• Millan83

Tror du denna klänning går att sy?

Jag fick ett infall, vill hemskt gärna sy en klänning! Är inte så mycket för att sy efter andras mönster så jag har ritat en egen. I paint dock, sorry! En väldigt enkel dock och det kanske passar mej som är ovan.

Men det kanske finns någon som håller på och kan säga om det är rimligt eller ej! Kan inte sy dragkedjor heller så jag tänkte ta lite stretchigt tyg och sedan så kan man ju smala av den i midjan med knytningen!

Och; tror ni det blir fint?? =)

Hoppas ni får ut något av bilderna på min blogg!

millarules.blogspot.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-18 16:23
    Jag ska köpa lite billigt tyg/underlakan på ikea nu och göra en prototyp idag! Börja iaf.. Kanske med en liten underkjol i billigt spetstyg! Kostar det billigt blir det lätt så! ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 11:31
    nu finns det bilder på bloggen! =)

millarules.blogspot.com

• Svar på tråden Tror du denna klänning går att sy?
  • Millan83

ingen som har något klokt att säga? bilder finns på bloggen och jag tjänar INTE pengar på besökare! =)

• lillasnurre

Jag tror att det går, men att sy kjolen så som du tänker gör att det blir VÄLDIGT mycket vidd i den. Det kanske inte blir så snyggt med ett tjockt svart tyg. Då är det bättre med ett tunnt tyg. MEN med ett tunnt tyg så riskerar hela klänningen att fara upp vid minsta vindpust och du blir lite som Marilyn Monroe..... Hm.... livet tror jag kan funka, men kjolen skulle jag fundera mer över....

• Millan83

okej!

tack för input.. ja, det är tänkt att det ska bli mycket vidd, men det kanske blir lite väl.. :S

ska fundera lite!

• FrökenChockrosa

Jag har sytt en liknande klänning för något år sen, utan mönster, dock hade jag en kjol som jag klippte efter. Dock var den flikig nertill och därmed fållades den inte, det är en av mina favoritklänningar!

Om du har stretchtyg behöver du inget band om du inte vill ha det som en fin detalj. Dock bör du nog fästa banden på framsidan annars är risken att det inte blir slätt och att det glider lite, antar att du vill dölja sömmen som blir i midjan av klänningen.

Överdelen av klänningen syr du ju som en tub. Högst satte jag en 2,5 cm bred hård resår som gjorde att klänningen hölls uppe bättre. Den sydde jag direkt på och vek in, utan något krångel.

Det enda som egentligen var svårt var att nåla och sy på kjolen på överdelen för att det inte skulle bli skevt när jag sydde fast dem. Sen brukar jag tråckla ihop lite för hand, då är det betydligt lättare att prova innan man syr ihop det på riktigt.

Lycka till!

• Millan83

å en massa smarta idéer där! =)

det lila är tänkt för att dölja en tjockismage och kunna skapa en midja lite lättare ifall det blir svårt att få till med bara tuben!

nederdelen vet jag inte riktigt om jag ska fålla eller ej..

du har ingen bild på din?

• Millan83

inbillar mej att det blir ett snyggare fall på kjolen om man sätter ihop flera delar än om man tar ett par meter tyg, syr ihop till en stor tub och drar ihop ena änden med gummiband!

vad tror nån?

• FrökenChockrosa

Jag har nog ingen bra bild tyvärr, man ser inte klänningen så bra, och nu tog jag ju inte med den, men är hemma igen på måndag och kan kanske ta en bild då.

Såg nu att min avskurning inte var i midjan utan något längre ner. En tubtop eller liknande visar ju tyvärr alla kurvor man harså ett band kanske inte är så dumt.

Jag fållade ju inte min kjol eftersom den var flikig nertill då det ganska omöjligt att få till det snyggt plus att tyget inte fransade sig. Men om klänningen är lång överallt bör du nog fålla den för annars är risken att det inte ser snyggt ut, trikå har kan ha en tendens att rulla sig lite om man inte har en fåll som håller nere den.

Hoppas att du får ihop något!

• Millan83

okej! tack igen för alla tips! jag har köpt vanligt bomullstyg nu som jag ska börja med imorn. ska sy en prototyp innan jag köper lite dyrare material!

vad tror du, behöver man som en linning överst på kjolen innan själva livet, eller kan man ha "våderna" som jag har direkt på livet?

• Cornellia

Det blir MYCKET snyggare att sy i våder än att sy en tub.

Vidden kommer bli helt sjuk om du gör så där. På dom knä långa klänningar jag sytt så har jag haft 6-8 våder, där nedre kanten varit som högst 50 cm, har räckt alldeles ypperligt.

Att sy våder är ju enkelt. mät bara hur långt du har runt om där du ska ha "midjesömmen". bestäm hur vid klänningen ska vara med hjälp av ett snöre eller band, och dela båda dom måtten på antalet våder. Lägg sedan till sömsmån.

Om du vill fålla så kan du juh använda fållfix, sånt där "lim" band som du stryker på.

Millan83 skrev 2008-04-18 16:31:10 följande:
    inbillar mej att det blir ett snyggare fall på kjolen om man sätter ihop flera delar än om man tar ett par meter tyg, syr ihop till en stor tub och drar ihop ena änden med gummiband! vad tror nån?
  • Millan83

superbra tips! ja, det lutar ju mer åt våder! =) känns som att det verkar lite mer "arbetat" också! lite proffsigare! ;)

• FrökenChockrosa

Hur går det med sömnaden?

Vill bara varna angående fållfix, det blir inte bra om man tvättar det för många gånger, satte det på ett par byxor som jag akut var tvungen att fålla upp. Men när jag hade haft det ett tag och endast tvättat efter tvättråd så blev det som limrester på baksidan och det var inte trevligt! Annars är det ju ett smidigt sätt att fålla på.

När jag sydde min klänning tror jag att jag hade ett fram och ett bakstycke till livet för att få finare passform över bysten. Men minns inte riktigt hur det var för jag gjorde den kvällen innan jag skulle ha den och då var det som alltid lite bråttom... ;-D

• Millan83

haha =)

jadu.. har klippt alla bitar till kjolen och peppad för sicksackning! då börjar maskinen krångla mer än vanligt och det går inte att sy! är sååå arg och less nu!

funderar på att dra till ikea och köpa en maskin för billig penning!! men det har jag inte råd med förrän på fredag. snacka om dubbelt antiklimax!!!

• Millan83

nu har jag äääntligen lyckats sicksacka alla kjoldelar! ska ta en paus i solen innan jag syr ihop dem! ska få låna en maskin av en vän ifall den krånglar igen!

Svar på tråden Tror du denna klänning går att sy?