• Lillymarleen

Ont i äggstockarna vid befruktning?

Hej!

Undrar om man kan ha ont i äggstockarna direkt vid befruktning? Jag brukar känna av mina ÄL (vet hur den smärtan käns mot denna) och denna smärtan är mer intensiv. När jag går känner jag av mina äggstockar typ. Detta hände förra månaden också och det är under dessa två månader vi aktivt försökt bli gravida (alltså där han kommit i mig). Därför var jag övertygad om att jag var gravid förra månaden, men icke mensen kom ändå.

Nu är det samma sak IGEN, hade ÄL igår och nu denna smärtan.

Min fråga är alltså kan man ha ont redan nu pga befruktning?

Undrar om något är fel också

Tacksam för svar.

Mvh

PS Jag har bokat gyn tid, men den är inte förrens i JUNI. De hade ingen tidigare tid.

• Svar på tråden Ont i äggstockarna vid befruktning?
  • Lillymarleen

Puffar

Alltså kan påpeka jag har som starkare mensvärk i äggstockarna och runt om och jag hade som sagt ÄL igår, känner nu efter några timmar detta. Någon som vet eller själva haft det så? Tacksam för svar. Det är obehagligt

• snarf

När äggblåsan brister kan de ibland följa med vätska ner i äggledaren och då kan de göra ont och molna ordentligt. Jag brukar ha så nästan varje äl.

• Darla

Jag kan ha så vid eller direkt efter ÄL vissa månader, hade det igår faktiskt. Själv så tror jag att det betyder att jag verkligen har haft ÄL den månaden (använder inte stickor än) och ser det som något bra, men inte som ett graviditetssymtom dock. Fast det är ju klart att man hoppas ju...

• Lillymarleen

Okej, tack så hjärtligt för era svar!

Jag brukar ju inte ha en sådan intensiv smärta när jag har ÄL utan typ mer vanlig smärta, utan har bara haft det dessa två gånger när han sprutat i mig, så jag har kopplat ihop det med att det måste vara något med att vi aktivt försöker, eftersom det gör mer ont efteråt. Men jag vet inte.

Det känns bättre idag i alla fall!

Tack!

• Vaniljblomma

Jag fick en sån intensiv smärta på höger sida (äggstocken?) den kom på eftermiddagen och höll i sig även under natten och sedan försvann den dagen efter kring eftermiddagen, aldrig haft så ont, det gjorde typ ont när jag tryckte med, vid äggstocken och i livmodern dvs. Säkert ägglossning men så annorlunda :/
    stramade lite ner i höger ben med.
    Detta var förvisso runt ägglossnings tiden, happ.
    Vad tror ni?

kramar

• Lillymarleen
    Vaniljblomma skrev 2008-04-17 14:26:42 följande:
    Jag fick en sån intensiv smärta på höger sida (äggstocken?) den kom på eftermiddagen och höll i sig även under natten och sedan försvann den dagen efter kring eftermiddagen, aldrig haft så ont, det gjorde typ ont när jag tryckte med, vid äggstocken och i livmodern dvs. Säkert ägglossning men så annorlunda :/stramade lite ner i höger ben med.Detta var förvisso runt ägglossnings tiden, happ.Vad tror ni?kramar
    Försöker du bli gravid?
  • Vaniljblomma

ao :)

Vad sjukt att de skall vara så lång väntetid :/ Det mår man inte bra av. Hur mår du?
    Jag som du kände sån konstig smärta varje gång jag gick, sen ömmade det till typ hela tiden, man får väl se
    Jag tror inte det är något fel dock :) men bra att kolla upp!!
    Jag har regelbunden mens, så antagligen var detta min ägglossning.. bää

kramis

• Lillymarleen

Hehe, ja det är sjukt långt att vänta.

Jag mår bra idag, känner av det pyttelite nu. Var och promenerade innan. Jag tror inte heller att det är något fel, men det jag tyckte var konstigt för mig var ju just det att smärtan intensifierades när mannen kommit i mig. Alltså jag har mindre ont vid mina vanliga ÄL (där vi ej försökt bli gravida) än nu vid dessa senaste två tillfällen. Och sist fick jag min mens och jag såg detta som något "täcken" på att något var annorlunda, då det var så konstigt. Men, men jag vet inte. Jag har ju aldrig varit gravid så jag vet ju inte hur det ska kännas.

Har du ont idag? Du hade också ÄL igår? Brukar du ha just denna smärtan alltid vid dina ÄL?

