• Hedvigoelvis

Någon som haft sendrag/kramp i magen när ni vänt er i sängen eller liknande?

Hej,
    jag har ibland fått en skärande smärta när jag legat på rygg eller sidan och sedan ska resa mig. Det känns som sendrag/kramp. Det har bara hänt när jag legat ner. Min Bm sa att hon trodde det var förvärkar för det hände när jag var hos henne. Hon skulle ta blodtrycket liggande och jag fick ligga på rygg på den hårda britsen och då kände jag att det var på gång. Hon sa att livmodern blev hård, men det borde den ju bli om man får kramp också eller? Jag trodde förvärkar skulle kännas lindrigt mer molande typ i ryggen eller so menssmärtor. Snälla om du vet eller varit med om detta är jag jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Någon som haft sendrag/kramp i magen när ni vänt er i sängen eller liknande?
  • fia sthlm

hmm. jag vet inte riktigt.
    Jag har haft mycket sammandragningar och då blir livmodern stenhård och det känns obehagligt men det är ingen "smärta".
    Har också fått sendrag i magen, alltså då man ligger i sängen och ska vända sig eller sträcker på sig, vilket gör svinont och känns ungefär som kramp, men då blir inte magen hård.

• melonfabriken

jag har också varit med om liknande smärta och det var inte förvärkar eller sammandragningar utan mer som en "slitande" smärta över magen... får också det när jag legat i sängen och kan vakna på natten och ha ont.. min BM trodde det berodde på sträckning av livmodern när man legat på sidan ett tag och sa att jag skulle bulla upp med kuddar under magen... svårt att veta om det är samma smärta vi känner=)

• Eisa

förvärkar är väl inte SKÄRANDE? Jag tror det är nåt annat du känner faktiskt.  Ligament eller nåt. Jag har lite lika faktiskt. Känns det inte HELA livmodern för dig? För mig är det bara på en punkt, samma smärta som när man sträckt sig.

• Eisa
    melonfabriken skrev 2008-04-18 20:50:34 följande:
    jag har också varit med om liknande smärta och det var inte förvärkar eller sammandragningar utan mer som en "slitande" smärta över magen... får också det när jag legat i sängen och kan vakna på natten och ha ont.. min BM trodde det berodde på sträckning av livmodern när man legat på sidan ett tag och sa att jag skulle bulla upp med kuddar under magen... svårt att veta om det är samma smärta vi känner=)
    Hon sa sträckning alltså? För det är precis så det känns för mig.
  • Hedvigoelvis

Gud vad gulliga ni är, började bli livrädd för förlossningen. Jag har känt mig ganska trygg innan, men när BM sa att det bara var början tänkte jag att ska det kännas så här är det kört från början! Ja vet inte om livmodern blev hård, det var BM som sa att den blev det. Jag tyckte själv att jag fick sendrag/kramp i ena sidan av magen från ljumsken upp till revbenen ungefär. Det höll i sig kanske 20 sek men gjorde fruktansvärt ont!

• fia sthlm
    Hedvigoelvis skrev 2008-04-18 20:55:26 följande:
    Gud vad gulliga ni är, började bli livrädd för förlossningen. Jag har känt mig ganska trygg innan, men när BM sa att det bara var början tänkte jag att ska det kännas så här är det kört från början! Ja vet inte om livmodern blev hård, det var BM som sa att den blev det. Jag tyckte själv att jag fick sendrag/kramp i ena sidan av magen från ljumsken upp till revbenen ungefär. Det höll i sig kanske 20 sek men gjorde fruktansvärt ont!
    Låter helt klart som sendrag och inte förvärkar.
    Det brukar kännas nerifrån ljumsken på mig med och skär uppåt.
    Förvärkar eller sammandragningar är mer som molande mensvärk ungefär, och ska inte "skära" som det gör när man får kramp eller sendrag.
    Tror du kan vara lugn
  • little pink lady
    Hedvigoelvis skrev 2008-04-18 20:55:26 följande:
    Jag tyckte själv att jag fick sendrag/kramp i ena sidan av magen från ljumsken upp till revbenen ungefär. Det höll i sig kanske 20 sek men gjorde fruktansvärt ont!
    Exakt detta vaknade jag en natt av, blev jävligt rädd just då iom att det höll i sig så påss länge. Men sen lugnade jag mig och somnade om. För min del var det inget att oroa sig över då allt sett som vanligt ut efter det.
  • little pink lady

fia sthlm skrev 2008-04-18 21:13:21 följande:

