Inlägg från: Decdia |Visa alla inlägg
  • Decdia

Aktiv och passiv dödshjälp!

Jag är för dödshjälp både aktiv och passiv. Sen är det frågan om jag skulle kunna hjälpa folk att ta det där sista steget...
    På jobb (äldrevården) har vi en hel del passiv dödshjälp, nästan på gränsen till aktiv... En dos morfin kan bli den där droppen som får bägaren att rinna över och patienten får somna in.
    Eftersom jag inte är religiös så tycker jag inte att "nån där uppe" ska styra det, är det något som man själv ska få bestämma över så är det väl sitt eget liv? Skulle jag få en definitiv dödsdom så skulle jag själv bestämma när jag ska checka ut istället för att kanske ligga i månader och lida!

• Decdia

Palliativ vård innebär ju att man sätter ut all medicinering utom smärtstillande och ger god omvårdnad. God omvårdnad är sällskap (de sista sinnena som lämnar en döende kropp är känsel och hörsel), vändningar (för att motverka liggsår), svabbning av mun o Lypsyl (de flesta gillar inte när man sticker in topsen) m.m. En stor del av arbetet är att stötta anhöriga (om de finns, förvånande många vill inte vara med när deras anhöriga dör iaf där jag jobbar). Tycker personligen det är jätte skönt när beslut om palliativ vård tas, men jag kan förstå att det är ett jäkla beslut att ta som anhörig. Därför är jag väldigt noga med att höra mig för vad mina anhöriga önskar sig, både innan och efter döden.

Svar på tråden Aktiv och passiv dödshjälp!