Min mens är väldigt regelbunden med en genomsnitts cykel på 26,7 dagar, hehe har jag räknat ut :)

• Vaniljblomma

Mm, det känns inte som vården alltid tänker på det psykosociala :/

Ah, så du har haft ont sen mannen kom i dig? vad märkligt ja
    Jag kan ibland få ont i högra äggstocken när jag och min kille har sex, sen undrar jag också om det kanske är gas? haha :P men det kan det ju inte vara. haha
    Jag brukar heller inte ha så ont, utan bara i ryggen en sån strålande smärta.. men inte i livmodern och i ena äggstocken, aldrig.
    Sen så blev jag lite skrajj när jag läste om utomhavandeskap att ägget växer i äggledaren, men eftersom jag inte har någon smärta längre så är det inte det. Det är nog ganska ovanligt så det är ingen fara!!
    Jag hade ÄL kring den 7e så ,. det lutar mot ägglossning och inget annat ;/ skall ha mens i övermorgon men känner absolut ingenting, inga ömma bröst ingenting.
    Dock så äter jag som ett svin och vill ha salt hela tiden, det är säkert psykologiskt.
    Men du kanske är gravid? :) det finns ju en lista för vanliga symtom men sen så kan det ju vara från person till person, känner du av något annat?

kramis

• Lillymarleen
    Vaniljblomma skrev 2008-04-17 14:55:18 följande:
    Mm, det känns inte som vården alltid tänker på det psykosociala :/Ah, så du har haft ont sen mannen kom i dig? vad märkligt ja Jag kan ibland få ont i högra äggstocken när jag och min kille har sex, sen undrar jag också om det kanske är gas? haha :P men det kan det ju inte vara. haha Jag brukar heller inte ha så ont, utan bara i ryggen en sån strålande smärta.. men inte i livmodern och i ena äggstocken, aldrig.Sen så blev jag lite skrajj när jag läste om utomhavandeskap att ägget växer i äggledaren, men eftersom jag inte har någon smärta längre så är det inte det. Det är nog ganska ovanligt så det är ingen fara!! Jag hade ÄL kring den 7e så ,. det lutar mot ägglossning och inget annat ;/ skall ha mens i övermorgon men känner absolut ingenting, inga ömma bröst ingenting.Dock så äter jag som ett svin och vill ha salt hela tiden, det är säkert psykologiskt.Men du kanske är gravid? :) det finns ju en lista för vanliga symtom men sen så kan det ju vara från person till person, känner du av något annat? kramis
    Ja, det känns så. Att det gör mer ont efter att mannen kommit i mig, nu alltså vid ÄL (ej annars) och har varit så bägge gångerna vi försökt bli gravida Så därför undrade jag om ett befruktat ägg kanske kan ge någon slags av smärta när det är på väg tillbaka. Min vanliga ÄL smärta känner jag liksom igen. Men smärtan är här inte idag, lite, men inte alls så. Och det var liksom i mina äggstockar och bak i rumpan, hehe.

Ja, ägget kan ju fastna i äggledaren. Jag har en kompis som råkade ut för detta, och de opererade bort hela äggledaren och hon var tvungen att vila i ett år efter det, fick inte bli gravid. Och så tog det någon månad efter året och så fick jag nyligen reda på att hon återigen är gravid. Så hon hade ändå tur i oturen. Men tror inte det är det heller då min ÄL var igår och ägget lever längre än den tiden det tog från myset till smärtan, det var ca 11 timmar, och då kom det onda.

Att min smärta skulle vara psykologisk tror jag inte då det är inget jag tänkte på, aldrig gjort, att det skulle smärta att bli befruktad eller liknande. Så nej.

Jag har heller inte ont vid sex. Hehe och gaser tror jag inte att det är. Men alla är vi olika. Så då har du BIM innan mig då ifall du hade ÄL den 7! Hoppas du blir gravid!

Kram
  • Vaniljblomma

Hehe okej

Nej det med psykologiska menade jag med att , dem tar inte hänsyn till det psykologiska dvs ens oro, att man oroar sig mycket och vill veta om det är nåt fel så snabbt som möjligt.
    För det är ju inte hälsosamt det heller :(

Jaså? åh vad hemskt ;/ Sånt vill man ju inte skall hända... men fy vad roligt att hon blev gravid vilket lyft!

Hehe vi får väl se hur det blir vi får hålla varandra uppdaterade tycker jag
    Tack! Hoppas du också är gravid, all lycka!

Kramar!

• Lillymarleen

Tack vaniljblomman :) Jag är iallafall med i Borago tråds BIM lista. Och nu är det bara att vänta in sitt BIM :)

Lycka till!!!!!

Svar på tråden Ont i äggstockarna vid befruktning?