Låter helt klart som sendrag och inte förvärkar. Det brukar kännas nerifrån ljumsken på mig med och skär uppåt.Förvärkar eller sammandragningar är mer som molande mensvärk ungefär, och ska inte "skära" som det gör när man får kramp eller sendrag.Tror du kan vara lugn
    Tror också vi hade någon typ av senadrag. Mina förvärkar känns mer mittpå magen och magen blir hård (för mig gör det inte ont - mer obehagligt). Medan senadraget var på sidan och gjorde panikont, kunde inte röra mig.
  • Håll min hand

Hej! Kände av liknande din beskrivning ikväll senast. Första gången dock.. men det var lite obehagligt. För mig kändes det som kramp/håll på höger sida om magen som höll i sig och sen kändes av i vågor. Lite läskigt.. tänkte att "det här kan väl inte vara värkar"..

hehe. lustigt.. tror nog att det kan ha varit nån sträckning eller nå av nå slag!

Kännder du av det ofta ts?

• Xay1de

Det är musklerna som spökar. Jag hade ASONT flera dagar i rad för några veckor sen och då sa bm att det inte är så ovanligt. Det är ju ändå rätt trångt därinne och musklerna och ligamenten är rätt spända. Det behövs inte mycket för att man ska få en liten sträckning eller muskelbristning.

Till mig sa hon att det tyvärr bara är att lida sig igenom det och ta en värktablett om det blir för outhärdligt. Kan säga att jag tillbringade MYCKET tid i badkaret för att mjuka upp dom stackars musklerna

• Mamma Maj08

Har också fått sendrag på sidan av magen....
    plus i vaderna....känner mig helt blå slagen....

• Idah84

Jag hade nåt liknande, särskilt om jag låg förlänge på vänster sida, gjorde så ont så jag inte klarade o vända mig själv utan hjälp.. Min BM trodde det berodde på några ligament/livmodern som växte ojämnt... Slutade efter ett tag o har nu inte kännt det på länge..

• Elisabeth1979

Känner igen smärtan. Har jätteont framför allt på nätterna och har oerhört svårt att vända mig i sängen. Det drar och sliter och jag känner också den här skärande känslan. Känner mig väldigt stel i hela kroppen. På dagarna är det lite bättre, precis som man är mjukare i kroppen då.

Jag är också väldigt öm/har ont inuti slidan. Någon som vet vad det beror på? Har svårt att gå pga av det. Kan det vara slivmodertappen som håller på att tänjas ut? Har 4 veckor kvar till bf.

• estrell

Japp, om jag vänder mig hastigt eller så, tror det blir lite kramp i ligamenten ibland, känns typ som när man får kramp i vaden fast i magen istället, jäääkligt oskönt!!

• AnnaGBG

Jag tror inte heller det är förvärkar!

Vet ju inte om vi menar samma smärta här men jag väntar mitt tredje barn och har under alla graviditeter haft en skärande smärta ganska långt ner i magen på höger sida. ( som i höjd med naveln och ner någon decimeter ca )

Det känns som om något krampar eller möjligtvis dras ut och det känns som om någon sticker kniven i en. Och vrider ett par varv. Det händer oftast när jag ligger ner eller suttit stilla. Och det har hänt hos barnmorskan också - vid magmätning.

Värkarna känns inte alls som det där, för då tror jag att jag hade dött efter första förlossningen

• skrållan1978

nää det där e  INTE förvärkar, så har jag typ jämt nu, o det är ligamenten som sträcker sig i livmodern, typ, sendrag=)))) gör förbannat ONT o det går inte o göra nåt åt det, bara o invänta att det ska gå över.. ajajajajaj

Nummer 5 i magen=)
Svar på tråden Någon som haft sendrag/kramp i magen när ni vänt er i sängen eller liknande?