbarn, något som finns i en del andra länder. När föräldrarna vägrar att låta sina barn träffa sina mor- eller farföräldrar kan dessa gå till socialnämnden i kommunen som ska försöka få fram en överenskommelse. Vid tvist är det upp till socialnämnden att hänskjuta frågan till domstol.

Enligt vår uppfattning är denna ordning inte tillfredsställande. Vi menar att familjen och släkten bör få en starkare roll. Barn har behov av att träffa sina nära släktingar likaväl som att mor- och farföräldrar mycket gärna vill träffa sina barnbarn. Enligt föräldrabalken har vårdnadshavaren ett ansvar för att de behoven tillgodoses men detta fullföljs alltmer sällan. I alla situationer är det självklart att man skall ta hänsyn till barnets bästa.

Stockholm den 30 september 2005

Googlade lite och hittade detta.
  • 7barns mamma

Vet inte om det gått igenom sen detta skrevs förresten.

• fullerö

Det finns ingen lag som säger att just mor/farföräldrar har rätt till umgänge med barnet dock så står det i föräldrabalken, tror jag att det är, att vårdnadshavarna har ett ansvar för att barnets umgänge med någon annan som står det särskilt nära tillgodoses så långt som möjligt. Om morföräldrarna inte är olämpliga för dottern och som du skriver så står de varandra nära tycker jag du gjorde helt rätt som "lät" dem träffa dottern när du hade henne. Konflikter mellan vuxna är just konflikter mellan vuxna, barn ska inte blandas in i det.

• lesspappa

[citat]
    Jag tycker dock du gjorde fel som lät dem träffas då det är somdet är.[/citat]

Tack för ditt svar, det uppskattas. Dock måste jag få veta vad jag gjort för fel?
    Jag förstår inte varför ett barn ska komma i kläm mellan vuxna människor. Ska jag inte låta min dotter träffa dem för att min ex är sur? Jag ser bara en förlorare i detta och det är min dotter som inte kan föra sin talan.
    Och vad ska jag säga när min dotter frågar varför hon inte får träffa mormor & morfar? Ska jag inte låta henne göra det och blåljuga mitt barn rakt upp i ansiktet?Ska jag också bli en bov i dramat?
    Jag säger inte att jag har rätt men det är mina argument och jag ser inte vilket fel jag gjort i detta?

• lesspappa
    Svar på #10
    Bör kanske även tillägga att min dotter längtar till i sommar då hon och jag brukar åka till sommarstugan. Inget jag pratat med henne om än men tydligen har hon pratat med min ex om det. Nu har jag även fått förhållningsorder att inte prata med henne om det för hon orkar inte höra på hennes tjat om det(!)
    I min värld handlar allt om nån sjuklig maktbalans för den dagen jag inte får prata med min dotter om jag jag vill så är nåt väldigt, väldigt konstigt.
  • Anonym

ts
    Jag förstår att du är less!
    Det jag menar är att självklart blir det eran dotter som blir en
    förlorare pga hon ej får träffa sina morföräldrar men det jag
    menar är att dottern kan bli än mer förlorare om mamman får
    denna reaktion över att de träffas då 1. du får skit för det och
    det märker flickan av 2.mamman blir irriterad över det, det märker flickan av.
    3. sedan vet ju inte jag vilka dessa morföräldrar är om de kanske omedvetet pratar om deras dotter framför flickan och
    det är ju absolut inte vettigt.
    Alltså prio ett anser jag är att lösa konflikten mellan dotter och föräldrar för att få henne att må som allra bäst.
    Det är ju här som din situation blir låst det förstår jag om
    kanske inte du och flickans mamma har den bästa kontakten men
    för att flickan skall må bra behöver ju även ni jobba med eran
    kontakt sinsemmelan.
    Allt hänger liksom ihop! En kommunikation behöver finnas finns inte den då behövs ngn proffesionell träda in för att hjälpa.
    Många bråk handlar om ett missförstånd och brist för
    förståelse för den andras behov och bekräftelse.
    Är du och mamman skilda?
    Har ngn av er ngn ny?
    Är flickan morföräldrarnas första barnbarn?
    Hur uppfattar du morföräldarna, har du och de bra kontakt?

• Anonym

ts
    tillägg
    Jag hoppas förstås att de reder ut konflikten för flickan skull och för er alla.
    Du behöver göra vad som intuitivt känns vettigast om du bestämmer att det är vettigast att de reder ut konflikten först
    kan du säga till dottern att mamma och mormor o morfar inte riktigt överens just nu så de behöver prata, jag förstår att
    du vill träffa dem och de vill träffa dig, ni kommer att träffas men inte just nu. (det måste du såklart lova oavsett hur det går men ge det en chans)
    Hitta på en massa andra roliga grejer.
    EN fyraåring förstår mycket och hon kanske till och med köper detta. Kankse ni också kan träffa farföräldrar..
    Vad har du sagt hitintills?
    Hur ledsen blir hon när hon inte får träffa dem?

• Anonym

men TS bestämmer väl vem flickan ska träffa när hon är hos honom?
    tycker det låter jäättebra att DU ia har så bra kontakt med exets föräldrar!

• Anonym (eh)

Gå på din magkänsla och vad din dotter vill. Det är ju 100% uppenbart att ditt ex inte är helt 100% i knoppen.

Hur mycket ex & mormor/morfar än bråkar så har ju det inte ett skit med ditt barn att göra????

Svar på tråden Umgängessabotage med mormor