• Smulan27

Freja Barnmorskemottagning i Linköping

Är det någon som har erfarenhet av Freja Barnmorskemottagning i Linköping? Kan man gå dit som gravid i stället för att gå till Kvinnohälsan? Jag tycker inte att de är så trevliga och tillmötesgående på Kvinnohälsan så jag funderar på att gå någon annan stans.

• Svar på tråden Freja Barnmorskemottagning i Linköping
  • MerenwenElanesse och Tristan

nej det kan man inte de har endast rådgivning & olika vattengympa osv...
    Mödravård har de INTE. rekommenderar storken.

Kram

• affis

Hej. Nej, Freja har inte mödravård ännu.

Jag har gått på Storken på Hospitalstorget. De är landstingsanslutna och kostar därför ingenting, precis som på Kvinnohälsan.
    Min BM (Ann-Mari) har varit underbar och fantastisk, men alla jag har träffat där har gett mig det bästa bemötande och jag har känt mig väl omhändertagen och uppmärksammad. Sköna personliga lokaler är det också. Extra bra är att de inte har några telefontider, utan till dem kan man ringa när som helst mellan 8-17. Ta kontakt med dem, du kommer inte ångra dig. :)

• Fröken Sophia

Hej,

jag gick på Storken under min förra graviditet och kan inte alls rekommendera dem.

När jag gjorde rutin UL i v 12 så flyttades jag 10 dagar, TROTS att jag protesterade och förklarade att det inte var möjligt (jag skulle då testat positivt ca 3 dagar efter ÄL), så var det ingen som tog mig på allvar.

I v 20-21 gick jag till Anders Selbing, där visade det sig att bebisen var svårt sjuk, och vi avbröt graviditeten samma vecka.

Samma dag som vi var hos Selbing var jag hos min BM, och då var allt så perfekt så, livmodern hade växt som den skulle och hon var inte alls oroad över att jag flyttats så många dagar.

Min BM var dessutomn extremt trög och kom med en massa råd om saker som var fullständigt självklara.

Nej, nästa gång blir det Kvinnohälsan, utan tvekan...

• Vi 5

jag var inte heller nöjd med Storken. Det är två år edan jag gick där så det kan ju ha ändrats. Men om man på något sätt har en avvikande graviditet är det inte bra att gå dit. Det är tex jättesvårt att få läkartid eller sjukskrivning. De har ingen sjukgymnast kopplad till sig. Jag hade tex väldigt svår foglossning och fick aldrig vet att det fanns en mottagning på US för de som hade det tex, fast jag frågade om sådant.

Har också hört mycket positivt om kvinnohälsan och kommer nu gå dit.

• lifeleker

hej alla jag var på kvinno hälsan idag för första gången=) skall ha mitt första å e bara i v8.. min bm verkar jättetrevlig, tyckte både jag å min kille.. var jättenervös att ja skulle få en grinig kärring eller en jätteung utan erfarenhet... fick en mitt i mellan=) känns kalas får hoppas att hon fortsätter vara trevlig=)

• MalinEddie

Kanske kan du byta barnmorska?

Jag funderade också på att gå på storken istället för i mitt fall i Motala, men när man hör historier som din Fröken Sophia känner jag inte för det. Ska göra ett tidigt ultraljud hos Anders Selbing, verkar ju som kan lite på honom iallafall.

• Fröken Sophia
    MalinEddie skrev 2008-04-21 14:22:01 följande:
    Kanske kan du byta barnmorska?Jag funderade också på att gå på storken istället för i mitt fall i Motala, men när man hör historier som din Fröken Sophia känner jag inte för det. Ska göra ett tidigt ultraljud hos Anders Selbing, verkar ju som kan lite på honom iallafall.
    Anders kan du absolut lita på!

Man ska klart komma ihåg att skillnad i kostnad mellan Storkens UL-utrustning och Anders är ca 700 000 kr. Samt att Anders är expert!

Kosta på er ett besök hos honom allihop! Även om det bara är för nöjes skull, eller för att få ett 3D-UL!
  • MalinEddie

Fröken Sophia
    Vet du hur tidigt han utför ul?

