• Dalva

Vad tycker ni om namnet Juliette?

Har just varit på ultraljud och fått veta att jag väntar en flicka Problemet är bara att min man och jag kan inte komma överens om namn...

Vi har Julie och Juliette som förslag. Min man som är från Danmark tycker inte att Juliette funkar på danska där man hör e:et på slutet. Jag tycker att hon bara kan kallas Julie när vi är i Danmark, men heta Juliette. (Vi bor utomlands och hoppas att Frankrike blir vår slutdestination.)

Nu vill jag gärna höra vad ni tycker! Julie eller Juliette? Och vad tycker ni om namnet Juliette?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Juliette?
  • Tindrande

Jag tycker båda namnet är fina, men Juliette utan att uttala  e:et i slutet

• skogsmor

Jag tycker att nu kan döpa henne till Juliette, föroftast blir det ju ändå smeknamn när det är långaförnamn och dåblir det ju ganska naturligtatt ni kallar henne Julie.

~*¤*~ BF Juni 2008 ~*¤*~
  • Madreh

Jag tycker oxå att Juliette är fint......tänker på en fin låt om en Juliette och Jonathan.....

Måste e:et uttalas i Danmark då?

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Dalva

Automatiskt så uttalar danskarna med -e på slutet om de ser namnet i skrift, men man kan väl bara lära dem hur de ska säga tycker jag. Min man menar dock att jantelagen inte tillåter det och att det låter för snofsigt... Och Julie som smeknamn går inte heller för i Danmark har man tydligen inte smeknamn.

• Suri

Julie är mycket finare tycker jag! Jättefint på Franska också.

• Rulltrappa

juliette får mig tyvärr att tänka på lotta engberg. nnars är det fint och jag skulle absolut kunna tänka mig att uttala det på det danska sättet.

juliane är ju en annan variant?

• Dalva

Jättekul att höra vad ni tycker. Kom gärna med fler kommentarer!

• Iskristall

Jag tycker Juliette är jätte fint.. Det skulle jag ta.. Men Julie är också fint..

Om du tror att du inte har något med jordens problem att göra, är du ett av dem.
  • presens konjunktiv

Jag tycker att Juliette är jättefint på franska, men på svenska hade jag tvekat om uttalet.

A conclusion is simply the place where you got tired of thinking.
  • Jamirl

Röstar på Julie, fint, Juliette känns krystat

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Juliette?