Svar på #11
Men då har vi lite olika erfarenhet av att vårda palliativa människor.
Det är inte alltid så att den döende människan är ganska klar och ganska lugn, tyvärr. Beroende på orsak till varför människan är så sjuk att döden är nära förestående så ger detta olika symtom både fysiskt och psykiskt.
Ang näring. När jag jobbade på avdelning hade vi ibland "anhörigdropp". En liter vätska som fick droppa långsmt långsamt. På så vis fick ändå anhöriga inte känslan av att vi "övergav" patienten men ändå visste vi att vi inte förlängde livet, utan kroppen fick själv avgöra när det var slut. En annan aspekt är ju att en döende människa inte har behov av vätska på samma vis. När hjärtat sakta men säkert sviktar mer och mer finns ju risk för ex lungödem om man man ger för mkt vätska.
För att slippa uppleva törst räcker det med att regelbundet fukta munnen. (sas det då, en föreläsning av en känd dr inom palliativ medicin, kan han ha hetat Eckerdal? beskrev detta ingående och övertygade mig). Men som sagt det var ganska länge sen jag själv vårdade döende, även om jag hann med många under den tid jag gjorde det.