• affis
    Vi3 skrev 2008-04-21 12:04:06 följande:
    jag var inte heller nöjd med Storken. Det är två år edan jag gick där så det kan ju ha ändrats. Men om man på något sätt har en avvikande graviditet är det inte bra att gå dit. Det är tex jättesvårt att få läkartid eller sjukskrivning. De har ingen sjukgymnast kopplad till sig. Jag hade tex väldigt svår foglossning och fick aldrig vet att det fanns en mottagning på US för de som hade det tex, fast jag frågade om sådant. Har också hört mycket positivt om kvinnohälsan och kommer nu gå dit.
    Jättesvårt att få läkartid eller sjukskrivning?? Nej, verkligen inte! Jag har träffat läkare två gånger på Storken och dessutom varit sjukskriven, vilket ju är mer eller mindre omöjligt med anledning av Försäkringskassan, inte på grund av någon läkare. Inga problem för mig.

Utrustningen och expertisen som Anders Selbing har (han kan jag också verkligen rekommendera) går inte att jämföra med någon BM, vare sig på Storken eller Kvinnohälsan. Anders är läkare och professor och föregångare inom ultraljudsundersökningar långt utanför Sverige. Men han gör också fel ibland, såklart. Har bekanta som han feldiagnostiserade, men det finns inga garantier någonstans, det måste alla förstå.

Glöm inte att man alltid får byta BM om man inte gillar den man får. Det gäller på alla ställen. :)
  • affis
    MalinEddie skrev 2008-04-21 14:44:55 följande:
    Fröken SophiaVet du hur tidigt han utför ul?
    Kolla på www.crocus.nu där han har information om sina undersökningar. Jag hade mailkontakt med honom innan vår undersökning där jag fick svar på alla frågor jag hade. :)
  • morrontrött

jag kan varmt rekommendera storken. gick där -05 med vår förstfödda och nu går jag där igen med bf 17 juni.

jag känner mig alltid väl bemött när jag kommer dit.

jag har aldrig varit på kvinnohälsan så jag kan inte jämföra mellan de båda.

• JoJo02
    MalinEddie skrev 2008-04-21 14:44:55 följande:
    Fröken SophiaVet du hur tidigt han utför ul?
    Jag var där på UL i v.7 (tror jag)
    Sedan igen för 3d UL i v.27
    Han är super bra.
  • JoJo02

Jag går på kvinnohälsan och har inga som helst klagomål. Tycker att jag fått ett bra bemötande.

• Vi 5

affis, så bra om det fungerade med läkartider och sjukskrivning på Storken för dig! Det är som sagt drygt två år sedan jag gick där och har hört att det var bättre innan. När jag började var alla bm utom en sjukskrivna och det var väldigt rörigt. Min bm var helt ok, men jag hade som sagt svårt att få läkarkontakt och kunde inte heller få hjälp med min foglossning.

Det bästa är nog att man provar sig fram själv så man hittar ett ställe och en bm man trivs med.

• Smulan27

Hej på er!

Tack för alla tips. Jag tror att jag ska ge Kvinnohälsan en chans, jag ska dit första gången i maj. Om jag inte är nöjd så kan jag ju be att få byta bm helt enkelt.

Ni som har varit hos Anders Selbing på UL, har ni gått dit av någon speciell anledning eller bara för att ni är nyfikna? Vad kostar ett UL hos honom?

• JoJo02

Jag var hos selbing i v.7 mest för att jag ville veta att jag verkligen var gravid. Hade svårt att tro på cb test. Hade inte ro att vänta 5 veckor på inskrivning hos bm.
    Sedan var vi i v.27 för 3d ul, bara för att det kändes kul att få se bebis på "riktigt".
    Priser finns på hans hemsida. 3d ul kostade 1500:- och det andra 700:- tror jag.

• Fröken Sophia
    JoJo02 skrev 2008-04-22 12:26:03 följande:
    Jag var hos selbing i v.7 mest för att jag ville veta att jag verkligen var gravid. Hade svårt att tro på cb test. Hade inte ro att vänta 5 veckor på inskrivning hos bm.Sedan var vi i v.27 för 3d ul, bara för att det kändes kul att få se bebis på "riktigt". Priser finns på hans hemsida. 3d ul kostade 1500:- och det andra 700:- tror jag.
    Oj v 7 lät tidigt, gjorde han VUL eller vanligt UL då?
  • JoJo02

Han gör inga VUL tror jag inte. Det var ett vanligt UL.
    Man såg inte så mycket, men man såg ju i allafall att hjärtat slog. Tog också blodprov för KUB test.

Svar på tråden Freja Barnmorskemottagning i Linköping