• SandvikenMamma

Förlustanmälde mitt körkort - får inte teckna abonemang. HJÄLP!

Okej, jag är måttligt irriterad nu.

För 1½ år sedan förlustanmälde jag mitt körkort då jag trodde att jag tappat det. Två dagar senare återfanns körkortet och jag ringde då upp polisen igen och berättade att körkortet var återfunnet och han skrev in det.

Okej. Förra veckan skulle jag teckna ett abonemang för hemtelefoni hos tele2. Pratade med dom på telefonen, och dom skulle göra en krditupplysning, sen skulle dom återkomma igen så skulle jag få välja ett telefonnummer.

Idag har jag fått ett brev hem där det står att dem kollat om jag var kreditvärdig, men det var jag inte. PGA att jag har förlustanmält mitt körkort (trots att det är återfunnet och förlustanmälan inte längre gäller).

Det här problemet har jag haft förut när jag ska teckna någonting. Det tar liksom stopp. Det komer vara såhär i 3½ år till, totalt 5 år alltså.

Så här vill jag inte ha det längre, men: kommer jag ifrån detta? Det ligger ju en spärr på mig, går det att ta bort den på något vis eller ska jag fortsätta ha det såhär? Vem ska jag prata med? Polisen har ju gjort vad dom kan...

• Svar på tråden Förlustanmälde mitt körkort - får inte teckna abonemang. HJÄLP!
  • Alvira

Hej! Jag har haft samma problem, sedan jag förlustanmälde mitt ID-kort för ca 1 år sedan. Jag ringde då till UC som skickade mig en blankett som jag fick fylla i, som då skulle ta bort den "spärren" som ligger efter anmälan.

• SandvikenMamma

Tack! Men UC, vad är det? Hur kontaktar jag dom?

• Alvira

Gå in på www.uc.se. Detta står på hemsidan:

Hur häver jag en förlustanmälan?

För att häva en anmälan krävs att du fyller i och skickar tillbaka den hävningsblankett som kommer med bekräftelsen från UC. Det kostar ingenting att häva en anmälan.
    Har du tappat bort din hävningsblankett måste du beställa en ny via tjänsten UC Förlustanmälan (0900-101 20 30). Att beställa en ny hävningsblankett kostar 55 kronor.

Jag hade aldrig någon blankett, så jag fick betala 55 kr för min, men det var det värt...

Lycka till!

• SandvikenMamma

Tusen tack för hjälpen!
    Nu kanske jag också kan få vara vuxen och ha hemtelefon

• Vroooooom
    Alvira skrev 2008-04-16 17:03:57 följande:
    Gå in på www.uc.se. Detta står på hemsidan:Hur häver jag en förlustanmälan? För att häva en anmälan krävs att du fyller i och skickar tillbaka den hävningsblankett som kommer med bekräftelsen från UC. Det kostar ingenting att häva en anmälan.Har du tappat bort din hävningsblankett måste du beställa en ny via tjänsten UC Förlustanmälan (0900-101 20 30). Att beställa en ny hävningsblankett kostar 55 kronor.Jag hade aldrig någon blankett, så jag fick betala 55 kr för min, men det var det värt...Lycka till!
    Men är inte det bara om man använt UC förlustanmälan?
  • Alvira

Moirae: Hmm... du kanske har rätt i det. Jag ringde ju iofs inte UC när jag anmälde mitt id-kort, utan gjorde bara en polisanmälan, då det blev stulet. Det var därför jag inte hade någon blankett därifrån från början. UC är ju också centralt för kreditupplysningar, så det kanske kan fungera ändå.
    Jag blev osäker nu.

• SandvikenMamma

Fast jag har för mig att jag har anmält det till UC också, när det försvann, så det ordnar sig nog

• Alvira

Hoppas det löser sig för dig! Som sagt, vet hur frustrerande det kan vara...

Svar på tråden Förlustanmälde mitt körkort - får inte teckna abonemang. HJÄLP!