Inlägg från: Stor mamma |Visa alla inlägg
  • Stor mamma

Spindlar- en knepig sort

Lade det under husdjur då Familjeliv inte har en rubrik vilda djur.

Vår fasad, har eternit målad gul, är täck av spindlar. Stooooora spindlar 5 cm utan benen inräknade. Hårda som skalbaggar. Nattedjur, kommer vid mörkrets inbrott.
    En eternitplatta har minst 2 mest 5 spindlar på sig. Jag är livrädd för dessa otäckingar. dom dör inte av spray (provat insektsmedel) dom ramlar ner men efter en stund klättrar den upp igen.

1, vad är det för spindel
    2, går dom få bort??

• Svar på tråden Spindlar- en knepig sort
  • Stor mamma

Jag försökte ta kort igår.

Blev inge bra bara suddigt

Gubben skall fånga en på söndag kväll skall vi skicka den till göteborg för att se vad det är.

Liknar inte avloppsspindlar. Har jämfört. Har ej sett dessa nogonstans på nätet heller. Dessa har ett hårt skal på ryggen kan man säga. Påminner om en skalbagge.

• Stor mamma

Nej det är det inte. den är klotrund i kroppen, kolsvart blank. Minsta jag sett är ca 50 öring i kroppen och benen sen uppå det. största är som en femma. Dom väver inga stora nät. pyttenät och sen sitter dom där hela natten. petar man med fingret mot den så springer den mot fingret. jätteläskig sort. Kommer INTE in trots att fönster står öppna.

• Stor mamma

Har kollat där den finns inte med.

Vet inte vad det är. vi skall i allafall skicka den till Åke lindelöw, inst. för entomologi i uppsala. Hittade adressen på nätet nu. dom borde ha svar.

Dom har suttit här sen vi flyttade in, i vintras undrade vi vart dom var, men vi fick svar när vi i januari städade ur vårt skräpförråd. där var dom.

• Stor mamma

Vi fick iväg en spindel med posten idag. Så nu väntar vi på svar

• Stor mamma

mmm tycker vi med framför allt hur vi skall få bort dem

• Stor mamma

Har försökt fota dom men det blir bara blurr. Jättesynd för dom är äckliga.

• Stor mamma

Har inte fått svar än... synd.

Bara inte den stackars spindeln fastnat någonstans med posten. Då tycker jag riktigt synd om den

• Stor mamma

Våran misse blev biten av en av dessa den försökte äta upp. svullnade upp som en ballong. Har foto på kissen när hon såg sån ut. Jag vet att det var en sådan spindel då vi hittade ena halvan av den på golvet. *ryyyyyyssseeeeerrr*

Vill ni se kissen hur hon blev??

• Stor mamma

Hejsan alla spindelvänner/hatare.

Nu ryker våra äckliga spindlar.

Detta är en skuggspindel. Att jag inte kände igen den på bild var för följande orsak.

1, den ser olika ut beroende varifrån i landet den kommer.
    2, Dena har ett hårdare skudd då den utvecklat detta i den del av landet vi bor i.

Bara honorna syns i sina när på fasader i närheten av våtmarker och vattendrag.
    Nu kommer insecta idag och sprutar hela huset. Detta får göras ofta de närmsta åren

• Stor mamma

ja nu är det snart över om nått år kommer dom att lämna detta näste dom tagit som sitt

• Stor mamma

Jodå det har lilla missen fått av dessa jobbiga saker

Ayya skrev 2008-04-28 13:32:50 följande:
    Har inte följt tråden så bra... men hade inte katten blivit biten och fått nån allergisk reaktion?
    [/citat]

Flera kommer när dessa dött men till slut finns det så mkt gift på väggarna att dom söker sig annanstans
    Krisselina skrev 2008-04-28 13:23:28 följande:
    [citat]
    Om något ÅR?? Jisses, försvinner de inte direkt?
  • Stor mamma

Jag har kontakt med slu och berättat allt. Och jo känsliga människor och djur kan reagera på bett av spindlar. Denna sort tillhör samma familj som korsspindeln

• Stor mamma
    Ayya skrev 2008-04-28 20:11:15 följande:
    Usch.. läste om spindlarna och det står ingenstans att de skulle vara giftiga. Du får berätta för spindelmänniskorna vad som hänt... Stor mamma skrev 2008-04-28 19:49:50 följande:
    Jag skrev och berättade vad som hänt vår katt. Detta fick jag till svar av slu

Hej!

De är giftiga på så sätt att de innehåller gift, vilket nästan alla spindlar gör. Men för oss människor är de inte farliga. Jag vet inte hur farliga de är för katter, äter de upp spindeln äts ju också giftet upp. Svullnaden tyder ändå på en viss känslighet mot giftet. Det är också olika för olika individer hur känslig man är, som med getingstick till exempel. Ta kontakt med en veterinär om ni är oroliga. Hoppas att er katt mår bättre.
  • Stor mamma
    Tummelisa06 skrev 2008-04-29 16:36:15 följande:
    Jo men om katten svullnat upp kanske fanskapet har bitit eller vad nu en spindel gör.. tycker inte det skulle svullna upp om kissen ätit och fått i sig.. då måste de ju ha ganska starkt gift..
    Jag tror oxå att den fått sig ett bett och att hon då var lite överkänslig. För senare har hon lekt med getingar och ingen svullnad alls har uppstått. Alla spindlar har gift i sig dock inget farligt för oss människor. Så tolkade jag hennes svar
  • Stor mamma

jo det är säkerligen samma sort. och storleken kan variera beroende på hur mkt mat osv dom har tillgång till. bläää

qenzo skrev 2008-04-30 13:42:46 följande:
    Ja alltså den jag hade på köksgolvet var säkerligen 4 cm över kroppen endast. Det är den största spindel jag sett i landet :sOch steeeenhård.Så 5 cm låter inte alls omöjligt, för jag kan till 99% säga att det är samma sort vi pratar om.
Svar på tråden Spindlar- en knepig sort