• ViLdiNG

Vad innebär "Det finns 6 st pantbrev om totalt 765 000 kr"

Ehum, ja som sagt! Jag har inte riktigt koll på det här med pantbrev o lagfarter, kan någon förklara på ett okomplicerat sätt ?

Det finns 6 st pantbrev om totalt 765 000 kr  ( är det BRA eller DÅLIGT) ?! 

Tacksam gör svar!!

Rise and Shine Beautiful People
  • Svar på tråden Vad innebär "Det finns 6 st pantbrev om totalt 765 000 kr"
  • Snorkis

Ju fler pantbrev desto bättre sa vår bankman.. men jag kommer inte ihåg riktigt vad det innebar...?

• Miss Lau

Det betyder att ni kan belåna huset för så mycket som det finns pantbrev på utan kostnad. Vill ni belåna för mer måste ni betala för att få pantbrev på ett högre belopp vilket kostar 2% av beloppet.

• sofisan

Det betyder att huset är belånat till det beloppet.
    Ska du köpa huset för MER än det får du ta ut nya pantbrev Upp till det beloppet.

• InaSthlm77

Före detta ägare av huset har belånat till det beloppet, vid sex tillfällen. Antalet pantbrev spelar ingen roll, det är storleken på dem.

• Maria40

Ett pantbrev är en inteckning i huset. Den används som säkerhet när man lånar pengar från banken. Banken kan ju inte låsa in huset i valvet så då tar de inteckningar/pantbrev istället.

Det är ett papper som talar om att ägaren av pappret äger en viss summa av huset, i ert fall finns 6 st papper på totalt 765.000 kr. Det är varken bra eller dåligt. Bra ur synpunkt att om ni vill låna så kan ni använda dem, om ni ska låna mer så måste mer inteckningar tas ut och det kostar pengar (halvdyrt).

Pantbreven/inteckningarna har en inbördes ordning, dvs den inteckning som togs ut först ligger i "botten" och har den bästa säkerhet, sedan nästa och nästa i den ordning de tas ut. Den inteckning som är uttagen senast ligger i "toppen". Det har betydelse om ett hus skulle säljas t.ex. vid exekutiv auktion. Låt säga att det på "ert" hus finns lån på 765.000 kr, samma som de uttagna pantbreven. Men, försäljningen ger bara 500.000 kr, då får de fordringsägare (banker) som har pantbreven lägst/under 500.000 kr i ordningen sina pengar, men inte de som har sina över det beloppet.

Långt,....hoppas du/ni förstår.

• Maria40
    sofisan skrev 2008-04-17 10:45:34 följande:
    Det betyder att huset är belånat till det beloppet. Ska du köpa huset för MER än det får du ta ut nya pantbrev Upp till det beloppet.
    FEL,FEL, fel, det behöver inte betyda att huset är belånat till det beloppet. Det kan ha varit belånat dit en gång men lånen kanske är borta, pantbreven finns ändå kvar - för alltid tills man dödar (tar bort från registret) dem.

Det är viktigt att tänka på att pantbrev är en värdehandling.
  • Redbit

Den summa du har pantbrev på är den summa du utan extra kostnad kan få lån på (om banken ger dig lån givetvis).

Pantbreven är helt enkelt den säkerhet som banken tar, en inteckning i ditt hus kan man säga, för att ge dig lånet. Pantbreven är ingen fysisk företeelse utan lagras i ett dataarkiv, även när de inte används (dvs då fastigheten inte är belånad till det värdet).

Vill du låna till mer än det värde som finns i pantbreven måste du teckna nya pantbrev. Det brukar inte vara några problem bara huset är värderat till en högre summa - däremot tillkommer en avgift på 1.5% av beloppen på de nya pantbreven, plus en administrativ avgift om jag minns rätt.

• Maria40
    Snorkis skrev 2008-04-17 10:44:07 följande:
    Ju fler pantbrev desto bättre sa vår bankman.. men jag kommer inte ihåg riktigt vad det innebar...?
    Anledningen är att det är en kostnad att ta ut nya. Och om det redan finns pantbrev så spar man en kostnad.
  • ViLdiNG

Vi vann budgivingen igår    Vårt första hus    

http://www.hemnet.se/tipsa/tipsa?objekt_id=136068

Och jag har noll koll på alla detaljer... hm !  och sambon är utomlands o jobbar, så nu satt jag o bläddrade igenom "Din nya bostad ? "  mappen igen och såg "Det finns 6 st pantbrev om totalt 765 000 kr"
    Jaha ? 

