• FruSundahl

Uppvuxen stad/skog - skillnad?

Tycker ni det märks skillnad på om man växt upp på landet eller inne i stan?

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-17 10:30
    Vad är det för skillnader ni märker av?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-17 10:36
    Jo men det handlar om uppvuxen på landet, landet räknas här iaf med skog, ingen buss 5 minuter ifrån.

Stad här är, klädaffärer runt hörnet, bilar och parkeringar, massa folk, sten och betong överallt.
  • Svar på tråden Uppvuxen stad/skog - skillnad?
  • mrs Elliott

Jag tror lantbarn får lite större frihet..Jag vet att jag nyligen hade en diskussion med en bakent som bor i Stockholm på söder,Hon pratade om hur fina grönområden de hade där,och hur fin Tantolunden var där de bodde.Jag sa: tja vi har ju lite grönområden här också(bor i norrbotten precis vid luleälven)
    och här kan jag släppa ut ungarna själva utan att behöva oroa mig för bögarna i Tantolunden.Det är nog skillnaden ..i stan måste man FÖLJA barnen ut och leka!! hujedamig!

• FruSundahl

Jag, vad jag märkt själv i skolan i tonåren, tycker det är stor skillnad på lantisbarn och stadsbarn.

Var det hos oss iaf.

De var livrädda för smuts, skrek för minsta kryp, ja listan kan göras lång.
    Men vi få som kom från skogen tog med med lugn.

Minns en gång när det var en fågel som flugit in i fönstret och låg på fönsterbrädet, avliden.
    En hel klunga med tjejer stod och skrek och grät som galningar om vartannat.
    Men vi från landet var så "kyliga" emot det, det är ju något av det minsta döda man ser på landet. Sen om det är bra eller dåligt går inte att avgöra, det är upp till var och en. Men vi såg det som något bra att inte få panik för minsta lilla och bryta ihop.

Men så finns det ju självklart storstadstjejer som inte är rädda för skit och har mycket skinn på näsan också

• fia sthlm

Nja det beror på vad som menas med stad/skog?
    Man kan ju likaväl bo i en liten by i ett lägenhetshus med vägar utanför och då det ju likadant som om man skulle bo i sthlm city?

• fia sthlm

Ts
    Menar du just om man är uppvuxen lantligt, eller i en stad i lägenhet?

• isisisis

Man kan ju också bo i stan i en lummig förort och dessutom ha en sommarstuga i skogen med utedass och brunn på tomten!

Det är nog vad man har för föräldrar och vad de ger en för relation till naturen.

• FruSundahl

Ja precis.

Landet med kor i hagar ( ) och staden med lägenheter (finns ju hus också men vanligast lägenheter mitt i) och trafikbuller.

• isisisis

Själv är jag uppvuxen i Stockholm.
    I ett naturreservat,som Blackeberg har blivit i stora delar.
    Orörd skog,kantareller och blåbär i skogen utanför huset.
    Gångavstånd till bad där man kan bada naken.
    Skogssjöar mm.

Haft sommarstuga i alla år mitt i skogen i Fjärdhundra i västmanland.

Filk som inte känner till Sthlm tror man bott i ett ghetto!

• ludenben

Jag är född och uppvuxen i Göteborg. Min sambo är uppvuxen i Dalslands skogar mitt ute på landet. Och ja, det är stora skillnader i tankesätt på landet och i stan. De är flera år efter stan de beter sig på ett sätt som inte man gör i stan. Tex går de bara rätt in hos varandra. Så gör vi inte här i allafall. Det är inte accepterat här att bara öppna dörren hos kompisen och kliva in utan man ringer på innan. I allafall om man inte är väntad. De dricker 11-kaffe fortfarande. Det vet jag bara äldre som gör här. Ingen yngre jag känner använder det utrycket. Maten är stenhårt husmanskost. Potatis i alla dess former. Ris,qinoua,matvete är nästan ett okänt begrepp där Hela tankesättet är annorlunda. Mer jantelagstänkandet som stan har förlorat lite pga av mångkultur. Traditioner är starkare.... Nu kan ju inte jag säga att så är det överallt på landet men i detta fallet är det så.

• FruSundahl

Filk? Fundersam

Kan finnas både skog och stad inom radien av några mil

isisisis skrev 2008-04-17 10:38:58 följande:
    Själv är jag uppvuxen i Stockholm.I ett naturreservat,som Blackeberg har blivit i stora delar.Orörd skog,kantareller och blåbär i skogen utanför huset.Gångavstånd till bad där man kan bada naken.Skogssjöar mm.Haft sommarstuga i alla år mitt i skogen i Fjärdhundra i västmanland.Filk som inte känner till Sthlm tror man bott i ett ghetto!
Svar på tråden Uppvuxen stad/skog - skillnad?