Inlägg från: Tanya6 |Visa alla inlägg
  • Tanya6

Aktiv och passiv dödshjälp!

Fy så hemskt. Skam till den personalen.
    Jag har vart med om detta ett par gånger, både privat och genom mitt yrke och jag har sett både och. Min mamma dog i cancer för ett par år sen och de sista dagarna var hon så dålig att hon inte kunde prata, men det räkte att hon bara rörde sig som att man kunde tolka att hon hade ont så fick hon en extra morfindos. De var väldigt proffesionella och det kändes respektfullt och värdigt tycker jag. Och det är så här det ska gå till enligt boken när man vårdar i livets slutskede. Jag blir så upprörd när personal inte ger smärtlindrande för att de är rädda att pat ska dö ssnabbare pga det, så fruktansvärt egoistiskt.
    Suzy QX skrev 2008-04-18 10:18:43 följande:

Det är inte riktigt den erfarenheten jag har, inte i ena fallet i vart fall.Min farmor var helt klar i huvudet och gick omkring men med cancer i hela kroppen (hon fick cellgifter). På tre dagar sen vi näst sista gången besökte henne och hon var som ovan så blev hon okontaktbar enligt dem och de beslutade att ta bort näring och vätska. När vi besökte henne två dagar efter detta så var det enda hon sa "Aj, aj aj aj aj aj aj) om vi frågade henne vart det gjorde ont sa hon otydligt huvdet, personalen vi tillfrågade om hon inte fick högre dos sa att hon inbillade sig och att de ofta gör det. "-Hon har inte ont, hon bara tror det" hon får om en timme mer..Hon dog 2 dgr efter det. Och det kändes riktigt hemskt att lämna henne i den "vården".
Svar på tråden Aktiv och passiv dödshjälp!