• mamma Linder

får en hund säljare ha massa krav?

När man läser hundannonser på blocket, så är det så mycket krav de har.
    jag letar efter en liten hund och hittar en jag är intresserade av. en tik som snart är 1 år, som måste säljas pga familjeförhållanden.
    Men hon har himla mass krav var man ska bo för att hon ska kunna träffa hunden, får inte avla på hene pga navelbrock.
    Och utrycker sig att hon är väldigt kräsen vart hon kommer.
    Men hon vill ändå ha 5000:- för henne???
    kan man ha sånna krav om man säljer hunden, hon överråter den ju inte med foderavtal.
    Jag bor inte ide områdena hon anger och jag har kanske ingen lust att ha kontakt med henne sen, om jag nu ändå har KÖPT hunden för 5000:-

• Svar på tråden får en hund säljare ha massa krav?
  • logg81

Det beror ju på vad som skrivs in i köpeavtalet. En muntlig överenskommelse är alltid svår att bevisa från båda håll...

Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Kaxxen

Låter som en helt normal människa som vill sin hund det bästa! Och det låter som rimliga krav, ialla fall det med aveln och att hon är kräsen på vart hunden kommer. Vore väl konstigare om hon bara slängde iväg hunden till vem som helst? Låter seriöst tycker jag och ett tecken på att hunden verkar ha haft det ganska bra trots att det blir en omplacering...

• Qywez

Nej, visst kan man ha önskemål, men inte mer.
    Hunden blir ju din att förvalta, så är det bara, hur bittert det än är för säljaren.
    En säljare bör ju alltid sälja hunden, till den som hon tror bäst tar hand om hunden, men än en gång, det är ju bara önskemål, som man hoppas infriar sig.

• Vroooooom

En del krav är ju bara vettiga att ha, som tex avelsförbud om hunden har något fel.
    Och jag förstår att man som säljare kan ha önskemål på var köparen bor och hur köparen bor. Många gånger är det ju inte "bara en hund" man säljer utan en kär familjemedlem.

• mamma Linder

det fattar jag väl att hon vill hundens bäst, men hon angav orter där köparen skulle bo, så man vågar ju inte ens svara på annonsen.

• Kaxxen

Det med aveln måste väl gå att skriva något papper på. Och givetvis måste man väl ha rätt att välja den man tycker bäst om av köparna och som lämpar sig bäst. Sedan kan hon ju aldrig tvinga dej att ha kontakt med henne. Men då hade jag nog inte heller valt dig till köpare för min hund!

• Kaxxen

Då får du väl antingen låta bli att svara eftersom du inte är vad hon söker eller om du nu vill ha hunden får du väl ha kontakt med henne. Dumt att lova att ha kontakt bara för att få köpa hunden och sedan inte ha det menar jag...

• BeccaStina

Det är klart att säljaren ska ha krav!, om den inte har det så bryr den sig ju inte om hunden, Jag tycker att säljaren låter mycket vettig, framför allt att hon påpekar det med aveln, man skall absolut inte avla på en hund med navelbrock, vilket många inte vet om! sen att hon vill kunna besöka hunden är framförallt för att hon vill se att hunden mår bra och behandlas väl, priset är oxå helt ok, lite ågt tycker jag nog, det får många oseriösa köpare att titta på andra annonser i stället.

• Mamma Heather
    Kaxxen skrev 2008-04-16 14:49:37 följande:
    Låter som en helt normal människa som vill sin hund det bästa! Och det låter som rimliga krav, ialla fall det med aveln och att hon är kräsen på vart hunden kommer. Vore väl konstigare om hon bara slängde iväg hunden till vem som helst? Låter seriöst tycker jag och ett tecken på att hunden verkar ha haft det ganska bra trots att det blir en omplacering...
    Håller med 110%!
  • Qywez

Det bästa är ju om säljarens önskemål, passar köparens .

Svar på tråden får en hund säljare ha massa krav?