• English rose

vanligt att kräkas under förlossning?

Jag har visserligen fött barn en gång förrut och då slapp jag kräkas under förlossningen, men inför den här gången är jag lika nojig igen. Jag har total kräkfobi. Vet att man kan kräkas när barnet passerar en viss punkt på väg ut, men har också hört skräckisar om kvinnor som kaskadkräkts hela förlossningen igenom.

Många som sluppit?

• Svar på tråden vanligt att kräkas under förlossning?
  • Mamma0507

jag kräktes med min andra flicka, tror det berodde på lustgasen.

• MaLiNnn
    Mamma0507 skrev 2008-04-24 18:47:41 följande:
    jag kräktes med min andra flicka, tror det berodde på lustgasen.
    ja visst måste det va det, för jag hade lust gas i masssssa timmar min förlossning tog 38 tim och slutade i kaos så det MÅSTE va den jävla lustgasten fyyy fan mår illa nu.
  • elision

PEPPRI...jag lånar ditt inlägg=)))

• MaLiNnn
    Peppri skrev 2008-04-24 17:54:32 följande:
    Har oxå kräkfobi (och kan också rekommendera www.emetofobi.se). På något sätt lugnar det inte mig att alla säger att när man väl är där så spelar det ingen roll, för man har annat att tänka på. Jag tror säkert att det är så, men det är svårt för mig att ta in. För när jag mår illa och tror jag ska kräkas så får jag panik och börjar skaka och gråta (har dock inte kräkts på 20 år). Det är den reaktion jag känner till och kan relatera till. Så jag är ändå asrädd för att kräkas under förlossningen. Jag vet att jag inte kan göra något åt det, så jag försöker slappna av. Ibland går det bra, ibland inte. Men min man är oerhört bra på att stötta mig när jag blir så där och jag ska även ta upp det i mitt förlossningsbrev.Hehe, vad långt det blev. Kanske lite egenterapi...
    Så bra skrivet samma här jag kan börja tjuta sammtidigt som jag gråter och kallsvettas! är det på natten så vågar jag inte ens sova ifall att ag vaknar och måste gräkas och ej kan stoppa det:( jag kan räkna på en hand hur många gg jag har kräkts i mitt liv. Alla dem andra gg har jag gjort ALLT för att ej kräkas.
    Det tar på massa enerigi när man mår så.
  • MaLiNnn

Men är det fler här som inte har nåt imot typ när ens barn kräks men känner så som jag skrev ovan bara ang sg sj. För så är det för mig. Men är det nån främling som kräks då flyr jag!

• Sophia

Jag kräktes pyttepytte helt plötsligt bara. Inget jag hann tänka på och jag är inte heller någon fan av att kräkas precis (vem är det)
    Det enda jag tänkte på då var att jag inte hade någon hårsnodd och håret ramlade ner i den där papperstuben man får kräkas i och min man bara stod där och höll inte i håret! Jag röt något om det åt honom stackarn, haha.
    Han var lite för stissig tror jag för att tänka ut det själv

• Peppri

Det trista med emetofobi är att det känns som lite tabu över det hela. Jag hade ingen aning om att det var så vanligt förrän jag hittade en tråd om det på fl och sen emetofobi.se. Tyvärr skäms jag lite själv, för när vi var på profylaxkurs och kursledaren frågade om vi hade något vi oroade oss för vid förlossningen så vågade jag inte säga något! Och det är knappt jag vågar ta upp det med bm heller. Känns ok att skriva det i förlossningsbrevet, för då behöver man inte säga det ansikte mot ansikte till att börja med. Men jag vet inte varför jag skäms. Men det är väl det att jag känner mig så extremt löjlig för att jag är så rädd. Jag menar, hur farligt är det egentligen??? Men så är det väl med alla fobier - det är inte logiken som styr

• blommanigbg

Jag kräktes en hel del..

• Therace

Jag kräktes lite 2-4 ggr hemma under de två närmsta timmarna efter att värkarna startat, sedan gick det över och mådde jättebra resten av tiden.

Svar på tråden vanligt att kräkas under förlossning?