• ingelaS

Dumle kladdkaka

Min syster bakade en grymt god kaka när hon fyllde år, bara måste dela med mig av receptet, den är underbar

För 6-8 personer.

Ingredienser
    100 g smör
    1 påse dumlekolor (120g) eller dumle minibites
    2 ägg
    3 dl socker
    1½ dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    ½ tsk salt

Gör så här
    Smält smöret och dumlekolorna i en gryta. Vispa ägg och socker. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
    Häll i smör och dumleblandningen. Häll smeten i en smord och bröad ( gärna kokos) rund form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 20 min. Om du inte vill ha den så lös kan du med fördel göra den dagen innan eller att den får kallna helt.
    Servera med lättvispad grädde.

(TIPS: Blir ännu mer dumle-smak om man drar ner 1 dl på sockret, samt minskar på kakaon med 1-2 msk )

• Svar på tråden Dumle kladdkaka
  • Camilla D
    ÄlskadeUnge skrev 2008-05-08 15:37:24 följande:
    Ingen som har ett bra recept på vanlig kladdkaka? Hittar inte mitt och jag tänkte baka nu..
    100 gram (eller 1 dl flytande) margarin
    2 ägg
    3 dl socker
    1½ dl mjöl
    1 tsk vaníljsocker
    4 msk kakao
    1 kryddmått salt

Jag häller i allt och blandar med en träsked. In i ugnen, mitten i 175 grade i 15-20 min. Kan vara LITE lös när man tar ut den, stelnar sedan.
  • ÄlskadeUnge
    Camilla D skrev 2008-05-08 16:36:41 följande:
    100 gram (eller 1 dl flytande) margarin2 ägg3 dl socker1½ dl mjöl1 tsk vaníljsocker4 msk kakao1 kryddmått saltJag häller i allt och blandar med en träsked. In i ugnen, mitten i 175 grade i 15-20 min. Kan vara LITE lös när man tar ut den, stelnar sedan.
    Tackar
  • beadis

Camilla D skrev 2008-05-08 16:36:41 följande:

100 gram (eller 1 dl flytande) margarin2 ägg3 dl socker1½ dl mjöl1 tsk vaníljsocker4 msk kakao1 kryddmått saltJag häller i allt och blandar med en träsked. In i ugnen, mitten i 175 grade i 15-20 min. Kan vara LITE lös när man tar ut den, stelnar sedan.
    det receptet använder jag oxå...gjorde precis en nyss :)
  • FridaNiklasson

ska den vara lös när man tar ut den? tycker den e väldigt kladdig efter 20 min..

• Sara Li

Ja det ska den, den stelnar när den svalnar. Och ännu mer när man sedan sätter den i kylen.

FridaNiklasson skrev 2008-05-15 12:49:04 följande:
    ska den vara lös när man tar ut den? tycker den e väldigt kladdig efter 20 min..
  • LabLover
    FridaNiklasson skrev 2008-05-15 12:49:04 följande:
    Ja, den blir nästan lite mousse-aktig tycker jag. Blir bra när den svalnat.
    ♥ Underbara döttrar födda juni 2005 & mars 2008 ♥
  • FridaNiklasson

hmm kanske ja lät ha in den för länge nu då...shit oxå... jaja.. får väl göra en till annars...har ju en extra påse dummle..

• Sara Li

Jag har just satt in en vanlig kladdkaka, Dumle hade jag inga hemma och ingen annan choklad heller...

• Hanna och KungKenny

På tal om dumle testade jag att göra en vanlig sockerkaka med hackade dumlebitar i.. Mycket smaskens och kladdigt.. =D

• lindaha

Nu har jag också provat after eight kladdkakan och den var verkligen himelskt god!

• Noomi

Testade i helgen, fast då blev det med hälften så mycket socker eftersom jag tycker att det blir alldeles för sött annars. Verkligen jättegott!

• pemma

tänkte laga kakan ikväll.. men såg ja e utan vaniljsocker? blir de skillnad på smaken att de gör något? Ni som minska på socker, minska ni på kakaon också? Hur blev de?

• vera82

Jag minskade på både sockret och kakaon och den blev kanon

• Ellani

Nu har jag den i ugnen, blir smarrigt tills imorrn, efter alla sillar och jordgubbar (om någon orkar )

• Camilla D
    vattenspAnn skrev 2008-05-06 14:35:31 följande:
    Den ska jag testa ikväll! Här kommer ett annat SUPERGOTT tips på dumlekakor:Dumlekakor200 gr smör1 dl socker3 dl mjöl1 tsk bakpulverDumlekolorNoblesseBlanda och rulla till 20 bollar och lägg i aluminiumformar.Tryck en halv dumlekola i varje boll och grädda i 10-12 minuter i 175 grader. (Jag gräddade dom liite längre)Lägg en Noblesse över kakorna direkt de kommer ut ur ugnen så noblessen smälter på kakan.Vänta tills dom har svalnat och stelnat till, jag la in dom i kylen en stund efter att noblessen hade smält, då gick det fortare
    Gjorde dessa (fast med en hel dumlekola i varje kaka) och bjöd på på jobbet! Succé! Fick börja dela ut recept!
Svar på tråden Dumle kladdkaka