• Amazina

Höga lever värden

Jag är IVAsjuksköterska men det är lite svårt att veta vad det kan vara utan att veta vad proverna heter. Känner du igen Bilirubin? ASAT/ALAT eller GOT/GPT? gamma GT? Jag kan bara råda dig att inte belasta levern mer än du måste, dvs undvika alkohol, läkemedel som påverkar levern (t ex vanlig Panodil/Alvedon) och kolla värdena regelbundet de närmsta halvåret.

Höga levervärden kan bero på många saker.Allt från gallsten till inflammationer eller "belastning" av alkohol eller läkemedel. Jag kan tänka mig attd e vill fortsätta utreda dig med kanske ultraljud eller andra prover.

Vet du om Asacol har leverpåverkan som biverkning?

Lycka till!

• Amazina

Asascol har även diarré som biverkan. funderar på det där du skrev om att avföringen var gul... Är urinen mörkare än vanligt? Typ rödbrun/porterfärgad? Och är avföringen beigeaktig eller gul?

Jag tycker du ska göra så här:
    Imorgon (eller helst idag) ringer du till den mottagningen där de tog provet. Förklara att du är orolig och att du vill ha det ordentligt uppklarat. Fråga vad det kan bero på och vad du ska göra åt det. Fråga om det kan bero på din medicinering och om du i så fall ska pausa medicinerna eller byta till något annat. Kräv att någon insatt läkare ringer upp dig nästa dag och presenterar en plan för hur du ska göra. Det är VIKTIGT att du reder ut detta. Höga levervärden är inget att leka med. Även om det är lugnt nu så kan de ju fortsätta stiga om man inte gör något åt det och det vill vi ju inte.

Du har ju dessutom en grundsjukdom och ulcerös colit kan ju (precis som någon ovanför skrev) orsaka leverinflammationer. Två jobbiga sjukdomar samtidigt är ju jobbigare än en ensam. Med andra ord. Kräv en ordentlig uppcheckning snarast möjligt!

• Amazina

Ja du kan jobba som vanligt!

Svar på tråden Höga lever värden