• Anonym (Mattanten)

Kliande blåsor under fötterna!

Jag har blåsor under fötterna titt som tätt som kliar något fruktansvärt! De ser bruna ut och små, ser nästan ut som herpesblåsor, sådana anhopningar ni vet.

Herpes har jag inte och det har jag aldrig hört talas om att man kan ha på fötterna. När jag kliar på blåsorna går det till slut hål på dem och då slutar det klia, och det kommer ut en klar vätska. Men nästa dag har det dykt upp nya blåsor, även på händerna får jag ibland.
    Antar att det "smittar" från fot till hand.

Ibland torkar blåsorna ut, men då kliar det för att det är torrt...

Någon som känner igen detta och kan berätta vad det är och hur jag ska behandla det? Jag frågar här innan jag ringer till doktorn, kanske har ni svar.

Kan ju berätta att detta började när jag var gravid, innan dess har jag aldrig haft dessa problem. Nu är mitt barn 1½ år.

• Svar på tråden Kliande blåsor under fötterna!
  • Anonym (Mattanten)

...fast dessa sitter ju till 80% på händerna, det gör ju inte mina.

• skrållan2

Det låter som mul och klövsjukan. både min son och dotter har haft det. De hade både händer och fötter fulla med kliande blåsor. De försvinner av sig själv. Det ända jag kunde göra var att ge tavegyl.
    Lycka till.

• Anonym (Mattanten)
    skrållan2 skrev 2008-04-18 19:48:02 följande:
    Det låter som mul och klövsjukan. både min son och dotter har haft det. De hade både händer och fötter fulla med kliande blåsor. De försvinner av sig själv. Det ända jag kunde göra var att ge tavegyl.Lycka till.
    Men dessa har jag haft i 1½ år eller mer...
  • Anonym (Mattanten)
    skrållan2 skrev 2008-04-18 19:48:02 följande:
    Det låter som mul och klövsjukan. både min son och dotter har haft det. De hade både händer och fötter fulla med kliande blåsor. De försvinner av sig själv. Det ända jag kunde göra var att ge tavegyl.Lycka till.
    Det är inte höstblåsor du menar då? Mul- och klövsjuka är ju mycket sällsynt hos människan enligt denna länk:

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/mul-och-klovsjuka/
  • snuttP

Kan det va psoriasis?? Googel psoriasis fot och sök på bild så kanske du får upp nåt som liknar det du har. Va min första tanke. Är det de, så sök läkare.

• 5barnsmamman

Man kan helt klart få herpes på fötterna. Min son har det på fingrarna.

Stolt mor till fyra
  • Auris

Jag tänkte också föreslå hand-fot-munsjukan (mul- och klövsjukan) först men sen så såg jag att du haft det i 1½ år så då är det inte den - den går ju över på några veckor.

Jag vet inte alls vad det kan vara och jag misstänker att du måste gå till en läkare för att få veta vad det är. En hudläkare kan säkert säga vad det är och även ifall det finns någon behandling. Har du tur kanske även en duktig distriktsläkare kan hjälpa dig - annars kan de i vart fall skriva remiss till hud.

• Anonym (samma här)

Blåsor på fötterna är fotsvamp! Har också haft det nyligen. Det tog säkert ett halvår innan jag fick prata med en sköterska som talade om vad det var. Trodde innan att det var graviditetsklåda eller allergi, men inte det! Kolla om du hittar fakta på sjukvårdsrådgivningen.se
    Köp fotsvampsmedel! När jag behandlade ammade jag så det var inte så lätt att hitta medel man fick använda. Fick utskrivet Dactakort. Svamdödande och lite kortison. Men det finns ju dunderkurer på apoteket om man inte är gravid/ammar.

Ang. blåsor på händer så får jag även det ibland. Små små vätskefylldablåsor. En och en åt gången, inte så ofta. Mamma får det också och hon säger att det är en typ av allergi att man reagerar på nåt. Tror det stämmer...

Svar på tråden Kliande blåsor under fötterna!