• Cuthalion

Rivjärn utan blodvite

När jag var liten hade mina föräldrar en orange trefoting där man lade ner potatis/morötter/vadsomhelst. Med hjälp av en vev och ett lock kunde man sedan snabbt och enkelt riva ner allt utan att riva sönder fingrarna eller knogarna .

I en av otaliga flyttar har den dock kommit bort och är mycket saknad. Tyvärr kan vi inte hitta något liknande. Ingen av de matberedare vi har kollat på har möjlighet att riva så fint som man kan på ett vanligt rivjärn.

Någon här som vet om det säljs något liknande (eller precis likadan) fortfarande?

• Svar på tråden Rivjärn utan blodvite
  • sweetpea

Vi hade en precis likadan - en orange, också. Mycket användbar när man skulle göra potatisgratäng. Jag tror att mina föräldrar har kvar sin, men jag vet inte om de finns att köpa nya. Tyvärr - jag skulle gärna ha en egen.

• Flutterby

Min mamma har en jättebra kvarn att riva med, en orange, rejäl plastgrej från 70-talet, med cylindrar med olika "rivmönster" på. Den är skitbra, men jag kan inte hitta något motsvarande i butik i dag! själv har jag en "bytta" från IKEA med olika rivjärnslock, men den är livsfarlig, jag höll på att riva av mig halva handen en gång.
    Tyvärr blir det ju inte lika bra i matberedare.

Kanske kan man leta på blocket och Tradera efter en sådan som du beskriver, TS? Eller på loppis?

• Cuthalion

Tack för svaren men det är ju typiskt att allt som är riktigt bra och enkelt skall försvinna!

Får lära mig att tycka om palt och rivna morätter med blod i .

• lycra

Vet precis vilken du menar.. min mamma har en sådan som hon totalvägrade att ge till mig :) Dock hittade jag en i en hushållsaffär.. kostade runt 200kronor. Så de finns fortfarande om än i begränsad upplaga =)

• Cuthalion

Flutterby - Tyvärr saknade den de flesta skärbladen, däribland det viktigaste (för min del). Men tack för länken!

• Flutterby
    Cuthalion skrev 2008-04-17 15:42:11 följande:
    Tack för svaren men det är ju typiskt att allt som är riktigt bra och enkelt skall försvinna! Får lära mig att tycka om palt och rivna morätter med blod i .
    Eller kolla länken jag la in?
  • imsel

Ååå, en sån har mamma oxå.
    Funderar ju nästan på att sno den av henne.. men hon använder nog den ganska ofta..hmmm..
    Hon kanske kan få massa olika rivjärn av mig istället. undra om hon går med på det...?

Ni kan ju iallafall trösta er med att det är jobbigt att diska den där oranga sakan!
    och jag som tycker det är jobigt att diska vanliga..
    Tur vi har en sån från ikea..

• Flutterby
    Cuthalion skrev 2008-04-17 15:45:59 följande:
    Flutterby - Tyvärr saknade den de flesta skärbladen, däribland det viktigaste (för min del). Men tack för länken!
    OK, men du får väl hålla koll på om det dyker upp fler kvarnar där!
  • Cuthalion

imsel - Jo det kommer jag ihåg. Det var för månag delar som blev skitiga. Får fokusera på de dåliga sidorna av den

Flutterby - Får göra det

lycra - Det lät ju positivt. Bara att leta i butikerna man passerar med andra ord.

Svar på tråden Rivjärn utan blodvite