Vi kommer ha lån på 1 210 000 och lägga in 150 000 i kontantinsats! Sen tillkommer väl lagfart ?  Som är en viss procent ? Och ska man på nåt sätt betala pantbrev, nånting, ? avgift ? Eller påverkar pantbreven på något sätt ?  

Jag förstår , men förstår ändå inte ..

Maria40  skrev ""Bra ur synpunkt att om ni vill låna så kan ni använda dem, om ni ska låna mer så måste mer inteckningar tas ut och det kostar pengar (halvdyrt).""

Lånar man precis som man lånar till lånet ?  Eh ? Missförstå mig rätt , hjälper pantbreven oss på något sätt !?  Hjälp nu har jag snurrat till det ordentligt !!

Therese the ÄRT hjärna
  • Miss Lau

Grattis till huset!

Jag gjorde bara en snabb beräkning men er kostnad för pantbrev borde bli ca 8900 kr och kostnaden för lagfart 18.975 kr.

• Maria40

Nej pantbreven hjälper inte till mer än att de är den säkerheten som banken tar för att låna ut pengar.

Banken gör en helt egen kreditbedömning på er som personer (inkomster/utgifter mm) ifall ni får låna. Och om ni får låna så vill de ha pantbrev. Finns det inte pantbrev så måste det tas ut, valmar skrev att de kostar 2%, till det tillkommer kostnader på strax under 1.000 kr.

Så om ni tar ut ytterligare pantbrev på 450.000 kr, så kommer det kosta ca 10.000 kr. Då kommer ni att ha totalt 1.215.000 kr i pantbrev som banken vill ha som sin säkerhet för det lån ni får.

• Maria40

Grattis till ert nya hus!

(kunde dock inte se något på länken).

• ViLdiNG
    Miss Lau skrev 2008-04-17 11:06:23 följande:
    Grattis till huset!Jag gjorde bara en snabb beräkning men er kostnad för pantbrev borde bli ca 8900 kr och kostnaden för lagfart 18.975 kr.
    TACK     Okej, det låter ju jätte lite...vad bra ?!    
  • ViLdiNG
    Maria40 skrev 2008-04-17 11:07:26 följande:
    Nej pantbreven hjälper inte till mer än att de är den säkerheten som banken tar för att låna ut pengar.Banken gör en helt egen kreditbedömning på er som personer (inkomster/utgifter mm) ifall ni får låna. Och om ni får låna så vill de ha pantbrev. Finns det inte pantbrev så måste det tas ut, valmar skrev att de kostar 2%, till det tillkommer kostnader på strax under 1.000 kr.Så om ni tar ut ytterligare pantbrev på 450.000 kr, så kommer det kosta ca 10.000 kr. Då kommer ni att ha totalt 1.215.000 kr i pantbrev som banken vill ha som sin säkerhet för det lån ni får.

Okej ! Ja, en kreditbedömning har de gjort o vi hade lånelöfte på 1,4 ! Och vi fick huset för 1,36 ....*puuh* Svettigt !   

Blir så när sambon är den som tjänar pengar, för själv jobbar man deltid (när man inte är mammaledig) och har eget företag ..(som är värdelöst i såna här sammanhang) ..då är man inte mkt värd!
    http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/136068     provar igen ...

Är ju en del o renovera, men det var så himla bra att det finns ännu en bostad på tomten på 75 kvm, till lager + kontor ! 

• Maria40

Jättefint hus ni hittat, är det ett gammaldags skafferi som man kan gå in i, i köket? Ser nästan så ut på ritningen - i sådana fall blir jag grön av avundsjuka.

• ViLdiNG
    Maria40 skrev 2008-04-17 11:20:36 följande:
    Jättefint hus ni hittat, är det ett gammaldags skafferi som man kan gå in i, i köket? Ser nästan så ut på ritningen - i sådana fall blir jag grön av avundsjuka.
    Nej, det är faktiskt en DUSCH (?!?) hah!

Men jag tänkte göra om det till ett skafferi, då blir man ju av med massa burkar , pasta och flingpaket  
  • Maria40

Det tycker jag låter som en jättebra idé, det finns väl en dusch i badrummet? J
    Jag har länge drömt om att ha ett riktigt gammaldags gå-in-skafferi. Det ser så läckert ut när man ser på tv, hyllorna med burkar, sylt, pasta mm.

Svar på tråden Vad innebär "Det finns 6 st pantbrev om totalt 765 000 kr"