• Magiska under

Överös mig med bra anledningar att föda "vanligt"

Snittades förra graviditeten & tyckte det var super bra. Denna gången har jag beslutat att föda "vanligt" trots att jag är såååå rädd!! Värst tycker jag det är med själva utdrivningsskedet, alltså när barnet kommer ut! Resten är jag inte så rädd för längre.

Skulle behöva all hjälp jag kan få att komma över min rädsla! Någon som fött vaginalt och varit jätte rädd innan????

***Tindra 060915***Lillebror BF 080711***
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-18 08:32
    Ska tillägga att första snittet var planerat pga rädsla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-20 21:07
    Tack för alla svar! Har efter många om och med fått kejsarsnitt beviljat och det känns som det absolut bästa för mig och min familj.
  • Svar på tråden Överös mig med bra anledningar att föda "vanligt"
  • Dixabilly

Tack, det var skönt att höra!

• Håll min hand

har bara läst ts.

Jag har inte fött än.. men så här tänker iaf jag

* Miljontals andra kvinnor har fött vaginalt och klarat det galant.

*man slipper fula ärr på magen

*Man kommer snabbare i form efter vaginala förlossningen än efter ett snitt.

Sen tror jag att det är en sån häftig upplevelse,... det lär ju göra ont. Men det är det såklart värt.

Jag lägger mitt liv helt i deras händer.. sen får dt gå som det går.

Lycka till med allt!!

• Yoda123

Jag födde första barnet med snitt och mitt andra vaginalt.

Snittet var jobbigt, jag hade ont i operatonssåret, jag kunde inte hosta så jag blev väldigt slemmig i lungorna och medtagen. jag fick urinvägsinfektion av katetern. Jag hade dessutom ont i flera veckor och det var jobbigt när jag rörde mig. Sammandragningarna var nästintill outhärdliga för de gjorde så ont. jag har fortfarande ingen känsel i och runt ärret fast det gått 4,5 år.

Den vaginala förlossningen gjorde visserligen ont, men det är en övergående smärta. jag hade ont i ungefär fem dagar av stygnen, men kan inte ens jämföras med smärtan i op-ärret. jag var otroligt mycket med pigg, jag gick till och med till BB 2 timmar efter förlossningen. Dessutom är det den häftigaste upplevelse jag någonsin haft. Jag var så rädd innan att jag övervägde snitt, men jag är så slad för att jag inte valde det. Det var som en våg av smärta och avslappning, toppen var smärta och dalen var avslappning. Smärtan var jobbig, men jag använde mig av andning och lustgas. det var perfekt. Dessutom fokuserade jag inte på smärtan utan på bäbisen som skulle komma ut, jag tänkte mer öppna och ut. Det låter väldigt flummigt märker jag men det funkade för mig.

När vi får nästa barn så ska jag definitivt föda vaginalt och jag kan inte råda någon till snitt om de inte måste. Snittet var MYCKET tuffare och det tog längre tid att komma igen!

Lycka till!

• Yoda123

Om du är intresserad får du gärna läsa mina förlossningsberättelser i min blogg!

• Legolina

En grej tex är att barnets lungor förbereds på ett bättre sätt vid vaginal förlossning.

På svt1 i onsdags var det ett kejsarsnittförlöst barn som var medtaget och fick ligga i kuvös (han klarade sig bra sen ) pga komplikationer som enligt den barnmorskan uppstår i högre grad vid snitt än vid vaginal förlossning.

Vill du läsa en solskenshistoria med vag förl så läs i min "blogg".

Det är faschinerande vilka krafter man har inom sig!

• cizzon

att föda vaginalt var det häftigaste jag vart med om!!

du skriver ts att du är rädd för själva utdrivningsskedet, jag tyckte det var skönt att få börja krysta, man skulle ju äntligen få se sin lille då!! visst det gjorde ont men det tog ju inte lång stund!!

du kommer att klara det galant!!

• velle

Har inte provat kejsarsnitt men snittat ändå när jag opererade cystor och minns hur jag tänkte att "tänk om man hade haft en bebis att ta hand om nu?"

Visst gör det ont att föda vaginalt, men vilken jävla KICK det är när ungen är ute!!!

Prova! för det är en upplevelse som du kommer att dela med flertalet morsor under resten av ditt liv!

Lycka till!

• Yayo

en br aanledning ä ratt du får föda ut ditt barn =)

• charlie och novas mamma

ja blev akut snittad me första barnet å födde de andra vaginalt. Ja ser BARA fördelar med att föda vaginalt, dock va min största rädsla att föda me snitt,så när de skulle ske vart ja så fruktansvärt rädd! ja har aldrig vart så rädd i hela mitt liv! de va så läskigt å ligga där å de talar om att nu börjar vi å man känner hur de sliter i en innut i! fy fan! å sen tar de ut bebisen å drar typ.. å sen kan man inte röra sej på nått dyng å de gör ont å näääää aldrig mer ett snitt!

Att föda vaginalt va så bra! ja va liv rädd för krystvärkarna dock men allt gick kanon bra å gick på aurora samtal innan de va dags vilket hjälpte mej fruktansvärt mkt!
    De va en så jäkla frän öpplevlse å föda fram sitt barn helt själv, å man mådde sa bra efteråt å man kunde gå man kunde ducha å kissa själv utan problem å kunde angagera mej mer i barnet å byta blöja å klä på å amma ordentligt. Fick å ka hem efter 8 timmar och vi svängde in på MC donals å köpte mat på vägen hem å åkte hem å visa brorsan sin lille syrra å man mådde jäkligt bra gämfört me snittet. Inget slår en vaginal förlossning enligt mej! helt underbart! gjorde dock skit ont just när barnet skulle födas fram me heldre de en att vara helt skräckslagen när barnet ska skäras fram!!!

Lycka till nu =)

• Saaaraa

Jag startade också en sån här tråd för måånga månader sen, innan min dotter kom.

Jag födde vaginalt och det är jag så himla glad över. Slippa ärret på magen och ha så där ont efteråt.

Förlossningen gick kanon och vi var bara inne på förlossningen i 8 minuter innan hon var ute. Åkte hem dagen efter och gick ut och handlade med vagnen dagen därpå.

När jag låg på BB så kände jag att jag inte passade in, jag kände inte ens av att jag fött barn. Hade inte ont någonstans så det kändes bara som om att någon hade gett mig min dotter utan att jag behövt göra någonting. Kvinnan jag delade rum med hade blivit snittad och var inne på sitt 4:e dygn när vi kom dit, hon låg i sängen hela tiden eller gick lite sakta till toaletten med gåstolen. Kunde inte röra sig ur fläcken och sköterskorna fick komma in stup i kvarten och ge henne smärtstillande. Hon kunde inte göra någonting själv så hon fick ringa på hjälp så fort hon behövde något eller ville kissa. Själv struttade jag runt i korridorerna med min plstbalja vagn hela natten.

Svar på tråden Överös mig med bra anledningar att föda "vanligt"