• Drömmerdrömmar

Till er föräldrar som har skötbordet "sniglar" från ikea... kan ni svara på detta:

Jag väntar mitt första barn.
    Och jag har tänkt att kanske köpa skötbordet "sniglar" på ikea för 249 kr, men det som gör mig lite tveksam är att det står ju att man kan använda det tills barnet är 12 månader.

Ni som har skötbordet, är ni nöjda med det? jag menar bebisen slutar ju inte ha blöja när den är 1 år! så det kanske är onödigt att köpa det eller hur ska man tänka :/?

• Svar på tråden Till er föräldrar som har skötbordet "sniglar" från ikea... kan ni svara på detta:
  • Winnertaco

När barnet är kring året är det många (vi, bland annat) som knappt använder skötbortet längre eftersom barnet inte vill ligga still. 249 kr är väl ett bra pris även om du bara änvänder det ett år?

Johanna 061223
  • InAbsentia

man använder oftast inte skötbord i den åldern då barnet inte ligger direkt stilla. det är säåkrare på golvet/stor säng eller liknande.
    Däremot är det väldigt bekvämt för att byta på spädbarn.

• Drömmerdrömmar

ÅHH vad dum jag känner mig, såklart ni har rätt! då ska jag köpa det :)
    vet ju själv hur barnen är i den där dagisåldern sen, vet jag sen praktikerna!! tack tjejer =)

• bambigirl

Jag har inte det skötbordet, men jag använder bänken där vi har vårt skötbord åt mina barn flera gånger dagligen, den äldsta är 20 månader nu.

• Drömmerdrömmar

Föresten måste passa på att fråga det här med åkpåse och mjuklift..
    vilket ska man ha? måste man ha båda? jag vet inte så mycket om det där, det jag vet är ju att på mjukliftarna är det ju handtag så man kan "bära ur" den med bebisen, men det kan man ju inte med åkpåse?

• dagdrömmare

tror rekomendationen till ett år är bara för att kantern runt om är låga och står skötbordet fritt i rummet så är det ju lätt för en ettårigt att rulla, krypa,kasta sig över kanten. Men det gäller ju likadant med alla skötbord i så fall.

• Dixie

Nu har sonen precis slutat med blöja, men vi använde sniglar-skötbordet tills han var 2.5 år, det har fungerat bra!

• Drömmerdrömmar

okej tack för svar..
    kan ni svara på min andra fråga ang. mjuklift o åkpåse?

• höstglädje
    dagdrömmare skrev 2008-04-17 13:57:14 följande:
    tror rekomendationen till ett år är bara för att kantern runt om är låga och står skötbordet fritt i rummet så är det ju lätt för en ettårigt att rulla, krypa,kasta sig över kanten. Men det gäller ju likadant med alla skötbord i så fall.
    Lite OT men vi har gjort ett eget skötbord inspirert av detta:
    www.belma.se/elma.php
    Skönt med höga kanter då sonen börjat snurra runt och jag tycker att det är skönt att slippa byta blöja på golvet, ryggen som krånglar.
    Vi snickrade som sagt ihop en liknande, köpte en vanlig babymadrass på IKEA som vi skar av i lagom bredd och la vaxduk runt. Har den på tvättmaskinen.
  • niemand

Hej!

Du behöver nog ha både mjuklift och påse om du har en kombinerad sitt och liggvagn, annars får ju bebisen ligga i sittdelen. Jag tycker däremot att hårdliften funkade bättre om man ska bära den mycket. Då kan du ha bebisen liggandes och sova där om ni är borta tex. Perfekt att få bebisen att somna i om man är hemma också, om man gungar den.

Åkpåse behöver du ha på vintern. På sommaren kan du ha ett täcke eller fleccefilt istället. Om man får en pyttis på sommaren kan man ha ett täcke som bebisen ligger på också. Då blir det extra mjukt och "gungigt" När dom är helt nyfödda så är de ju så små och de nästan försvinner i vagnen! *avundsjuk:)*

• niemand

Ps. Glömde säga att min pojk är 1 1/2 år och vi byter fortfarande på Sniglar, funkar bra!

• Drömmerdrömmar
    niemand skrev 2008-04-17 14:29:17 följande:
    Hej!Du behöver nog ha både mjuklift och påse om du har en kombinerad sitt och liggvagn, annars får ju bebisen ligga i sittdelen. Jag tycker däremot att hårdliften funkade bättre om man ska bära den mycket. Då kan du ha bebisen liggandes och sova där om ni är borta tex. Perfekt att få bebisen att somna i om man är hemma också, om man gungar den. Åkpåse behöver du ha på vintern. På sommaren kan du ha ett täcke eller fleccefilt istället. Om man får en pyttis på sommaren kan man ha ett täcke som bebisen ligger på också. Då blir det extra mjukt och "gungigt" När dom är helt nyfödda så är de ju så små och de nästan försvinner i vagnen! *avundsjuk:)*
    åhh tycker det är en hel djungel med allt att förstå med vagnen Räcka ut tungan
    hmm ja jag får väl helt enkelt kolla på vagnen hur man ska göra när vi är där o ska köpa den..
    annars kan man ju fråga i affärn.. men man känner sig så dum då :)

jag ska ha i juni.

Tack för svar iaf :)
  • bambigirl

Med första barnet hade vi en hårdlift. Den hade han tills han var 8 månader. Då tyckte jag att det var toppen.

Nu med andra barnet har vi haft en syskonvagn ibland och enkelvagn ibland. Första månaderna hade vi henne i en mjuklift i båda vagnarna. Den blev snabbt trång. Då började vi ha en fårskinnsfäll i vagnen vilket jag tycker är jättebra. Om det är kallt har hon en filt över sig. Så hon ligger i sittvagn och har gjort den hon var 2 månader. Tycker det är toppen för om jag ska nånstans med det äldre barnet kan jag bara ta samma vagn och fälla upp ryggen...

Svar på tråden Till er föräldrar som har skötbordet "sniglar" från ikea... kan ni svara på detta: