• Karisma

Ersättning för vanprydande ärr?

Hej,

När pojken min var ca8mån så la han armen i kaustiksoda och har idag 4år gammal ett är fortfarande på armen, ung lika stor som en 50öring. Ärret är just ovanför handleden.

Vad tror ni, kan han få ersättning för det och hur mkt isf. Tänkte om ni varit med om ngt liknande. Undra vilka summor det rör sig om. inget alls, 1000, 10 000 ?

Vi har den högsta försäkringen från trygghansa på honom.

Hoppas ngn vet.

/Kristina

• Svar på tråden Ersättning för vanprydande ärr?
  • Karisma

Det handlar bara om vad han har rätt till att få ut för ärret på armen.

Han tänker inte på ärret och vi pratar aldrig om det heller, men fortfarande så kommer du ju följa med honom resten av livet, varför inte försöka få ut pengar från försäkringen om man kan. Vi kommer ju ändå betala in pengar under X antal år framöver.

Förstår inte varför man skulle ge bort pengarna till ett försäkringsbolag när det är ngt man har rätt till vid ärr. Sen om Liam får ngt för det här det vet jag ju inte, kan bara trygghansa avgöra. Han har haft ärret i 3år och det blir inte mindre.

Pengarna åker in direkt på hans konto, vi tjänar båda bra med pengar så vi kommer inte norpa åt oss hans pengar. Handla mer om att utnyttja det man har rätt till.

/K

• Juice

Min man har ett ärr på ögonbrynen som är ca 3 cm långt, han fick 2000 kr.

• Leija

Hur är det med ärr på läppen? Min tjeje ramlade från en stol en gång, var till läkaren men dem gjorde inget utan bara kikade på det i receptionen, kan man söka för det nu?
    Det är liksom en knöl på läppen... kan kolla om jag kan lägga upp bild i galleriet, om jag har nån där det syns.
    Ärret syns tydligt isf.

• Karisma

Men vadå litar på en, skulle ju inte precis frivilligt hälla kaustiksoda på mitt barn för att ev kunna få ut ngn tusenlapp på försäkringen. Det står ju helt klart och tydligt på försäkringspapperet, vid vanprydande ärr. Sen kanske åxå barnet åker in och ut från sjukhuset pga upprepade lunginflammationer, bara för försäkringsbolaget att betala förlorade kostnader.

Tycker inte det ska spela ngn roll om jag ringer dem 100ggr ang att få ut på försäkringen eller 3ggr. Hur som helst har de bara gjort en dålig deal då.

Är lite arg idag för att vi inte anmälde då lillebror blev tappad i bordet vid 3års ålder och slog sönder framtänderna. Idag är han 16år och hela tandraden är förskjuten pga av detta fall. Det är ju ngt han mår dåligt över idag och hade haft rätt att få ut av.

/Kram K.

• BabyEm
    Karisma skrev 2008-04-18 09:51:24 följande:
    Men vadå litar på en, skulle ju inte precis frivilligt hälla kaustiksoda på mitt barn för att ev kunna få ut ngn tusenlapp på försäkringen. Det står ju helt klart och tydligt på försäkringspapperet, vid vanprydande ärr. Sen kanske åxå barnet åker in och ut från sjukhuset pga upprepade lunginflammationer, bara för försäkringsbolaget att betala förlorade kostnader.Tycker inte det ska spela ngn roll om jag ringer dem 100ggr ang att få ut på försäkringen eller 3ggr. Hur som helst har de bara gjort en dålig deal då.Är lite arg idag för att vi inte anmälde då lillebror blev tappad i bordet vid 3års ålder och slog sönder framtänderna. Idag är han 16år och hela tandraden är förskjuten pga av detta fall. Det är ju ngt han mår dåligt över idag och hade haft rätt att få ut av./Kram K.
    det spelar ofta tyvärr roll
  • Karisma

Hoppas dock att vi inte ska behöva ringa dem nå mer. Och jag kommer inte ringa trygghansa för minsta lilla, men ett ärr på handen tycker jag man kan ringa dem för.

Vi får se vad de säger, får han inget eller bara nga 100lappar så har han ju fått ut ngt av att han har det där ärret på handen. Förväntar mig inte precis nga stora pengar till honom för det där ärret.

• S vali s

har man en försäkring ska man givetvis utnyttja den, annars är det ingen större ide att ha någon försäkring

Vi har utnyttjat våra barnförsäkringar många ggr eller rättare sagt då vi haft rätt att utnyttja dom dvs vid olycksfall & sjukdom

Ett försäkringsbolag har sina regler att följa och ersättningarna avgörs inte efter "godtycke"  utan efter fastställda normer så om man utnyttjat försäkringen för småsaker o sen drabbas av ngn större olycka så har det knappast betydelse för hur mycke man får i ersättning...

Den late får brått när det blir kväll
  • S vali s
    MajaLinnéa skrev 2008-04-18 09:35:30 följande:
    Men alltså... varför vill du få ut pengar på en sån sak?Är inte det att ge ditt barn signaler om att nåt är fel och fult på honom?Alla har vi väl våra ärr!Jag trillade på en sten när jag var 2 år, och slog upp kinden. Har ett ärr där nu, ca 1 cm långt. Det syns speciellt när jag fryser eller blir varm, då huden blir lite röd.Men so what?Det där ärret är en del av mig. Ett "minne" av barndomen. Alla barn slår sig/råkar ur för olyckor/får ärr.Det ä väl inget att ställa till sånt väsen för?Är det DU eller POJKEN som tycker det är vanprydande, egentligen...?Eller är det bara pengar det handlar om?
    Vår dotter är numera 17år och vi har aldrig gjort ngn stor affär av hennes ärr som hon har på knät, däremot så tycker hon själv att det är jättejobbigt att ha ett ärr där och använder med viss tvekan shorts o kjol tex. så för oss var det en självklarhet att söka ersättning, när hon har växt färdigt kan man ev. "snygga till" ärret med plastikkirurgi och då kommer de pengar hon fått i ersättning väl till pass.
    Alla anser inte att ärr hör livet till och är härliga barndomsminnen
    Den late får brått när det blir kväll
  • Snutte83

Det är väl kört att få ersättning om man skaffat försäkringen efter barnet fått ärret?

Min son blev hundbiten vid 11 månaders ålder, fick sys med 20 stygn i skalpen och ner i pannan.

• Mumin75

Klart man utnyttjar sina försäkringar som man betalar för och att man vill ha det man har rätt till... annars vore det ju helt onödigt att ha försäkringar!

Någon som vet hur mycket man kan få för en klämskada där man fått amputera ca 1/3 av ett lillfinger. Detta hände min sambo för ca 3-4 veckor sedan och vi väntar på besked från AFA (försäkring genom jobbet) men har inte en aning om vad det kan hamna på, någon som vet på ett ungefär?? Han borde ju få både för sveda och värk... vanprydande är/avsaknad av kroppsdel (eller vad det kallas... fingret är ju inte snyggt precis) och nedsatt funktion eller hur funkar det där??

Svar på tråden Ersättning för vanprydande ärr?