• MajaMaria79

Vilka lediga dagar har man nu i maj/juni? hjälp

Jag får inte fram något vettig info på nätet. Vilka dagar är man ledig vanligtvis?

Klämdagen vid kristihimmelfärds?
    Är dagen innan första maj halv?
    Dagen innan pingstafton? halv?
    Midsommarafton?

Jag jobbar på ett företag och nu börjar våra snickare fråga hur de ska vara lediga och jag vet faktiskt inte.

Hjälp

• Svar på tråden Vilka lediga dagar har man nu i maj/juni? hjälp
  • 061104

Klämdagar brukar man ju vara ledig, iaf min pojkvän är det & han jobbar inom Vattenfall Service.
    Midsommar brukar man antingen vara helt ledig eller bara göra halvdag. Resten av dagarna vet jag ej.

• Småtokig

Iår så är första maj och kristihimmelfärds samtidigt så man missar en helgdag.

♥Albin 20070116 ♥
  • Birgitta2

Det där är ju en företagspolicy med halvdag. Det är inget som vi här kan veta. Klämdagar är sällan lediga dagar. Det är vanliga jobbdagar, om inte företaget har bestämt annat. Annars kanske facket har några rekommendationer?

Jag vet att landstinget inte har några halva dagar. Vissa kommuner jobbar till 15.00 och jag själv som jobbar privat jobbar halv dag, dag före röd dag. Klämdagar jobbade jag alltid förr, men numera är jag ledig klämdagar (förhandlat med vår ordförande).

• Tecken

På en del ställen är man ledig halva klämdagar.

• MajaMaria79

så då är det röda dagar som är lediga och resten är upp till oss som företag att bestämma?

Bra svar! Tack!

• Sencha

Om man har ett "9-5"-jobb (alltså inte sjukvårdsjobb på schema utan ett jobb där man arbetar måndag till fredag, dagtid), så är man ledig 1 maj 6 juni Midsommarafton (som väl är den 20 juni i år) Klämdagar: ja, det beror på vad man har för policy eller avtal kring detta på arbetsplatsen. Så det kan ingen annan svara på Dagar före helgdag: ja, på vissa håll har man något kortare dag före vissa helgdagar, t.ex. på skärtorsdag och valborgsmässoafton. Vi jobbar två timmar mindre dessa dagar. Men även det handlar om policy/avtal.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Birgitta2
    MajaMaria79 skrev 2008-04-17 13:15:20 följande:
    så då är det röda dagar som är lediga och resten är upp till oss som företag att bestämma?Bra svar! Tack!
    Helt riktigt. Röda dagar är man nästan alltid ledig, beroende i vilken branch man jobbar eller schemalagt.

Och som du säger så är resten helt upp till ägaren på företaget, eller vilka avtal man följer. Ofta går det att förhandla fram vissa ledigheter. Ex vis hantverkare jobbar in tio minuter om dagen för att vara helt ledig på klämdagar, men det är som sagt upp till företaget.
  • Del av drömmen

Där vi jobbar har vi i avtalet att man är ledig vissa klämdagar o dag före röd dag slutar man 12. Men det är väldigt olika. Så de bästa är o kolla upp med facket.

Svar på tråden Vilka lediga dagar har man nu i maj/juni? hjälp